Spolning av äggledare - sedan gravid?!
När vi påbörjade vår fertilitetsutredning tillfrågades vi om vi ville delta i en studie där par fick förtur resp vänta 6 månader på att genomgå spolningen av äggledarna eftersom man fått känslan av att det var lättare att bli spontant gravid efter en spolning. Eftersom det ändå var tre månaders väntetid på att få undersökningen gjord gick vi med i studien och hade turen att hamna i förtursgruppen. Mina äggledare hade fri passage. Efter spolningen skulle vi leva som vanligt i 6 månader och under tiden höra av oss om vi blev gravida. Om detta inte skedde skulle vi fortsätta med utredningen och eventuell behandling. Fyra månader efter spolningen blev vi gravida och ansvarig sjuksköterska blev själaglad när vi ringde - vi bättrade ju på statistiken .
Vår pojke är nu fyra år och när han var ca 1,5 började vi med syskonförsök. När vi försökt i drygt ett år ringde jag till sjukhuset för att höra hur resultatet fallit ut i studien vi varit med i för att eventuellt göra en ny spolning. Tyvärr hade man inte kunnat visat någon statistisk signifikans för att spolningen gjorde någon nytta men eftersom urvalskriterierna var ganska snäva och därför uteslöt många par trodde ändå sköterskan att det för vissa kan fungera. Vi gjorde därför spolningen igen men eftersom det ändå inte hade tagit sig efter ännu ett år beslutade vi oss för att göra IVF och blev gravida på första försöket. Är nu i v13. Kan nu ångra att vi väntade så länge när IVF behandlingen gick så snabbt och smidigt (för mig alltså, förstår att det inte är så för alla) men samtidigt glömmer man alla år av väntan ganska fort och hade vi gjort det tidigare hade det ju inte blivit det barn vi nu kommer att få och älska.
Jag antar att min historia inte gjort dig klokare med två olika resultat. Det skadar ju dock inte att göra en spolning dels för att se om det finns något i vägen och dels eftersom det finns en uppfattning hos vårdpersonalen att det kan fungera.
Lycka till!