• Labolina3

Ni som inte har ammat - har era barn varit mkt sjuka?

Undrar som rubriken lyder... Står så mkt överallt om hur viktig amningen är för deras immunförsvar o 1000 andra grejer... Jag har på tooook för lite mjölk så ger bara ers nu o det var krångel m förra barnet oxå. Men hade varit kul o veta, ni som gett ers o har lite äldre barn, har de varit mkt sjuka? Sonen är 3,5 o han fick ers direkt m delammades ca 6 mån o han har inte varit mer sjuk än andra iaf...

• Svar på tråden Ni som inte har ammat - har era barn varit mkt sjuka?
  • Thulan

Hej!
     Jag delammade tills dottern var 2 månader (idag är hon 2 år) men hon fick till största del ersättning från dag 1. Jag skulle vilja påstå att min dotter har ett väldigt bra immunförsvar, blir knappt påverkad av dagisbakterierna och bortsett från några fåtal förkylningar och endagsfeber så har hon vart frisk. Trots att vi andra har haft både magsjuka och influensa här hemma i flera omgångar så har hon varit relativt opåverkad.

• yes79

Jag helammade eller i alla fall gav bröstmjölk (sondmatade i början) i 1 månad och delammade i 2 månader innan vi helt gick över till ersättning.

Min dotter snart 11 månader hade vinterkräksjuka (jag med) för några veckor sedan, innan dess har hon varit helt frisk, lite småsnorig någon gång men inte ens förkyld på riktigt trots att jag varit förkyld och febrig har hon klarat sig. Hon har knappt blivit påverkad av vaccinationssprutorna heller. Hon verkar ha ett bra immunförsvar tycker jag.

• MariaElionora

Min son har varit ordentligt sjuk med feber och förkylning kanske 3 ggr och han blir snart 5 år. Han har heller inga allergier eller överkänsligheter.
    Jag har aldrig ammat honom.

• Thelma08

Jag ammade vår son i knappt 1 vecka sen fick han ersättning och ammade ca 1 gång per dag i 4 veckor sen gav vi honom bara ersättning. Nu e han 2 år o 2 månader o han har haft magsjuka 1gång och 3 dagars feber i gång och vid dessa tillfälle har han varit jätte sjuk men annars har han inte haft mer än lite små förkylningar så nej jag tycker inte han varit mer sjuka än andra barn!

• Labolina3

jag mår dåligt för att jag inte kan amma men det finns ingen mjölk helt enkelt.... både bb o bvc rådde mig o sluta... Med sonen kämpade jag på i absurdum o mådde kass för det...o lovade mig sj vid ev barn nr 2 att inte göra likadant. Skulle vara omöjligt iofs, för jag gjorde inget annat än o amma, ge ers, pumpa, ge det, amma, ge ers, pumpa, ge det dygnet runt i 6 mån....varken åt el sov knappt. Han var vaken hela tiden, sov i 20min då o då. Nu går det ju inte o kämpa lika mkt eftersom jasg måste o vill ha tid m honom oxå!!!! och eg ser jag väl att ers är det enda möjliga i vår sits men det dåliga samvetet o oron finns ändå där för att jag inte gör det bästa för mitt barn....

• Busbellan

Sonen helammades till han var ca 1 mån, från ca 1,5 mån fick han enbart ersättning. han är den friskaste unge jag känner, aldrig sjuk
    Dottern sondades med bröstmjölk några veckor och delammades sen tills hon var ca 1,5 mån, efter det bara ersättning. Hon är sjuk jämt men har nån brist i immunförsvaret enligt tester.
    Så det där är nog individuellt snarare än att bero på amningen

Mamma till Nora, August och Ella
  • hannamiller

Näpp vår son som är snart 4 år har inte vart så sjuk..  Han ammade jag i ca 2 månader..  Sen så kom han i vecka 36..
    Men lillebror som är nu 2 år blir lätt sjuk och han ammade jag i ca 13 månader.  40+6..

• taggis84

Jag kunde bara amma sonen helt i 3 veckor och sedn delvis i 3 veckor. Efter det fick han enbart ersättning. Måste tyvärr säga att han varit sjuk JÄTTE mycket. HAn är nu 4,5 år och har varit sjuk ca 2 av dessa. Men man kan ju inte säga om det är därför eller ej.

• Satchel

Vår dotter fick mest ersättning pga att jag inte hade tillräckligt. Hon är friskast på dagis
    Har alltid varit mkt frisk o hon fyller snart fem år. Det finns nyare forskning där man inte kunnat fastställa samband mellan att amning ska skydda mot allergi eller ha en långvarig effekt på imunförsvaret för barn i västvärlden. Däremot råmjölken ger ju barnets första skydd mot infektioner genom mammans antikroppar. Alltså skydd för den första tiden.

• Gunnell

Min son ammas inte och har aldrig ammats och han har än så länge aldrig varit sjuk även om både jag, min man och min sons mormor har varit dunderförkylda i omgångar runt honom.

Det är svårt att göra större undersökningar på ammade bebisar vs icke ammade bebisar. Man måste ta hänsyn till mängder med faktorer hos mammor och barn. Social bakgrund, ärftlighet, hur mamman sköter sin hälsa (rökning, alkohol, matvanor osv). Ibland kommer det några vetenskapliga rön som säger det ena eller andra men det är svårt att säkerställa dessa fakta.

Det jag har hört, men som jag inte har någon källa på just nu är att vid vissa sjukdomar så bildas det antikroppar så att de ammade barnen inte får mammans sjukdom. Detta gäller inte förkylningar och liknande utan magsjuka.

Svar på tråden Ni som inte har ammat - har era barn varit mkt sjuka?