• Lillan15

Ersättning för vård/äggdonation utomlands?

cilla009 skrev 2013-09-03 11:11:51 följande:
    Vi har fått ersättning för alla våra FET i Åbo. Vet inte om det har skrivits om det tidigare i tråden men faktum är att vi har gemensamt barn sen tidigare vilket tydligt framkommer i journalen från det svenska sjukhuset (och antar jag i den finska journalen).  Så man kan alltså få ersättning trots att man redan har barn och gör syskonförsök. Vi blev väääldigt förvånade när besked om pengarna kom.

Härligt! Vi har oxå ett barn gemensamt, som kom via IVF. Nu skall vi göra ÄD. Hoppas på tur!
    Har ni fått något barn via ÄD? 
  • Lillan15
    NinaCamilla skrev 2013-09-23 19:34:25 följande:
    Jam08: Jag åker snart till Aten och gör hysto. Jag ansöker ersättning på det med från FK. FK sa att jag kan göra det och eftersom jag har endo, kommer jag kunna styrka att jag behövde det. Det är förstås osäkert om vi kommer få några pengar men det ser lovande ut. Jag vet flera som har fått tillbaka pengarna för hysto hos Peny. De gör dock individuell bedömning fall till fall.

Varför inte göra hysto. i Sverige?. Jag funderar på det via hemortsläkaren.
     Fått klartecken 
  • Lillan15
    Zwillinge86 skrev 2013-09-30 17:29:54 följande:
    Ni som har eller är på väg att ansöka om ersättning hos FK för olika behandlingar eller ingrepp gjorda utomlands, vilken blankett använder ni och vilka bilagor skickar ni med? Vore tacksam för länk till aktuell ansökningsblanjett och gärna en lista på vilka övriga handlingar ni bifogar. Tänkte kanske testa att ansöka om ivf i danmark då de har fler metoder än här, men då vi redan blivit rekkomenderade ÄD så kan de säkert bli aktuellt att ansöka om ersättning för ÄD i finland så småning om. Har länge följt Aten-tråden också och i och med mirgondagens lagändring tänker jag att det kanske är värt att testa om det går att få ett förhandsutlåtande avseende immunologisk utredning, även om jag inte är helt säker på att immunförsvaret är problemet hos oss.
    Jag är oxå intresserad av vilken blankett ni använder och vilka papper ni skickar med till FK.
    Vi ska göra ÄD i Finland.

Steg 1? inför kontakt med FK   
  • Lillan15
    Dustpuppy skrev 2013-10-01 10:05:43 följande:
    Kom på en grej till som man behöver skicka in: kvitto/faktura på det man betalade kliniken, men som sagt, glömmer man det så hör FK av sig och ber att få det, så den enda skada som sker är att det dröjer lite längre innan man får pengarna (om man har rätt till ersättning).

/Dustpuppy
    Stort tack!
    Då kan man alltså inte skicka in papperna förrens man har gjort beh.?
    Kvitto/faktura kommer ju efter...
    Ska ringa FK så snart jag får tid...

• Lillan15

När man skall ansöka om ersättning från FK för ÄD i Finland. Kan man ansöka innan man gjort beh.?
    Har fått läkarkopior från min journal hemskickad i Sverige alltså. Har skrivit ut blanketten från FK hemsida. Men kliniken i Finland undrar om jag vill ha journalkopior från dem redan nu? Har bara varit där 1 gång=1:a besöket i maj i år.

• Lillan15
    NinaCamilla skrev 2013-10-28 10:48:51 följande:
    Lillan: Du kan välja om du vill ha förhandsbesked att FK binder sig till visst belopp eller om du vill göra det efterhand. Journalkopior behövs när du har gjort ÄD. Det är standard att FK kräver journalkopior för att se hur många gånger har ni besökt kliniken och hur behandlingen har gått till. I vilket fall som helst måste ni lägga ut pengarna i förväg. FK har 90 dagar på sig att gå genom ansökan.

Kan man få mera pengar om man ansöker i efterhand då?
  • Lillan15
    NinaCamilla skrev 2013-10-29 09:09:32 följande:
    Lillan: Nej det tror jag inte men fördelen med efterhand är att du vet exakt dina kostnader och kan skicka alla kvitton på en gång. Jag har inte ansökt i förhand och vet inte hur det funkar. Jag tror att FK ger dig ett belopp som de binder sig att betala när behandlingen är slutförd. Du måste ändå skicka alla journalkopior och kvitton till FK innan du får pengarna till ditt knto. Men om du ansöker förhandsbesked, vet du 100% säker att du får pengarna tillbaka. Det är inte 100% säkert när du gör det efterhand om ni inte fyller på Socialstyrelsens krav för ÄD.
    Ska nog ansöka om förhandsbesked. Funkar det med journalkopior från den svenska sjukvården där vi gått, och journalkopior från Finland (1:a besöket). Samt Ansökan från FK naturligtvis. ???
  • Lillan15
    Blingbling skrev 2013-10-29 20:23:41 följande:
    Lillan15, jag ansökte med blanketten från FK och skickade med ett personligt brev inför förhandsbeskedet. Nu har FK begärt journalkopior från svenska vården, så det är jättebra om du skickar med det som du nämner. Vill FK sedan ha något mer, så kommer de höra av sig och be att du kompletterar. 

Tack för svar!
    Lycka till Guld i mun 
  • Lillan15
    Myra skrev 2013-11-04 15:32:40 följande:
    Har skrivit ut blanketten för förhandsprövning för ersättning. Hur ska man skriva under vilken vård man blivit erbjuden? Vi har gjort privata ivf o hormonbehandling och nu fått höra att mina ägg är för dåliga. Dom rekommenderade äggdonation och om jag inte hade en egen donator så skulle jag inte hinna innan 42. Jag har inte fått det bekräftat av Umeå men har mailat dom. Så hur ska jag skriva under vilken vård man blivit erbjuden i Sverige? Vill skriva rätt så man inte blir nekad.
    Hur utförlig skamsen vara vilken sjukdom/ diagnos man vill ha behandling för utomlands?

Ni som fått ersättning vad skrev ni?
    Samma här... blanketten ligger här på bordet
  • Lillan15
    Pia700 skrev 2013-11-04 20:23:47 följande:
    Myra och Lillan15: Vad har era landsting sagt? Står ni i kö eller har ni gjort utredning hos den offentliga vården? Då kan ni hänvisa till det.
    Vi fick bara 1 försök hos landstinget. Sedan har vi gjort IVF privat. Har just fyllt 40, suck. Men i min journal står det att de rekommenderar oss ÄD pga dålig äggkvalité, få ägg vid ÄP. Har journaler här hemma.
Svar på tråden Ersättning för vård/äggdonation utomlands?