• Labolina3

Ni som inte har ammat - har era barn varit mkt sjuka?

Undrar som rubriken lyder... Står så mkt överallt om hur viktig amningen är för deras immunförsvar o 1000 andra grejer... Jag har på tooook för lite mjölk så ger bara ers nu o det var krångel m förra barnet oxå. Men hade varit kul o veta, ni som gett ers o har lite äldre barn, har de varit mkt sjuka? Sonen är 3,5 o han fick ers direkt m delammades ca 6 mån o han har inte varit mer sjuk än andra iaf...

• Svar på tråden Ni som inte har ammat - har era barn varit mkt sjuka?
  • sextiotalist

Inte sjukare än andra barn. Min väninna har helammat sina barn nästan till året, samtliga är allergiker och dessutom två är öronbarn, hon har haft betydligt mer VAB-dagar per barn än vad vi har haft för vårt ickeammade barn.
    Jag tror det beror på en kombination av mycket, framför allt arv.

• Baloo81

Jag ammade min äldsta dotter och hon är mycket sjuk. Jämnt svullen hals, feber, hosta, förkylning. Haft lunginflammation.
    Men min yngsta dotter som jag bara ammade i 2-3 veckor och sen gav ersättning istället har knappt varit sjuk.

• drpepper

Nej. Har en 7-månaders som haft totalt 2 förkylningar, vilket BVCsköterskan sade bara var bra för med de förkylningarna byggs immunförsvaret upp. Hon är mer harmonisk (och har varit det fr dag 1) än alla kompisars bebisar som ammar Skrattande

• Hon o Han

jag vet inte om de ska vara bättre, både syster och jag har varit helammade som små och båda har varit sjuka mycket. Så det är nog ingen garanti direkt.

• Yori

Min är 2½, han ammades bara de första 3 veckorna och under hela den tiden fick han ersättning. första omgången fick han redan inne på förlossningen ;)
    Och nej, han har sannerligen inte vart mycket sjuk, visserligen har han haft en del förkylningar, men vem har inte det? magsjuka hade han första gången precis före julafton.. och då har ändå jag och sambon legat i vinterkräk två perioder sen han föddes.. och han har mirakulöst klarat sig :)
    just det ja. ett par ögoninflammationer och en sväng med öroninflammation. men det var nog allt på listan :D

• Nech

Har inte ammat någon av mina två en enda sekund inte ens på BB och de har inga allergier, inga sjukdomar och de har ett väldigt bra immunförsvar och har sällan varit sjuka. Lilla killen fick sin första förkylning långt efter ettårsdagen, och då var han snorig i tre dagar och hade lite högre temp bara, annars inget speciellt. Ska tilläggas att han gått på dagis sedan ettårsdagen utan att bli sjuk på flera månader. Stora killen blev förkyld en gång i ett par dagar under första året, sen "normalt" efter det, är dock sällan sjuk numera, och när det kommer är det rejält och kortvarigt i stället.

Så det ligger inte mycket sanning i att ALLA flaskbarn blir klenisar med dåligt immunförsvar och massor av sjukdomsdagar.

Livet på linjen - telehoran.blogg.se
  • mmylove

Jag har inte ammat min son, han har endast haft feber vid vaccin & tandsprickning och aldrig varit sjuk annars. Lite snorig i näsan också. Han är strax över 9 månader.

• Little Mrs Li

Jag har aldrig riktigt ammat min dotter , det kom aldrig igång, då hon är född 9 veckor tidigt och legat i kuvös osv. 
    Så hon hat fått ersättning nästan från start.
    Nu blir hon ( den 10:e ) 9 månader och har bara varit förkyld 2 gånger. ( Har kompisar med barn i samma ålder som helammats och den lilla har varit förkyld nästan hela tiden ).

När jag var liten fick jag ersättning från 3 månader och jag är nästan aldrig sjuk eller förkyld (inte när jag var liten heller).

• Mrs Ray

Är inte det där med immunförsvaret bara en myt? Har för mig att det inte stämmer - eller kanske gällde det allergier?

I vilket fall som helst kunde jag inte amma sonen och han har nog bäst immunförsvar på hela dagis tror jag - har verkligen knappt varit sjuk, mer än första halvåret på dagis. Även som spädbarn var han sjuk mindre ofta än mina vänners barn som helammades. Så jag tror att det inte spelar så stor roll med amning för immunförsvaret. Vissa verkar ju tro att deras nyfödda kan stå emot allt så länge de ammas.

• Modgun
    Labolina3 skrev 2011-02-27 12:09:37 följande:
    Undrar som rubriken lyder... Står så mkt överallt om hur viktig amningen är för deras immunförsvar o 1000 andra grejer... Jag har på tooook för lite mjölk så ger bara ers nu o det var krångel m förra barnet oxå. Men hade varit kul o veta, ni som gett ers o har lite äldre barn, har de varit mkt sjuka? Sonen är 3,5 o han fick ers direkt m delammades ca 6 mån o han har inte varit mer sjuk än andra iaf...
    Dottern blev ammad i ca en månad (hon är 18 månader nu) och har bara varit sjuk två gånger (influensa) Hon fick hon tokhög feber av ettårs sprutan samt att hon var förkyld när hon var två veckor.

Sonen som är sex månader har fått ersättning redan från början (typ) och han har fått rs-viruset, men är påväg att bli frisk. Men det är enda gången an varit sjuk.

En annan grej som jag vill skriva är att jag själv blev ammad i en vecka och har inte haft influensor och dylikt på många, många år (är typ immun) Medans min mor som ammade si ca ett år blir sjuk för minst alilla.
  • gemigsinnesro

Mina 2 äldsta barn på 18 och 17 år gamla har inga allergier och är inte ofta sjuka alls. Kanske någon förkylning vartannat år eller så. Min minsta är bara 2 månader på torsdag så där är det lite för tidigt att uttala sig än :). Inget av barnen är ammade mer än själva råmjölken på BB, för mjölken har aldrig runnit till som den ska.

• TheReLe

Nej, inte alls.. På 7 år.. Peppar peppar!!
    Men den ungen jag helammade i nästan ett år är typ alltid sjuk och har varit i fyra års tid, hon drar hem allsköns virus så alla runt om, utom storasyrran, blir sjuka..

• 201201232

Inte speciellt sjuk alls innan dagisstart, sedan blev det ett konstant vabbande.

Svar på tråden Ni som inte har ammat - har era barn varit mkt sjuka?