• smulpaj01

Tårarna rinner...

Hur kan man jobba som familjhem med vetskapen att barnet har föräldrar som inget annat vill än att ta hand om sina barn........... ???

Ser en så stark film på tv4 just nu......

• Svar på tråden Tårarna rinner...
  • smulpaj01
    Anonym skrev 2011-05-05 10:20:54 följande:
    Finns föräldrar som har brustit i föräldraskapet men sedan ändrat sig och lärt sig. När dom sedan vill ha tillbaka sina barn är det inte så enkelt. Familjehemmen vill ha kvar andras barn.
    Stämmer! Det är det jag har skrivit om i inlägg 55 och 57
  • morochmer
    smulpaj01 skrev 2011-05-06 12:45:17 följande:
    Stämmer! Det är det jag har skrivit om i inlägg 55 och 57
    Men vad tror ni att familjehemmen har att säga till om ang hemflytt?
  • Mrs Moneybags

Det är barnens situation som är nummer ett, inte vad varken föräldrar eller familjehemsföräldrar vill eller tycker.

Personligen tycker jag att det borde vara lättare att adoptera fosterbarn så att de slipper ha hotet om att behöva flytta tillbaka till bio-föräldrarna hängande över sig år ut och år in.

• smulpaj01
    morochmer skrev 2011-05-06 12:58:34 följande:
    Men vad tror ni att familjehemmen har att säga till om ang hemflytt?
    Kan ju vara allt möjligt. Till exempel att barnet är alldeles förstört/upprört(otröstligt efter umgänge med förälder. (trots att det inte stämmer) Att barnet har sagt "konstiga" saker om sina föräldrar efter umgänge.
    Att barnet helt uppenbart inte mår bra efter att ha träffat sina föräldrar, kanske att dem kissar i sängen, har oförklariga blåmärken eller liknande.

Soc lyssnar såklart på familjehemmet efterssom dem är betrodda att sköta ett uppdrag på rätt sätt.

Finns säkert många andra sätt för familjehemmen att påverka om hemflytt ska ske eller ej, men jag är lite småstressad just nu och hinner inte tänka.... haha
  • Mrs Moneybags
    Anonym skrev 2011-05-05 09:56:57 följande:
    familjehem vill bara behålla andras barn...även om bio föräldrar har uppfyllt kraven och följt soc rekommendationer.
    Det vore väl konstigt om de inte fäste sig alls vid barnen som de har tagit hand om och uppfostrat?
    I så fall vore de ju omänskliga och olämpliga som familjehemsföräldrar.

Det är ju ändå inte deras beslut om barnen ska stanna eller ej, så deras känslor har ingen betydelse.
  • Linaek

Kom en ny lag för en massa år sen den lagen ska se över om barn som bott i familjehem ska vårdnads överflyttad till familjehemmet. Bra tycker jag

• smulpaj01
    Linaek skrev 2011-05-06 13:16:49 följande:
    Kom en ny lag för en massa år sen den lagen ska se över om barn som bott i familjehem ska vårdnads överflyttad till familjehemmet. Bra tycker jag
    Kan vara bra såklart MEN då ska soc se till att skärpa hjälpen för föräldrarna så att barnen stannar så kort tid som möjligt i familjehem!

Att förlora sina barn pga att soc inte sköter sitt arbete ska inte vara möjligt anser jag! Därför är den där lagen lite farlig för barnen...!
  • morochmer
    smulpaj01 skrev 2011-05-06 13:07:20 följande:
    Kan ju vara allt möjligt. Till exempel att barnet är alldeles förstört/upprört(otröstligt efter umgänge med förälder. (trots att det inte stämmer) Att barnet har sagt "konstiga" saker om sina föräldrar efter umgänge.
    Att barnet helt uppenbart inte mår bra efter att ha träffat sina föräldrar, kanske att dem kissar i sängen, har oförklariga blåmärken eller liknande.

Soc lyssnar såklart på familjehemmet efterssom dem är betrodda att sköta ett uppdrag på rätt sätt.

Finns säkert många andra sätt för familjehemmen att påverka om hemflytt ska ske eller ej, men jag är lite småstressad just nu och hinner inte tänka.... haha
    Har du några belägg för att familjehem ljuger på det sättet du beskriver?
  • morochmer
    smulpaj01 skrev 2011-05-06 14:07:22 följande:
    Kan vara bra såklart MEN då ska soc se till att skärpa hjälpen för föräldrarna så att barnen stannar så kort tid som möjligt i familjehem!

Att förlora sina barn pga att soc inte sköter sitt arbete ska inte vara möjligt anser jag! Därför är den där lagen lite farlig för barnen...!
    Jag förstår inte din tankegång där. Hur är den lagen farlig för barnen?
  • Anonym (anonym)

Men i den här filmen kan väl ingen tycka att det är fel att hon får bo hos en annan familj? Hon själv inser ju till och med att hennes pappa inte klarar av att ta hand om henne och hjälpa henne.....

Svar på tråden Tårarna rinner...