• Dustpuppy

Ersättning för vård/äggdonation utomlands?

Hej!

Ber om ursäkt ifall någon annan redan har utrett frågan, men jag har efter 10 minuters googlande inte hittat något konklusivt.

Jag tror att om man har rätt till vård i sitt landsting, men inte hinner få det på grund av lång kötid, så har man rätt att söka motsvarande vård utomlands och få ersättning för den i Sverige. Ersättning gäller för vårdkostnader, resor, logi (jag är osäker på mediciner).

Jag har läst på Försäkringskassans hemsida:

www.forsakringskassan.se/privatpers/utomlands/om_du_planerar_vard_utomlands/ersattning_vid_planerad_sjukvard

Det som är kruxet för att få förhandstillstånd är att vårdgivaren måste vara ansluten till det allmänna sjukvårdssystemet i landet i fråga, och jag tror att de flesta privatkliniker nog inte är det (jag har inte utrett mera). Du måste dessutom ha rätt till vården i ditt hemlandsting.

Men, det finns en annan utväg, man kan få ersättning i efterhand även om vårdgivaren är privat. Då får man inte ersättning för resor och logi. Vården måste vara liknande som den i Sverige och man måste ha rätt till vården i sitt hemlandsting.

Så, om man bor i ett landsting som godkänner ÄD upp till 40 år och inte hinner få det och kan tänka sig att betala resor, logi och mediciner själv, så verkar det som att man kan få ersättning för vårdkostnaderna i efterhand.

Jag väntar på svar från Försäkringskassans utlandsavdelning.

Jag återkommer när jag vet mera.

/Dustpuppy

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-10-19 19:03
    Info om ålder: man skall inte ha fyllt 43 år vid behandlingstillfället. Då har man möjlighet att få ersättning i efterhand.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-02-22 14:12
    Info om ålder har jag hittat på föreningen Barnlängtans hemsida, jag vet inte säkert om det är kört om man är äldre. Det kostar bara ett frimärke att försöka...

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-05-07 14:37
    #145 har fått ersättning när hon var 45, så det kan vara möjligt att få ersättning även om man är äldre än 43.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-06-26 12:13
    En förutsättning för att få ett sk förhandstillstånd är att kliniken tar emot en betalningsförbindelse från FK som kallas S2. Få, om ens någon, privatklinik tar emot det.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-26 11:52
    Ersättning från FK kan man få om ens eget landsting inte kan erbjuda vården. Om vården finns att få privat i Sverige påverkar inte ersättningsfrågan.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-12-07 13:39
    Ersättning för vård kan man även få för andra sjukdomar, det behöver inte vara ÄD. Ifall ens eget landsting bara erbjuder en IVF och rekommenderad behandling är fortsatta IVF:er, så har man samma rätt till ersättning. andra exempel är cancerbehandlingar, behandling mot svår handsvett och annat.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-06-11 23:06
    Glömde uppdatera för länge sedan: FK har ändrat reglerna till att endast öppna donatorer ger rätt till ersättning, dvs Finland och Island.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-09-26 15:07
    ***********BINDANDE FÖRHANDSBESKED FRÅN OCH MED 2013-10-01****************

En ny lag träder i kraft 2013-10-01. Det innebär att jag som patient har rätt att få veta två saker innan jag betalar för vård i ett annat EU/EES-land:

1 Kommer jag att få ersättning eller inte?
    2 Hur mycket pengar får jag?

Dvs, om jag vill göra äggdonation i Finland/Island, eller IVF-behandling i tex Danmark, så vet jag redan innan jag åker att pengarna jag betalar kliniken kommer jag att få tillbaka av FK. Osäkerheten försvinner.

Lagen som träder i kraft heter "Lag (2013:513) om ersättning för kostnader till följd av vård i ett annat land inom Europeiska ekonomiska samarbetsområdet"

Paragraf 11 är det intressanta:

"Förhandsbesked 11 § Om en patient ansöker om det, ska Försäkringskassan lämna förhandsbesked om 1. huruvida patienten har rätt till ersättning enligt denna lag för viss vård som han eller hon avser att ta emot vid ett visst vårdtillfälle i ett annat EES-land, och 2. det högsta belopp ersättning kan betalas ut med för denna vård.

Har förhandsbesked lämnats enligt första stycket är Försäkringskassan skyldig att vid senare prövning av frågan om ersättning till patienten för den angivna vården betala ut minst det belopp som angetts i förhandsbeskedet. "

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-11-05 11:45
    Socialstyrelsens föreskrifter och allmänna råd om användning av vävnader och celler i hälso- och sjukvården och vid klinisk forskning

www.socialstyrelsen.se/sosfs/2009-32

• Svar på tråden Ersättning för vård/äggdonation utomlands?
  • Myra

Jag skickade också in in 1v innan jul man får nog vara glad om det bara tar 3mån. Men då verkar dom ha allt från mig eftersom dom skrev att dom skickat det vidare till mitt landsting. 
    Låter ju skönt att om landstingen säger nej så kan man ändå få från FK om dom gör en egen bedömning med sina egna läkare. 

Nilacamilla: jag trodde att man inte fick någon ersättning om man förbrukat sina gratis försök men om det är som hon du pratade med på FK så är det ju jätte bra. Sen om det är som Blingbling säger att om lanstinget säger nej så man FK säga ja med egen bedömning. 

• NinaCamilla

Blingbling: Tackar för info. Nu känner jag mig lugnare. Myra: Jag frågade specifik om ET och FET räknas som 2 försök eller inte samt att vi har fått redan 3 ggr ÄD i Finland betald av dem. Svaret va att de inte kan lova nått men eftersom de inte ha ekonomiska krav, kan man få flera försök ersätt av FK. Jag vet dock ingen som har provat och fått flera ersatt av FK.

• Myra
    NinaCamilla skrev 2014-01-04 11:08:33 följande:
    Blingbling: Tackar för info. Nu känner jag mig lugnare. Myra: Jag frågade specifik om ET och FET räknas som 2 försök eller inte samt att vi har fått redan 3 ggr ÄD i Finland betald av dem. Svaret va att de inte kan lova nått men eftersom de inte ha ekonomiska krav, kan man få flera försök ersätt av FK. Jag vet dock ingen som har provat och fått flera ersatt av FK.
    Det är bara att söka i förhand och se vilket svar ni får innan ni påbörja behandling. Ni kan inte få mer än ett nej. 
    Man kanske inte vill sätta igång en behandling innan man fått svar annars står man där men hela kostnaden själv och det kan ju bli lite tufft om man inte har den möjligheten. 
    Men sök och se vad som händer, du har inget att förlora.
  • Jam08

Hej! Jag ska söka förhandsbesked från FK för äd i Finland. Testat typ 10 IVF och ngr DI men inget funkar, så det måste vara mina ägg. En läkare har också skrivit in det i min journal nu så jag har det på papper. Om man har använt sina tre landstingsbetalda IVF då får man inte göra ÄD via landstinget heller va? Och om jag nu inte får det så måste jag alltså vända mig utomlands och därför tänker jag ansöka om förhandsbesked. Min andra fråga är om jag först måste ställa mig i kö i Finland och därmed ha besökt kliniken 1 gång innan jag kan ansöka om förhandsbesked. Eller vad krävs i en "förhandsbeskedansökan"? Det är vl ett halvår kö i Finland va? Är det Fertinova som gäller eller kan någon rek ngn annan? 

• Myra

Ni som sökt i förhand och fått besked från FK och fått hem brev från FK att dom mottagit ansökan har ni även kunnat se på KF`s hemsida att den kommit fram? Jag kunde inte se den när jag loggade in med e-leget även när jag fått hem brevet från FK. Hur har det varit för er?
    Vore skönt att kunna se och följa ansökan på deras hemsida om det skulle gå. 

• NinaCamilla

Myra: De lägger inte ut information på FK mina sidor eftersom det är handläggning i Visby. Det är så tråkig att man får inte veta att hur lång har det kommit. Min ansökan borde behandlas snart. Den 10 jan blir det 90 dgr. Tror inte att jag hinner få den i tid.

• Myra
    NinaCamilla skrev 2014-01-09 21:59:23 följande:
    Myra: De lägger inte ut information på FK mina sidor eftersom det är handläggning i Visby. Det är så tråkig att man får inte veta att hur lång har det kommit. Min ansökan borde behandlas snart. Den 10 jan blir det 90 dgr. Tror inte att jag hinner få den i tid.
    Förstår inte riktigt, den i Visby är väll också FK`s egna avdelning?? varför är inte dom kopplade till si egna tjänster?
    Vad jobbiga dom är, enda gången man varit i kontakt med FK o då kan man inte utnyttja alla service delar som skulle underlätta. 
  • NinaCamilla

Myra: Jag håller med dig helt och hållet. Vi har fått 3 ÄD betald av FK och då fanns det ingen information i FK sidor (Mina sidor). Vi fick ett brev att ansökan hade mottagits men ingenting om status. Telefonnummer går till en vanlig FK om man har frågor och oftast de kopplar vidare via flera personer till Visby. Jag har pratat med Visby och fått email men oftast orkar jag inte vänta på flera timmar i kundtjänstkö. Den här gången gäller det min endometrios operation och jag har inte mottagit något brev. Jag skickade original kvitton och blev orolig så att jag skickade email via FK hemsida till Visby. Jag fick respons på emailet en veckas fördröjning men hellre det än att sitta på telefonkö. Visby-avdelningen skulle slippa alla telefonsamtal och email om status på ansökan skulle finnas i Mina Sidor. Vet inte varför dem har inte gjort det. Kanske för få som har sökt hittills men enligt nya lagen kommer flera och flera söka sig utomlands. Jag fruktar den dagen när vi har ett barn och jag måste vabba och fylla på FK´s blanketter och sitta i telefonkö Men hoppas att vi får göra det i framtiden.

• Blingbling

För en månad sedan när jag pratade med FK-tjejen i Visby (hon som handlägger mitt ärende) just om varför man inte kan se info om sitt ärende på Mina Sidor. Hon sa att just det som handlar om vård i utlandet handläggs manuellt (det enda som handläggs på det sättet), det är alltså fysiska papper som ligger på ett skrivbord, och därför registreras det inte på Mina Sidor. På Mina Sidor syns bara de ärenden som handläggs digitalt. Skulle de på Gotland själva och manuellt mata in all information på alla ärenden, ja då hade nog handläggningstiden ökat ännu mer... Men jag håller med er om att det är tråkigt att man inte kan få den infon själv, utan att man tvingas sitta en timme i kö... De har förresten manuell hantering i Visby för att de har mycket kontakt med utlandet och landstingen i Sverige och då funkar inte det att köra digital hantering, det var förklaringen som jag fick från Visby

• Lillan15
    Myra skrev 2014-01-04 12:34:09 följande:
    Det är bara att söka i förhand och se vilket svar ni får innan ni påbörja behandling. Ni kan inte få mer än ett nej. 
    Man kanske inte vill sätta igång en behandling innan man fått svar annars står man där men hela kostnaden själv och det kan ju bli lite tufft om man inte har den möjligheten. 
    Men sök och se vad som händer, du har inget att förlora.
    Nu har jag skickat in faktura och kvitton på vår ÄD i Finland. Hoppas den går genom!!!  
Svar på tråden Ersättning för vård/äggdonation utomlands?