Ersättning för vård/äggdonation utomlands?
Måste väl vara lag 2013:513 vård utomlands
Måste väl vara lag 2013:513 vård utomlands
Varför har jag inte fått något brev från FK tro???
Bara ett samtal för flera veckor sedan. Väntar på slutgilltigt beslut. Så vi kan överklaga!
Skickade in papperna den 12/11-13, strax 90 dagar sedan
Jag trodde den nya lagen skulle gynna oss, som söker vård utomlands...
Hejsan alla,
har nyligen genomfört våra första äggdonation i Finland och försöker nu få grepp om möjligheterna till ersättning. Har försök läsa en del i tråden som är mycket informativ men förstår inte riktigt helt hur möjligheterna ser ut efter lagändringen i oktober??
Vi har tidigare gjort landstingsförsök, IVF, och behandlingen gjordes när jag fyllt 40 år, dock ej 41. Bor i Stockholmslän. Är vi nu efter lagändringen diskvalificerade från att få ersättning beviljad både pga ålder samt att vi gjort tidigare försök?
Eller är det här fortfarande otydligt från försäkringskassan vad som egentligen gäller? Någon som vet?
Trevlig helg alla!
Här kommer hjälp till alla som undrar över åldersgränsen! Det vet jag inte om det kommer hjälpa nu men styrka mot kammarrätten i Sundvall beslut enligt nedan
Kammarrätten i Sundsvall beslut:
Baserad på vår bakgrund och min sjukdomshistorik, vill vi ha ersättning för vår vårdkostnader enligt följande punkter:
- Det finns ett riksdagsbeslut från 1996 där riksdagen fastslog att alla har rätt till individuella bedömningar och att behandling mot ofrivillig barnlöshet ska ingå i den offentligt finansierade vården.
- Vi blev tvingade att söka oss till privat vård både i Sverige och i Finland. Vi åberopar FN:s konvention om rättighet för personer med funktionsnedsättning, artikel 23 som Sveriges regering har skrivit under och den trädde i kraft i vårt land den 14 januari 2009.
- Vi kan också konstatera att äggdonationsbehandlingen i Finland är liknande som den i Sverige. AVA kliniken i Åbo tillhör också i finska försäkringskassans lista. Alla donatorer är namngivna och barnet får vid 18 års ålder veta donators namn . Därför ansöker vi ersättning i efterhand för direkta vårdkostnader för planerad vård i ett annat EU-land.
Till slut kan vi tillämpa kammarrätten i Sundsvalls beslut till oss.
- Min sambo och jag inte är för gamla för det finns inget medicinskt skäl som säger att vår ålder ska styra huruvida vi ska få våra behandlingar statligt finansierade eller inte. Läkarna har konstaterat att vi måste göra äggdonation. Väntetiden är väldig lång i Finland vilket har lett till att jag fyllde 41 år innan vårt andra försök kunde göras. (väntetid mellan 6-9 månader)
- Vi har enligt FN:s konventioner om mänskliga rättigheter, rätt att planera barn och få det stöd som behövs för detta pga. sjukdomen.
- Med anledning av ovanstående två punkter så har min sambo och jag blivit tvungna att söka vård utomlands. Vi har inte fått vård inom rimlig tid i Sverige som styrks av alla journaler samt datumen på journalen.
Kammarrätten i Sundsvall beslut:
”Att reglerna inte är baserade på vetenskap och beprövad erfarenhet är fastslaget av Kammarrätten i Sundsvall. Där beslutades att Försäkringskassan ska betala ersättning för vård i Finland i fall där hemlandstinget vägrar att behandla, vilket placerar ofrivilligt barnlösa i situationen att de tvingas utomlands för att få vård. Det finns också ett riksdagsbeslut från 1996 där riksdagen fastslog att alla har rätt till individuella bedömningar och att behandling mot ofrivillig barnlöshet ska ingå i den offentligt finansierade vården. ”
Hoppas att det här hjälper er. Jag önskar så mycket att ni kan driva vidare och få rätt till slut! Nya lagen borde inte bli värre än den gamla utan att ge oss möjligheter för nya vårdvägar.
Jag vill tipsa att ni ska bli medlemmar i Barnlägtan om ni är under 43 år och gör fertilitetsbehandlingar. Det kan hjälpa med överklagan till FK.
Hemsidan är väldig informativt även om reglerna här är enligt gamla lagen. Där står också om syskonförsök att man kan få ersättning! Gärna kolla sida och kontakta dem. Värd 350-400 spänn per år!
www.barnlangtan.com/ersattning-och-vargaranti.../
Ja, idag skickade vi våra synpunkter till Fk ang. att de tänker avslå vår ansökan. Sedan lär det väl bli överklagan till Förvaltningsrätten oxå.
Jaha, då har vi fått definitivt avslag på vår ansökan om ÄD i Finland. Vårt landsting betalar ej denna vård. Därför avslag av FK oxå naturligtvis. Förvaltningsrätten kommer förmodligen oxå ge oss avslag eftersom de säkert går på samma linje som FK. Avslag pga att vi har ett barn tillsammans, som kom till via en privatfinanserad IVF, landstinget ej inblandat då. Ska man ödsla mer energi på detta? Vad skulle ni gjort?
Min överklagan till förvaltningsrätten är inskickad för 2v sen. Har fått ett brev från dom med vad jag tolkade hur deras rutiner är när man blir delaktig information från dom senare. Så mitt brev kom fram väldigt fort. Skönt att jag fick det brevet, då vet man att det kommit fram för man är alltid orolig över postgången.
Ni som klagat till förvaltningsrätten, har ni fått något brev och ungefärlig tid det tar?
Tack för svaret NinaCamilla, lyckades få tag på Fertinova och fick samma info som du hade om väntetid. Låter bra att man i alla fall får ersättning för majoriteten av kostnaden, men verkar ju som att att det kommer att stupa på det där med att landstingen inte ger syskonförsök. Frågan är ju då om man har något att vinna på att överhuvudtaget skicka in en ansökan till Försäkringskassan? Jag är osäker på om vi kan få ihop all information som behövs till en ansökan utan att först ha besökt kliniken, och då börjar ju pengarna snabbt att rulla iväg på resekostnader osv. vilket skulle kännas dumt om vi ändå har ett garanterat nej att vänta på vår ansökan.