• NinaCamilla

Ersättning för vård/äggdonation utomlands?

En fnsk graviditesttest: Stoppa in flaskan där inne, om flaskan är tom, finns någon där inne

Jag måste ha humor att klara den här resan och den hjälper faktiskt. Lite bastu och tjära har ingen dött av skulle min farmor säga    

• NinaCamilla

Det här kan hjälpa till när ni kräver eftervård i Sverige. Ny lag sedan 25 oktober 2013. Jag är osäker om ÄD som är mer Socialstyrelsens riktlinjer men prova på!

Enligt Europaparlamentets och rådets Direktiv 2011/24/EU som trädde ikraft den 25 oktober 2013, artikel 5 C) anges att en patient som fått gränsöverskridande hälso-och sjukvård och som behöver särskild medicinsk uppföljning vid återkomsten till försäkringsmedlemstaten har rätt till samma medicinska uppföljning som om vården hada tillhandahållits i försäkringsmedlemstaten. Det innebär att nâr en patient har fått vård i ett annat EES land, ska patienten erbjudas samma medicisnka uppföljning i Sverige som om vården hade givits hemmavid.Således, en patient som har fått vård i ett annat EES-land och vid hemkomsten till Sverige har behov av fortsatt vård, bedöms efter behov och inte efter var den huvudsakliga vårdinsatsen har tillhandahållits. I artikel 5 d d anges att försäkringsmedlemsstaten ska se till att patienter som söker eller får gränsöverskridande hälso– och sjukvård, får tillgång på distans eller åtminstone har en kopia av patientjournalen, i överensstämmelse med och med förbehåll för nationella åtgärder som genomför unionens bestämmelser om skydd av personuppgifter, särskilt direktiven 95/46/EG och 2002/58/EG. Detta innebär att Sverige ska se till att patienter som mottar vård i ett annat EES-land har tillgång till sin patientjournal.

Du hittar Direktivet på följande web-sida:
    http://eur-lex.europa.eu/smartapi/cgi/sga_doc?smartapi!celexplus!prod!CELEXnumdoc&lg=EN&numdoc=32011L0083

Den svenska lagprpositionen hittar du på:
    http://www.regeringen.se/content/1/c6/18/94/77/7c9e8570.pdf

• NinaCamilla

FK har 90 dagar på sig att bestämma. Jag tror nog att det är flera som har skickat ansökningar under oktober. Jag skickade min ansökan i början av oktober och har inte fått tillbaka något än. De brukar skicka ett brev att de har mottagit ansökan och senare ett besked om beslutet. Det blir 3-4 månader innan pengarna är på kontot.

• NinaCamilla

Myra: Jag har sökt efterhand men jag läste någonstans att de har 90 dagar på sig att hantera ansökan. Vet inte om det gäller för förhandsbesked också men troligtvis blir det så.   

• NinaCamilla

Amh-värde ger en indikation hur äggreserv ser ut. Värdet under 0,7 sägs vara tecken på att äggen tar slut och man är på väg till klimakteriet. Det är ett värde som många ivf-kliniken stirrar på. Det är omdiskuterat om det är indikation att äggen är dåliga eller inte.

• NinaCamilla

Vid ÄD har amh-värde ingen betydelse. Du har samma chanser som vilken yngre kvinna som helst 40-50% chans. Det spelar ingen roll heller om man har klimakteriet.

• NinaCamilla

Myra: Vi har fått 3 ÄD betalt av FK och första försöket blev nekad men vi överklagade och fick rätt. Det tog dock 1 år via förvaltningsrätten. Om ni får veta något om högkostnadsskyddet är det intressant. Nu betalar ju FK ingenting för dyra ultraljud eller mediciner här i Sverige, endast ÄD faktura. Jag har lagt extra pengar rund 7-8000 spänn per försök och då är det inte ens resor räknade.

• NinaCamilla

Dustpuppy: Du har helt rätt med tvillingsgraviditet men vi som har kämpat längre, oftast vill ha 2 embryo. Nästa resa blir i Grekland och då ska jag be 2 st. Efter 3 ET och 1 FET i ÄD är jag villig att ta risken om jag ser plus på stickan. Hoppas hoppas

• NinaCamilla

Myra: Vi hade inte samma adress minst 2 år och därför ansåg de att vi var inte ett seriöst par. Vi hade bott tillsammans innan och jag hade inneboende under tiden så att vi stred om frågan och fick rätt. Knappast någon oseriös vill utsätta sig på den här resan. Jobbigt för förhållanden etc.

• NinaCamilla

Myra: En tips är att du skriver data från deras hemsida hur äggdonation går till och skriver ett öppet brev, då borde det lösa sig.  Så har jag gjort. 

Svar på tråden Ersättning för vård/äggdonation utomlands?