• NinaCamilla

Ersättning för vård/äggdonation utomlands?

Mirakel: Nu har jag fått svar från FK. Det är så att landstinget har själv sagt hur många försök får man göra eftersom de har ekonomiska skäl till det. I Sthlm är det 3 försök. När FK gör sin bedömning om de ersätter eller inte, har de inga ekonomiska skäl utan de kan ersätta flera än 3 försök om villkorer för ÄD/IVF uppfylls. Förstås kunde inte FK lova något när jag pratade med dem men i praktiken kan vi få ersättning till 4.ÄD. Då ska du definitivt skicka ansökan igen. Det här gäller för ersättning i efterhand. Det vet jag inte om det blir annorlunda med förhandsansökan.

• NinaCamilla

Jam08: Jag åker snart till Aten och gör hysto. Jag ansöker ersättning på det med från FK. FK sa att jag kan göra det och eftersom jag har endo, kommer jag kunna styrka att jag behövde det. Det är förstås osäkert om vi kommer få några pengar men det ser lovande ut. Jag vet flera som har fått tillbaka pengarna för hysto hos Peny. De gör dock individuell bedömning fall till fall.

• NinaCamilla

Lillan08: Som Jam säger är hysto hos Peny av inferilitets synvinkeln. Jag har fått remiss till hysto här men de hanterar endast symptom och inte gör något annat samt de kunde inte livs hysto i god tid. Jag har gjort hysto här i Sverige och de opererade bort blidcystor som inte får röra om man vill ha barn. Min kirurg berättade varken risker eller något annat. Jag litar på Peny mer.

• NinaCamilla

Som jag har fattat om förhandsbesked är att kliniken i utomlands ska också vara med i noterna. ÄD-kliniken i Finland säger ja till att de får pengar från FK i efterhand än från oss. Hittills vet jag ingen som har fått det. 
    Har ni kollat om förhandsbesked fungerar på samam sätt som innan eller kommer det ändå bli att vi betalar själv först men får pengarna från FK?

Jag ringde till FK och då sa de att de inte kunde lova pengar i förhand utan gör en individuell bedömning. Jag känner mig ändå mer säker än förut när nya lagtexten kom. Synd bara att man måste fortfarande bevisa att man har rättighet för behandling här i Sverige innan man kan söka sig utomlands.   

• NinaCamilla

Lavinen: Vi har fått 3 ÄD ersätts av FK och varje gång har vi fått skicka mer journalen etc. Nu har jag fått remiss till operation här i Sverige och begärde journalkopia som jag jan skicka till FK när jag ver ersättning. Vi får se om det funkar. Jag vet oxå fall var man inte ha haft några remisser eller tydlig härifrån men ändå fått ersättning. Då är det bäst att begära förhandsbesked från FK att de kan prova fallet. De brukar ha 3-4 mån behandlingstider.

• NinaCamilla

Jam08: Förstås kan jag inte vara 100% säker på att jag får ersättning från FK men chanserna är goda. Jag befinner mig i Grekland nu och ska göra hysto på tisdag. ÄD-tankar har vi oxå. Allt beror på vad läkarna här kan erbjuda. Det blir från egen plånbok eftersom FK ersätter inte ÄD här.

• NinaCamilla

Zwillinge86: tyvärr men jag har tolkat lagen på samma sätt som du. Behandlingen ska bjudas i Sverige men du kan välja göra det utomlands om du vill, istället för att vänta vårdgarantin. Det är därför tog jag journalkopia från sjukhuset i Sverige att jag hade rättighet för hysto även om jag gjorde det i Grekland. Om du tänker immunologi etc, vet jag inte om man kan få ersättning från FK. Hoppas att jag har tolkat fel lagen.

• NinaCamilla

Jag har fått flera ÄD betalt av FK och vet att de är väldig noga. Det lär bli många prövningar i domstolen eftersom handledarna är inte proffis nog, Själv bråkade jag ett år med FK och vet inte om jag skulle orka driva vidare till EU-domstolen.

• NinaCamilla

Pia700: Jag är 41 år och fick ersättning från FK för ÄD i maj i år. Vi aldrig kom fram till ÄD kö i Landstinget pga. Ålder. Jag vet några som har fått ersättning upp till 43 år. Så länge du har något "problem" och läkare skriver i journalen att ni behöver IVF eller ÄD.

Svar på tråden Ersättning för vård/äggdonation utomlands?