• NinaCamilla

Ersättning för vård/äggdonation utomlands?

Myra: Exakt samma mål som jag tänkte på. Enlig lag har man inte sagt några åldersgränser så att om du skriver målet med i din motivering för att få ersättning.

• NinaCamilla

Om FK gör ett nekande beslut, kan man överklaga till förvaltningsrätten. Ärendet tar dock 1-1,5 år så att det är bäst att svara utförlig när FK frågar. Det har jag gjort oxå. Printa ut lagar som du stödjer mot, printa ut journalkopior, stödja mot EU-patientrörlighet etc. Jag hoppas på att det löser sig. Reglerna har blivit hårdare ser jag men tänk att de måste bedöma fallet individuellt och då kan man stödja att åldersgränser i Finland är ju 45 år. Varför Sverige endast 40 år och vissa landsting t o m 37 år.

• NinaCamilla

Myra: Jag vet inte hur FK tänker men eftersom vi fick ersättning i maj-2013 och jag var 41 år, måste de väl göra samma bedömning idag. Då styrkade jag till Sundsvalls kammarrättens beslut och att det ska göra individuell bedömning dvs. min sjukdomshistorik samt att vi har försökt att skaffa hjälp tidigare etc. Lag (2013:513)  eu-patientrörlighet finner du här på trådens början. Där står att ni ska bli bedömt av internationellt perspektiv och vad jag diskuterade med FK i oktober 2013, sa de att Landstinget gör beslutet från ekonomisk synvinkeln men inte individuellt på samma sätt som FK. Kanske Landstingets papper är standard papper idag som de ber från alla oavsett vad är det för vård. NÄr jag gjorde operation i Grekland, frågade de samma sak från mitt landsting.

Formalia är inte på plats än och det känns att landstinget vet inte hur de ska svara på frågorna. Viktigaste är att ni kan nu styrka ert behov av vård. Om man tänker på åldersgräns i Finland, det är ju internationell perspektiv på det hela.

• NinaCamilla

Myra: Pratade du med Visby avdelningen och inte vanlig FK? Jag tycker att du ska ändå försöka via förvaltningsrätten, det kostar ingenting och du gör bara ett brev. Det känns galet om det finns ett rättsfall och även om landstinget inte betalar, ska FK göra indivuell bedömning av sjukdomshistorik oavsett situationen. Det kan man minst kräva.

• NinaCamilla

Myra: Jag inboxade mitt brev till FKmed lite motiveringar. Förvaltningsrätten är konstnadsfri och om det skulle bli stop där, då kostar det att gå vidare. Du måste skriva ett brev till och motivera mer. Vi bestred FK eftersom vi hade inte bott i samma adress i 2 år men vi kunde bevisa att vi var ett stabilt par. Det tog över 1 år att få rätt. Vi hann nog innan reglerna ändrades men jag undrar om det är EU-patientlagens mening? Om man ska ta internationella regler, kommer nationella vara fortfarande viktigare än internationella. Om läkare i Sverige nekar vård, kommer de slippa att betala även om det finns ett sjukdom under. Där går EU-lagen och nationella regler isär.

• NinaCamilla

Här kommer hjälp till alla som undrar över åldersgränsen! Det vet jag inte om det kommer hjälpa nu men styrka mot kammarrätten i Sundvall beslut enligt nedan

Kammarrätten i Sundsvall beslut:

”Att reglerna inte är baserade på vetenskap och beprövad erfarenhet är fastslaget av Kammarrätten i Sundsvall. Där beslutades att Försäkringskassan ska betala ersättning för vård i Finland i fall där hemlandstinget vägrar att behandla, vilket placerar ofrivilligt barnlösa i situationen att de tvingas utomlands för att få vård. Det finns också ett riksdagsbeslut från 1996 där riksdagen fastslog att alla har rätt till individuella bedömningar och att behandling mot ofrivillig barnlöshet ska ingå i den offentligt finansierade vården. ”
  • NinaCamilla

Lillan: Alla ska definitivt överklaga till Förvaltningsrätten/domstolen.  Här kommer några tips som ni kan använda till. Om någon är medlem på Barnlägtan, vänd hos dem och driva ärendet vidare!

Baserad på vår bakgrund och min sjukdomshistorik, vill vi ha ersättning för vår vårdkostnader enligt följande punkter:

-          Det finns ett riksdagsbeslut från 1996 där riksdagen fastslog att alla har rätt till individuella bedömningar och att behandling mot ofrivillig barnlöshet ska ingå i den offentligt finansierade vården.

-          Vi blev tvingade att söka oss till privat vård både i Sverige och i Finland. Vi åberopar FN:s konvention om rättighet för personer med funktionsnedsättning, artikel 23 som Sveriges regering har skrivit under och den trädde i kraft i vårt land den 14 januari 2009.

-          Vi kan också konstatera att äggdonationsbehandlingen i Finland är liknande som den i Sverige. AVA kliniken i Åbo tillhör också i finska försäkringskassans lista. Alla donatorer är namngivna och barnet får vid 18 års ålder veta donators namn . Därför ansöker vi ersättning i efterhand för direkta vårdkostnader för planerad vård i ett annat EU-land.

Till slut kan vi tillämpa kammarrätten i Sundsvalls beslut till oss.

- Min sambo och jag inte är för gamla för det finns inget medicinskt skäl som säger att vår ålder ska styra huruvida vi ska få våra behandlingar statligt finansierade eller inte. Läkarna har konstaterat att vi måste göra äggdonation. Väntetiden är väldig lång i Finland vilket har lett till att jag fyllde 41 år innan vårt andra försök kunde göras. (väntetid mellan 6-9 månader)
    - Vi har enligt FN:s konventioner om mänskliga rättigheter, rätt att planera barn och få det stöd som behövs för detta pga. sjukdomen.
    - Med anledning av ovanstående två punkter så har min sambo och jag blivit tvungna att söka vård utomlands. Vi har inte fått vård inom rimlig tid i Sverige som styrks av alla journaler samt datumen på journalen.

Kammarrätten i Sundsvall beslut:

”Att reglerna inte är baserade på vetenskap och beprövad erfarenhet är fastslaget av Kammarrätten i Sundsvall. Där beslutades att Försäkringskassan ska betala ersättning för vård i Finland i fall där hemlandstinget vägrar att behandla, vilket placerar ofrivilligt barnlösa i situationen att de tvingas utomlands för att få vård. Det finns också ett riksdagsbeslut från 1996 där riksdagen fastslog att alla har rätt till individuella bedömningar och att behandling mot ofrivillig barnlöshet ska ingå i den offentligt finansierade vården. ”

Hoppas att det här hjälper er. Jag önskar så mycket att ni kan driva vidare och få rätt till slut! Nya lagen borde inte bli värre än den gamla utan att ge oss möjligheter för nya vårdvägar.

• NinaCamilla

Jag vill tipsa att ni ska bli medlemmar i Barnlägtan om ni är under 43 år och gör fertilitetsbehandlingar. Det kan hjälpa med överklagan till FK.

Hemsidan är väldig informativt även om reglerna här är enligt gamla lagen. Där står också om syskonförsök att man kan få ersättning! Gärna kolla sida och kontakta dem. Värd 350-400 spänn per år!

http://www.barnlangtan.com/ersattning-och-vargarantier/

• NinaCamilla

Myra:Jag är medlem därigenom precis tipsade om FK nya regler och hur tuffa de verkar nuförtiden. Det verkar att dr kan hjälpa med juridisk.

• NinaCamilla

Hea: Vi vände oss till en privat psykolog som kan donationer. Det kostade 2000 spänn. Jag vet att man kan få det billigare via familjerådgivning oxå. Prova där om de har någon psykolog.

• NinaCamilla

Blingbling: Det finns ett rättsfall var ett par uppe i Sundsvall fick rätt när landstinget sa att deras åldersgräns är 38 år och de var över det. FK nekade först att ge ersättning men paret fick rätt i kammarrätten. Det kan alltså gå eftersom Socialstyrelsen har inte sagt ett åldersgräns. Samtidigt har olika landsting olika åldersgränser som är diskriminerande. Förvaltningsrätten kan ta 1 år innan ni får ett beslut men jag tycker att det är värd det. Vi fick rätt till slut och pengarna drillade på bankkonto. Värd för väntan om man pratar om stora summor.

• NinaCamilla

Jag tror att FK hakar på sig att man hade haft rätt till vård i din egen landsting. Som jag skrev tidigare finns det rättsfall i Sundsvall var paret fick rätt mot FK. Det är diskriminerade att ha olika åldersgränser i olika landsting. Om internationell perspektiv var försvann det? Varför i Finlsnd går kan hjälp upp till 45 år och vissa i Sverige endast 37-år. Kvinna är inte i klimakteriet i den åldern. Om flera överklagar måste de se över sina rutiner. Vi fick rätt efter 1 år ich det kostar inget, bara ett brev och lite mer journalkopior. FK försöker spara pengar nu. Tidigare tog jag Sundsvalls rättsfall som argument att få ersättning i 41-års ålder. Det var innan nya lagen dock.

• NinaCamilla

Jag tycker att du ska ge järnet nu! Säg till att Socialstyrelsens hade inte sagt åldersgräns, internationellt perspektiv ( i Finland högre åldersgräns) och att landstingets ålder är diskriminerande. Det tog jag med mig och att inte få barn är en funktionshinder.

• NinaCamilla

Vad hände med EU-patientrörlighet om Landstingets kan ta bort från kön? Det känns att nya lagen har blivit tvärtom än tänkt! Hoppas att ni orkar ta striden mot FK att lagen testas ordentligt. Då blir ofrivilliga barnlösas situation ännu värre även om man har åldern inne!

• NinaCamilla

Lillan: Jag hoppas att den går genom. Förvaltningsrätten är en annan instans än FK. Hoppas hoppas!

• NinaCamilla

Jag har överklagat till förvaltningsrätten men det var innan den nya lagen om patientrörlighet kom fram. Jag skulle lyfta fram följande som jag fick tips av någon annan:

1. Socialstyrelsens föreskrifter och allmänna råd (SOSFS 2002:13) kräver ingen åldersgräns! Inget lag och inget beprövad åldersgräns 40 år!

2. Bifoga följande paragraf: Även om ni är är äldre än 40 år pga. landstingets reglerverk, bedöms fullt ut att ni kan ta er föräldraansvar! 

Utöver den grundläggande medicinska bedömningen finns i lagen således krav på en

särskild prövning av par som ska ta emot donerade ägg eller donerade spermier. Den

medicinska prövning som ska göras inom ramen för den särskilda prövningen bör

innehålla en bedömning av parets möjlighet och förmåga att fungera som föräldrar

under barnets hela uppväxt. Beträffande hänsyn till ålder i den särskilda prövningen bör

maken, registrerade partnern eller sambon när assisterad befruktning genomförs, inte

vara äldre än att han eller hon bedöms fullt ut kunna ta sitt föräldraansvar under ett

barns hela uppväxt.

3. "Det andra som är värt att nämna i sammanhanget är att det finns ett riksdagsbeslut från 1996 där riksdagen fastslog att alla har rätt till individuella bedömningar och att behandling mot ofrivillig barnlöshet ska ingå i den offentligt finansierade vården. "
    Häva individuell bedömning som ni inte har fått i tid!

4.  Kolla följande länken var man säger om Sundsvalls rättsdom!

www.svd.se/opinion/brannpunkt/ofrivilligt-barnlosa-nekas-vard_5462953.svd

"Att reglerna inte är baserade på vetenskap och beprövad erfarenhet är fastslaget av Kammarrätten i Sundsvall. Där beslutades att Försäkringskassan ska betala ersättning för vård i Finland i fall där hemlandstinget vägrar att behandla, vilket placerar ofrivilligt barnlösa i situationen att de tvingas utomlands för att få vård. Det finns också ett riksdagsbeslut från 1996 där riksdagen fastslog att alla har rätt till individuella bedömningar och att behandling mot ofrivillig barnlöshet ska ingå i den offentligt finansierade vården. "

5. FN:s konvention om rättigheter för personer med funktionsnedsättning. Där står bl.a. följande:

"Artikel 23

1b) rätten erkänns för personer med funktionsnedsättning att fritt och under ansvar bestämma antalet barn och tidsrymden mellan havandeskapen och att ha tillgång till åldersanpassad information, upplysning om reproduktiv hälsa och familjeplanering samt tillhandahållande av de medel som behövs för att de ska kunna utöva denna rätt."

Denna konvention har Sveriges regering skrivit under och den trädde i kraft i vårt land den 14 januari 2009.
    Och om ni undrar om det här med funktionshinder så har vi ofrivilligt barnlösa det. Det fastställer WHO i sin klassificering:

"b6600 - Funktioner som hänger samman med fertilitet
    Funktioner som hänger samman med förmåga att producera sädesceller eller äggceller för fortplantning Innefattar:
    funktionsnedsättningar såsom låg fertilitet, sterilitet."
    6.
    Vårdgaranti!

Lycka till!
    Det kan ta ett år men om flera gör det, måste FK förändra reglerna eftersom 40 år är inget i lagtexten utan deras egen obeprövad åldersgräns!

• NinaCamilla

Myra: Varsågod!Skönt att jag kan hjälpa till.

Min tanke där var att även om det finns en ny lag, kan inte denna lag vara mot andra lagar eller domstolsbeslut t.ex. Sundvalls rättegång och Socialstyrelsens riktlinjer.Vårdgaranti är viktig också samt WHO´s paragraf om funktionshinder. Då måste förvaltningrätten ta hänsyn till ALLA lagar och göra beslutet utifrån det. Endast att gå på nya lagen om patientrörlighet som INTE ge någon åldersgräns utan bara att om du har rättighet att få hjälp av landstinget, kan du få det. Själva lagen ger ingen åldersgräns. Jag skulle påpeka det utifrån olika lagar hur de beskrider mot varandra och varifrån kommer åldersgräns 40 år? Finns det skrifligt text på Socialstyrelsens rekommendationer? Nej det finns inte utan landstinget följer ALLA andra punkter Socialstyrelsens rekommendation utan åldersgräns som är inte lagstadgad någonstans. Den är endast satt från ekonomisk synvinkeln. Hävda också att du vill ha en individuellt bedömning som du inte har fått pga. landstingets åldersgräns. Hitta på studier på nätet om folk som har fått liknande behandling i äldre ålder och har lyckats. Ta fram åldersgränser för olika EU-land och hävda att lagen är från EU-vinkeln och inte Sverige nationella regelverk.

Jag hoppas verkligen att ni lyckas att överklaga. Jag blir så less på FK som kan inte sitt eller Sverige kan inte ens ge hjälp i tid till folk som behöver det.

Svar på tråden Ersättning för vård/äggdonation utomlands?