• Kallfront

Spruta i låret?

Jag fick mitt första barn för snart fyra veckor sedan. Förlossningen gick bra och snabbt (3 h 45 min) och det var inga problem att få ut moderkakan osv. Efter förlossningen fick jag en spruta i låret. Det var livmodersammandragandemedel sa barnmorskan. Det gjorde svinont med en spruta mitt i lårmuskeln och jag har fortfarande ont.

Ett stort område (kanske 15*10 cm) på låret är liksom domnat och jag har ingen känsel i huden där. Dessutom känns det ont i muskulaturen under, och det känns konstigt när jag går.

Är det någon här osm har upplevt samma sak? Jag trodde att alla fick den här sprutan efter förlossningen, men ingen av mina vänner har fått den. Har inte fått ut min förlossningsjournal så jag vet faktiskt inte ens varför jag fick den.

Har förstås tänkt fråga på BVC om detta men glömmer hela tiden bort det.

• Svar på tråden Spruta i låret?
  • Kallfront

Okej, så mina kompisar som inte fick ngn spruta kanske fick det i dropp då? När jag tänker efter så har alla mina vänner fått ryggbedövning, så då kanske man får det i handen? Jag hade ingen nål i handen. Men är det normalet att det gör ont så här lång tid efteråt? Funderar på om bm kom åt en nerv eller så.

• Kallfront
    Ultima skrev 2011-02-24 12:53:04 följande:
    OJ! Skulle kunna varit jag som skrivit inlägget - Har precis samma "åkomma"... 

Sonen är nu drygt 5 månader och jag har fortfarande en "domnad" fläck på låret precis där de satte sprutan. Fläcken känns bedövad på ytan, men kan göra jätteont inunder vid minsta tryck.

Var och kollade upp detta ett par veckor efter förlossningen men fick då till svar att det troligtvis var nån nerv som kommit i kläm under förlossningen och det var det som gjorde att jag har en domnad fläck på låret, och att det bara var att vänta tills det gick bort men jag har - precis som du -  misstänkt att det är efter sprutan! Fick dock inte något gehör för min teori av läkaren och inte tycks det ju försvinna heller...
    Vad märkligt! Jag är 100 % säker på att denna "åkomma" beror på sprutan i benet, inget som helst tvekan. Jag var väldigt vaken och alert efter min förlossning så jag minns allt i detalj och dessutom gjorde det ju väldigt ont när jag fick sprutan.

Frågan är bara hur länge detta ska hålla i sig? Det är säkert ingen fara, bara väldigt obehagligt. Märkligt att läkaren säger att det skulle vara en nerv som kommit i kläm i samband med förlossningen - på låret liksom...
  • Kallfront

Nu har det gått snart 10 veckor sedan förlossningen och jag har fortfarande samma problem. Tog upp det med BM på efterkontrollen och hon sa att jag kan söka läkare om det inte gått över om några månader. Hon trodde dock inte att läkaren kan göra något åt det. Har fortfarande känselbortfall i huden och värk i muskulaturen under.

Fick inte min journal på efterkontrollen heller, då BM sa att hon endast kan läsa den, inte skriva ut den. Måste kontakta förlossningen om jag vill ha den. De måste ha glömt ge mig den förut.

• Kallfront

Sjukt att det är flera som har samma sak! Jag har fått en läkartid 10 maj och ska prata om detta då. Aldrig i livet att det beror på ngt annat än sprutan - jag har ju ont exakt där hon satte den och det gjorde ju ont redan när jag fick den (jag skrek högt!).

Jag har fortfarande ont när jag går, känns som att det blir värre.

Emilia1988: Jag födde på Mölndals Sjukhus.

• Kallfront

Var hos läkaren förra veckan och blev hänvisad till att kontakta förlossningen. På förlossningen hänvisade de mig till antenatalavdelningen på sjukhuset, men längre än så har jag inte kommit. Det var sådan telefonkö där.

Tror dock inte att det går att göra något åt detta, men det kanske är bra om de får reda på om folk blir skadade av sprutan.

Svar på tråden Spruta i låret?