• Kallfront

Spruta i låret?

Jag fick mitt första barn för snart fyra veckor sedan. Förlossningen gick bra och snabbt (3 h 45 min) och det var inga problem att få ut moderkakan osv. Efter förlossningen fick jag en spruta i låret. Det var livmodersammandragandemedel sa barnmorskan. Det gjorde svinont med en spruta mitt i lårmuskeln och jag har fortfarande ont.

Ett stort område (kanske 15*10 cm) på låret är liksom domnat och jag har ingen känsel i huden där. Dessutom känns det ont i muskulaturen under, och det känns konstigt när jag går.

Är det någon här osm har upplevt samma sak? Jag trodde att alla fick den här sprutan efter förlossningen, men ingen av mina vänner har fått den. Har inte fått ut min förlossningsjournal så jag vet faktiskt inte ens varför jag fick den.

Har förstås tänkt fråga på BVC om detta men glömmer hela tiden bort det.

• Svar på tråden Spruta i låret?
  • Pickeli

Jag fick min intravenöst i slangen de satt in i armen. Syrran fick den son sprutform i låret.

• KaptenNemo

Jag fick efter båda mina förlossningar. Båda gångerna i låret. Det gjorde varken ont när de tog den eller efteråt.

• Mamma matte hustru

Jag fick i 7 dagar i låret efter min senaste op har fått samma efter båda mina fl i låret kände inget efter fl men nu efter op fick jag blåmärken svullnader och det domnade gick över efter en månad ca men sök läkare skulle jag råda till.

• MelinaRoos

Jag har jobbat på förlossningen och aldrig varit med om att ngn inte fått det. antingen får man spruta i låret, eller om du har ngt dropp inkopplat får du via det.

jag har själv fött tre barn och fått spruta i låret alla tre gånger.

• Kallfront

Okej, så mina kompisar som inte fick ngn spruta kanske fick det i dropp då? När jag tänker efter så har alla mina vänner fått ryggbedövning, så då kanske man får det i handen? Jag hade ingen nål i handen. Men är det normalet att det gör ont så här lång tid efteråt? Funderar på om bm kom åt en nerv eller så.

• dripdrop

Kan hända att de inte minns eller märkte nåt? Jag minns faktiskt ingen spruta, och hade ingen kateter så jag måste ju fått sprutan...hmm måste vara adrenalinkicken som gjorde att jag inte märkte nåt :)

Men ang ditt problem, sök vård. Skönast att veta ju. Alt vänta till efterkontrollen o fråga då.

• hemligt gravid

Jag vet att jag fick en spruta med livmodersammandragande medel, även om jag inte behövde det. Men jag har ingen aning om var de satte sprutan. Jag hade ingen nål satt i handen, så de måste ju ha sprutat i låret i så fall, men jag har ingen som helst minnesbild av det.

• EnKanejnDöh

Jag fick ingenting alls, kanyl fanns det inte tid för och fick ingen spruta efteråt. Det enda sticket jag fick iofs var lokalbedövning när dom skulle sy, det kanske var blandat där i?

• Ultima

OJ! Skulle kunna varit jag som skrivit inlägget - Har precis samma "åkomma"... 

Sonen är nu drygt 5 månader och jag har fortfarande en "domnad" fläck på låret precis där de satte sprutan. Fläcken känns bedövad på ytan, men kan göra jätteont inunder vid minsta tryck.

Var och kollade upp detta ett par veckor efter förlossningen men fick då till svar att det troligtvis var nån nerv som kommit i kläm under förlossningen och det var det som gjorde att jag har en domnad fläck på låret, och att det bara var att vänta tills det gick bort men jag har - precis som du -  misstänkt att det är efter sprutan! Fick dock inte något gehör för min teori av läkaren och inte tycks det ju försvinna heller...

• Kallfront
    Ultima skrev 2011-02-24 12:53:04 följande:
    OJ! Skulle kunna varit jag som skrivit inlägget - Har precis samma "åkomma"... 

Sonen är nu drygt 5 månader och jag har fortfarande en "domnad" fläck på låret precis där de satte sprutan. Fläcken känns bedövad på ytan, men kan göra jätteont inunder vid minsta tryck.

Var och kollade upp detta ett par veckor efter förlossningen men fick då till svar att det troligtvis var nån nerv som kommit i kläm under förlossningen och det var det som gjorde att jag har en domnad fläck på låret, och att det bara var att vänta tills det gick bort men jag har - precis som du -  misstänkt att det är efter sprutan! Fick dock inte något gehör för min teori av läkaren och inte tycks det ju försvinna heller...
    Vad märkligt! Jag är 100 % säker på att denna "åkomma" beror på sprutan i benet, inget som helst tvekan. Jag var väldigt vaken och alert efter min förlossning så jag minns allt i detalj och dessutom gjorde det ju väldigt ont när jag fick sprutan.

Frågan är bara hur länge detta ska hålla i sig? Det är säkert ingen fara, bara väldigt obehagligt. Märkligt att läkaren säger att det skulle vara en nerv som kommit i kläm i samband med förlossningen - på låret liksom...
Svar på tråden Spruta i låret?