• VåratLiv

Spolning av äggledare - sedan gravid?!

Jag vänder mig till er som gjort spolning av äggledare och sedan blivit gravid efter det, även ni som har erfarenhet av detta.
    Hur vanligt är det att man blir gravid efter en spolning?

Hur lång tid hade ni försökt bli gravida innan?
    Tog det sig direkt efter?
    Hade ni stopp eller va det fri passage?

Vore jätte tacksam om ni ville svara!

• Svar på tråden Spolning av äggledare - sedan gravid?!
  • MillaPo

Tänkte svara i denna tråd igen då jag gjord e min andra spolning för ca3veckor sedan o nu sitter jag här med ett positivt graviditets test. Så blev ett plus på ägglossningen som va några dagar efter spolningen..det trodde jag aldrig kan ja dock tillägga!!

• Julia82

Grattis MillaPo! Så kul att det funkade för dej :) Lycka till med graviditeten!!!

Jag spolades för några veckor sedan, men för mig gav det inget resultat tyvärr. Mensen kom precis som vanligt tyvärr. Men skam den som ger sig ;)

• Lovisa09
    MillaPo skrev 2011-03-23 08:04:03 följande:
    Tänkte svara i denna tråd igen då jag gjord e min andra spolning för ca3veckor sedan o nu sitter jag här med ett positivt graviditets test. Så blev ett plus på ägglossningen som va några dagar efter spolningen..det trodde jag aldrig kan ja dock tillägga!!
    GRATTIS! Vad kul=) Samma som för mig men jag spolade bara en gång men två tre veckor efter så var testet positivt=) Nu är hon 9 månader=)
  • Lehni

Hej! gjorde en spolning den 12 april efter 1½ års aktivit försök! Man hittade inget fel , allt såg jättebra ut! Men så i onsdags den 27 redan på dag tio fick jag ett ordentligt plus! hoppas bara den vill stanna kvar

• sjuan2011

Hej. Jag gjorde en spolning i samband med vår utredning. Den visade fri passage och inga andra fel på mig hittades. Dock visade sig att min killes spermier var strax under medel. Men det var ändå fanns möjligt för att bli gravida på egen hand, så vi försökte över ett år innan vi bestämde oss för att ta hjälp av inseminering. Efter 4 insemineringsförsök gav vi upp och gjorde en IVF behandling.
    Igår fick vi vårt efterlängtade plus! Glad

• Bubblamaj

Hej på er!
    I samband med fert.utreding spolades mina äggledare i slutet av april. Tyvärr mitt i ägglossningen så chansen den månaden försvann. Ena äggledaren visade fin passage och den andra var det nåt i vägen men det är svårt att veta vad såklart. Nästa cykel fick jag plus 11 dagar efter ÄL, helt oväntat och helt otroligt. Vi skulle gjort IVF i höst.

• Elinen

När vi påbörjade vår fertilitetsutredning tillfrågades vi om vi ville delta i en studie där par fick förtur resp vänta 6 månader på att genomgå spolningen av äggledarna eftersom man fått känslan av att det var lättare att bli spontant gravid efter en spolning. Eftersom det ändå var tre månaders väntetid på att få undersökningen gjord gick vi med i studien och hade turen att hamna i förtursgruppen. Mina äggledare hade fri passage. Efter spolningen skulle vi leva som vanligt i 6 månader och under tiden höra av oss om vi blev gravida. Om detta inte skedde skulle vi fortsätta med utredningen och eventuell behandling. Fyra månader efter spolningen blev vi gravida och ansvarig sjuksköterska blev själaglad när vi ringde - vi bättrade ju på statistiken .
    Vår pojke är nu fyra år och när han var ca 1,5 började vi med syskonförsök. När vi försökt i drygt ett år ringde jag till sjukhuset för att höra hur resultatet fallit ut i studien vi varit med i för att eventuellt göra en ny spolning. Tyvärr hade man inte kunnat visat någon statistisk signifikans för att spolningen gjorde någon nytta men eftersom urvalskriterierna var ganska snäva och därför uteslöt många par trodde ändå sköterskan att det för vissa kan fungera. Vi gjorde därför spolningen igen men eftersom det ändå inte hade tagit sig efter ännu ett år beslutade vi oss för att göra IVF och blev gravida på första försöket. Är nu i v13. Kan nu ångra att vi väntade så länge när IVF behandlingen gick så snabbt och smidigt (för mig alltså, förstår att det inte är så för alla) men samtidigt glömmer man alla år av väntan ganska fort och hade vi gjort det tidigare hade det ju inte blivit det barn vi nu kommer att få och älska.
    Jag antar att min historia inte gjort dig klokare med två olika resultat. Det skadar ju dock inte att göra en spolning dels för att se om det finns något i vägen och dels eftersom det finns en uppfattning hos vårdpersonalen att det kan fungera.
    Lycka till!

• längtarbebis

Hej! Jag och min man gick på utredning för att se om det var något fel på oss. Vi hade försökt i mer än ett år.
    Dom spolade mina äggledare för att se om det var fri passage, vilket det var. Direkt efteråt blev jag gravid. Är nuj i vecka 22 och vi väntar en liten pojke i slutet av november! Ett litet tips är att använda glidmedlet PreeSeed, som ej är spermiedödande. Vi använde det också, så jag vet inte om det hjälpte till. Lycka till allihopa!! <3

• mimmie01

Hej, vad intressant att läsa era berättelser.

Jag fick utomkvedshavandeskap 2004 & fick akutopereras & då tog dom bort min vänstra äggledare, & nu i våras försökte vi få barn & då fick jag utomkvedshavandeskap igen, fast denna gången på höger äggledare tror man, det kan ju sätta sig på andra ställen, ingen vet säkert men högst troligt att det var vänstra äggledaren, fast man aldrig såg nåt ultraljudet var det satt. Efter 10-12 veckors fruktansvärd jobbig tid då hcg:t steg men dom hittade inte var det växte fick jag till slut cellgifter för att ta bort det medicinskt, det var heller ingen rolig upplevelse utan fick vätska i buken & kraftiga blödningar & fick då ligga inne med dropp den natten.

Nu idag 5 månader efter utomkvedshavandeskap nr2 har jag fått spolat min högra äggledare, först kollade man med att pumpa in luft & då märkte dom ingen passage, men när dom satta in kontrastvätskan, sipprade det ut, så det fanns passage :)
    Vi har fått en remiss till IVF men det är 3 månaders väntetid & överläkaren säger att han tycker att vi kan försöka ett par ggr hemma, & sätter det sig på äggledaren igen så opereras den också bort. Jag tror vi försöker igen faktiskt, & går det åt pepparn så får dom väl operera bort den, vi har ju kvar vår remiss till ivf ändå, alla prover & förberedelser är gjorda.
    Men mat vet aldrig.. hoppet är det sista som överger än..
    Lycka till alla som kämpar & tack för ni delar med er!

• mimmie01

Glömde skriva att jag har en dotter som föddes 03 som jag är världens lyckligaste över! Men då jag separerade från pappan sen länge & träffat mannen i mitt liv, önskar vi inget hellre än att få ett barn ihop.
    Än en gång, lycka till alla!

Svar på tråden Spolning av äggledare - sedan gravid?!