• mimmie01

Spolning av äggledare - sedan gravid?!

Hej, vad intressant att läsa era berättelser.

Jag fick utomkvedshavandeskap 2004 & fick akutopereras & då tog dom bort min vänstra äggledare, & nu i våras försökte vi få barn & då fick jag utomkvedshavandeskap igen, fast denna gången på höger äggledare tror man, det kan ju sätta sig på andra ställen, ingen vet säkert men högst troligt att det var vänstra äggledaren, fast man aldrig såg nåt ultraljudet var det satt. Efter 10-12 veckors fruktansvärd jobbig tid då hcg:t steg men dom hittade inte var det växte fick jag till slut cellgifter för att ta bort det medicinskt, det var heller ingen rolig upplevelse utan fick vätska i buken & kraftiga blödningar & fick då ligga inne med dropp den natten.

Nu idag 5 månader efter utomkvedshavandeskap nr2 har jag fått spolat min högra äggledare, först kollade man med att pumpa in luft & då märkte dom ingen passage, men när dom satta in kontrastvätskan, sipprade det ut, så det fanns passage :)
    Vi har fått en remiss till IVF men det är 3 månaders väntetid & överläkaren säger att han tycker att vi kan försöka ett par ggr hemma, & sätter det sig på äggledaren igen så opereras den också bort. Jag tror vi försöker igen faktiskt, & går det åt pepparn så får dom väl operera bort den, vi har ju kvar vår remiss till ivf ändå, alla prover & förberedelser är gjorda.
    Men mat vet aldrig.. hoppet är det sista som överger än..
    Lycka till alla som kämpar & tack för ni delar med er!

• mimmie01

Glömde skriva att jag har en dotter som föddes 03 som jag är världens lyckligaste över! Men då jag separerade från pappan sen länge & träffat mannen i mitt liv, önskar vi inget hellre än att få ett barn ihop.
    Än en gång, lycka till alla!

• mimmie01

Hej!! fick utomkvedshavandeskap 2004, akutopererades & dom opererade bort min ena äggledare, nu i våras så fick jag utomkvedshavandeskap igen & behandlades denna gången med cellgifter, jag vet inte vilket var värst, men nu har vi börjat kolla på provrörsbefruktning.

Jag fick min min kvarvarande äggledare spolad (konstraströntgen) & det fanns viss passage sas det så läkaren tyckte vi kunde prova ett par ggr innan IVF som vi har remiss till. Så jag hade ÄL för 3 dagar sen & vi har nu försökt igen. Lite rädd för resultatet, hoppas på ett + & hoppas att det inte är ett utomkved till. Om så tar dom bort min andra äggledare med & remissen till IV kvarstår. Väntetid fr. idag ca 3 månader. Är det någon som haft utomkvedshavandeskap 2 ggr & sen blivit gravid? Är det nån som haft utomkved 3ggr? Hoppas på svar fr. era erfarenheter, det hjälper!

Tack!..nervös..

Svar på tråden Spolning av äggledare - sedan gravid?!