• Kallfront

Spruta i låret?

Jag fick mitt första barn för snart fyra veckor sedan. Förlossningen gick bra och snabbt (3 h 45 min) och det var inga problem att få ut moderkakan osv. Efter förlossningen fick jag en spruta i låret. Det var livmodersammandragandemedel sa barnmorskan. Det gjorde svinont med en spruta mitt i lårmuskeln och jag har fortfarande ont.

Ett stort område (kanske 15*10 cm) på låret är liksom domnat och jag har ingen känsel i huden där. Dessutom känns det ont i muskulaturen under, och det känns konstigt när jag går.

Är det någon här osm har upplevt samma sak? Jag trodde att alla fick den här sprutan efter förlossningen, men ingen av mina vänner har fått den. Har inte fått ut min förlossningsjournal så jag vet faktiskt inte ens varför jag fick den.

Har förstås tänkt fråga på BVC om detta men glömmer hela tiden bort det.

• Svar på tråden Spruta i låret?
  • Ultima

Faktiskt har min "döda" fläck på låret nästan förvunnit helt nu. Känner endast av det vid enstaka tillfällen. Men det har tagit nästan 7 månader... 

Hoppas att det kommer "blekna" bort även för dig, även om det kanske tar ett tag! Solig

• Hannathu

Jag fick spruta i låret
    Svägerskan trodde inte att hon hade fått men när hon läste journalen så stod den med där.

Det gick så snabbt att få den och det var i samband med att de kontrollerade och sydde några stygn så om jag inte hade tittat upp från underverket just då så hade jag missat att jag fått den

• Lovejoy

Methergin, tror jag det heter. Jag har fått det efter alla mina snitt ( 3st )

• emilia1988

Hej. Vet du vad, jag hittade den tråden när jag sökte " tappat känsel i låret efter graviditet." jag har PRECIS samma som dig. Efter förlossningen så fick jag också en spruta i låret. Märkte när jag kom hem att det kändes konstigt framför allt när jag ställde mig upp efter legat i sängen. I början nämndes det som de pirrade och va varmt sen försvann det efter några veckor och nu känns det som jag fått bedövning på huden men det gör ont innanför, bara man smeker låret gör det ont!! Min son är 6 månader nu och det är fortfarande såhär. Jag var hos läkarn efter 3 månader ungefär och han sa med att det var en nerv i kläm och att jag fått det för jag burit på min stora mage?? Asså jag fick det ju efteråt när min son va född, kände inget innan. Har också misstänkt att det beror på sprutan i låret! Sjukt att du har precis samma. Skall nog ringa doktorn igen kanske. Vilken stad bor ni i dom har samma problem? Jag var på östra sjukhuset i Göteborg. Konstigt dethär.

• MansonDust

Har ingen aning om jag fått spruta nån gång.. minns inget iaf.

flicka -02, flicka -06, pojke -08 & BF Juli -11.
  • MansonDust
    Kallfront skrev 2011-04-05 11:22:04 följande:
    Nu har det gått snart 10 veckor sedan förlossningen och jag har fortfarande samma problem. Tog upp det med BM på efterkontrollen och hon sa att jag kan söka läkare om det inte gått över om några månader. Hon trodde dock inte att läkaren kan göra något åt det. Har fortfarande känselbortfall i huden och värk i muskulaturen under.

Fick inte min journal på efterkontrollen heller, då BM sa att hon endast kan läsa den, inte skriva ut den. Måste kontakta förlossningen om jag vill ha den. De måste ha glömt ge mig den förut.
    Klart hon kan skriva ut den.. vilket skitsnack!
    flicka -02, flicka -06, pojke -08 & BF Juli -11.
  • Kallfront

Sjukt att det är flera som har samma sak! Jag har fått en läkartid 10 maj och ska prata om detta då. Aldrig i livet att det beror på ngt annat än sprutan - jag har ju ont exakt där hon satte den och det gjorde ju ont redan när jag fick den (jag skrek högt!).

Jag har fortfarande ont när jag går, känns som att det blir värre.

Emilia1988: Jag födde på Mölndals Sjukhus.

• Aussielotta

jag har varit med om precis samma sak. födde på östra för två månader sen. minns väl att jag fick en spruta i höger lår. Nu under de senaste veckorna har jag känt en obehaglig smärta inne i låret och avdomning utanpå. trott att jag gått emot ett bord och fått ett blåmärke, men det finns inget blåmärke på låret, så jag är ocskå säker på att detär sprutan.

Viggo - mitt busiga charmtroll!
  • Slang0rd
    emilia1988 skrev 2011-04-13 22:47:16 följande:
    Hej. Vet du vad, jag hittade den tråden när jag sökte " tappat känsel i låret efter graviditet." jag har PRECIS samma som dig. Efter förlossningen så fick jag också en spruta i låret. Märkte när jag kom hem att det kändes konstigt framför allt när jag ställde mig upp efter legat i sängen. I början nämndes det som de pirrade och va varmt sen försvann det efter några veckor och nu känns det som jag fått bedövning på huden men det gör ont innanför, bara man smeker låret gör det ont!! Min son är 6 månader nu och det är fortfarande såhär. Jag var hos läkarn efter 3 månader ungefär och han sa med att det var en nerv i kläm och att jag fått det för jag burit på min stora mage?? Asså jag fick det ju efteråt när min son va född, kände inget innan. Har också misstänkt att det beror på sprutan i låret! Sjukt att du har precis samma. Skall nog ringa doktorn igen kanske. Vilken stad bor ni i dom har samma problem? Jag var på östra sjukhuset i Göteborg. Konstigt dethär.
    Har precis samma som dig. Fick min dotter för 8 dagar sen och det är otroligt irriterande och gör nästan ont när jag reser mig upp ur soffan eller liknande. Fan ska säga till när jag är på återbesök.
  • lillafruluva

Enligt läkaren ska en skadad nerv ta runt sex månader på sig att läka, OM den läker. Hon dokumenterade skadan iallafall så den finns om jag vill gå vidare med det till ett försäkringsärende...

• J1983

En spruta fick jag vid båda förlossningarna, förstagånen tror jag att ja fick den i infarten jag hade på handen o nu andra gången tror jag också jag fick den där nånstans, tror inte jag fick den i benet iaf. Men jag var å andra sidan väldigt borta i huvudet.

• Kallfront

Var hos läkaren förra veckan och blev hänvisad till att kontakta förlossningen. På förlossningen hänvisade de mig till antenatalavdelningen på sjukhuset, men längre än så har jag inte kommit. Det var sådan telefonkö där.

Tror dock inte att det går att göra något åt detta, men det kanske är bra om de får reda på om folk blir skadade av sprutan.

Svar på tråden Spruta i låret?