• Vildblomman

vilken hushållsassistent ska jag välja?

jag vet att frågan har kommit upp massor av gånger. Men jag velar fortfarande på vilken jag ska välja.

Jag är inne på en kitchenaid artistan. Eller en ankarsrum assistent.
    givetvis ska den funka för det jag vill göra.
    Tänkte lista det jag brukar göra och vill göra med en maskin så kan ni väl tipsa mig om vad som passar bäst.
    Jag vill ha en ordentlig på engång inte en billig för jag har så otur med billiga saker hela tiden. och så ska jag kunna ha den läääänge.

*brukar göra köttbullssmet, oftast på två kg köttfärs och massa annat, det blir ganska mkt på en gång
    *baka en bulldeg, pizza deg
    *kaksmeter av olika slag
    *Vill baka bröd och frysa in, men oftast blir det små satser med bröd då det inte finns plats att frysa in i en liten frys, men en dag kanske man har en större frys

har sett att kitchen aid har tillbehör som glass skål, vill göra egen glass och äppel mos. men för de kan man nog köpa annat. Men jag vill inte en massa maskiner för olika saker utan jag föredrar nog tillbehöver till en maskin bara.
    En ankarsrum gäller om man vill kunna göra större satser? Men hur funkar den för mindre, lättare saker som sockerkaksmet?

har inte så stor koll på vad som menas med degvätska och hur mkt och så vidare, jag har mest bakat scones och lätta vetebröd.  Velar stort, ena dagen en kitchenaid för den är så snygg och andra dagen en assistent för den klarar mera..

så hjälp mig, med tips och råd om hur ni tänker och skulle ha gjort..

• Svar på tråden vilken hushållsassistent ska jag välja?
  • AnnikaR

Vi har en ankarsrum assisten som jag är super nöjd med. Använder den när vi bakar bröd och bullar. Gillar den eftersom den är starkare och större än en Kitchen Aid, dock är den väl inte lika snygg som en Kitchen Aid. Men för mig är det vikitgare att jag kan baka bröd så att jag kan frysa in och att den tar större degsatser.
    Men som någon skrev tidigare så är det rullen och inte degroken  man ska använda.
    Har testat den på mindre degsatser och tycker den fungerar bra då med.
    Det finns även fler tillbehör man kan köpa till om man vill utnyttja den till annat än att baka med. Samt att "äldre" tillbehör från Electrolux passar även den nya ankarsum assistenten.

• sommarbarnen
    Vildblomman skrev 2011-02-22 19:25:52 följande:
    men jag fattade de som om den inte är lika stark och tar lika mkt deg som den andra?
    Electroluxen är starkare och har en större degskål

kopierat: Jag har suktat efter en Electrolux köksassistent i flera år och skulle hellre köpa en sån istället för en kitchen aid. Kitchen aid är visserligen snyggare men verkar inte alls vara lika stark som Electrolux.

• sommarbarnen
    Kitchen Aid
    Av en så dyr maskin bör man kunna förvänta sig perfekt resultat och rakt igenom klockrena lösningar. Därför känns det skramliga och svårmonterade stänkskyddet extra irriterande. Som tur är behövs skyddet sällan, då den trevliga och handtagsförsedda bunken är så djup att det inte stänker över kanten. Äggvitor blev till fast skum på 50 sekunder. Att få ihop en deg går dock inte lika lätt. Maskinen måste stoppas för att skrapa upp deg i botten manuellt. Enkla och bra reglage. Acceptabelt motorljud. Effekt: 300 watt. Kostar mer än det smakar.

Electrolux Assistent
    Assistent är ensam om att ha en degrulle. Tillsammans med en skrapa som fästs på bunkens insida tjänstgör den även som visp. Äggvitorna vispas skummiga men inte så styva på tre minuter. En dubbelvisp finns som tillbehör. Stora degar bearbetas kraftfullt av degrullen. Bunken har invikta kanter för minimalt spill. Bra manual. Mjukt motorljud. Effekt: 600 watt. Assistent är ett avancerat redskap som kräver inlärning, men som gärna blir en vän för livet.
  • sommarbarnen
    sarsparis skrev 2011-02-22 19:43:37 följande:
    Kitchen Aid:Effekt: 300W.  Max degkapacitet: 1,2 kg.
    Ankarsrum: effekt 800x, degkapacitet 5 kg
    Nåt jag inte får ihop, har elextrolux och ankarsrum gått ihop? så fort jag hittar en elextrolux apparat så kommer man fram tilll ankarsrum beskrivning?!

I vilket fall som helst så är Ankarsrum både starkare och tar mer deg.
    Stämmer Ankarsum är fd Electrolux
  • Vildblomman

som jag ser det nu om jag väljer kitchenaid är det för jag kan göra glass med den och om jag väljer den andra är det för den tar mer och har starkarde motor... svårt val :)

• sommarbarnen
    Vildblomman skrev 2011-02-22 19:51:02 följande:
    som jag ser det nu om jag väljer kitchenaid är det för jag kan göra glass med den och om jag väljer den andra är det för den tar mer och har starkarde motor... svårt val :)
    Du ska fråga dig om det är viktigare att baka än kunna göra glass.
  • sarsparis
    sommarbarnen skrev 2011-02-22 19:50:41 följande:
    Stämmer Ankarsum är fd Electrolux
    Tänkte det, var ett tag sen jag köpte min så jag fick inte riktigt ihop det först :)
  • sarsparis
    Fundera på vad du gör mest och gör ditt val därefter....
  • Margaux

Jag har en KitchenAid och är väldigt nöjd med den, har tillbehör som köttkvarn och grönsaks rivare/skivare/puréare etc. JAg bakar mest bullar etc med den eftersom jag bakar vanligt bröd UTAN knåding. Surdeg oftast!
    Min kom med flera olika krokar, blandare och visp.

Annars vet jag att de flesta kockar svärer till Kenwoods assistent. Finns många olika men de dyrare i metall är nog det nan ska satsa på:
    www.kenwoodworld.com/uk/products/kitchen-machines/

• Hertha
    Jag gick länge och velade vad jag skulle köpa för köksmaskin och i slutändan blev det en Kitchen Aid, en anledning är just att jag vill kunna ha den framme utan att bli galen av dess fulhet. Det du får tänka på när det gäller Kitchen Aid är att den finns i olika storlekar. Jag har en professional istället för en Artisan. Att ha 1000 olika färger att välja på var inte lika viktigt som att kunna göra lite större degsatser. Artisanen är mest för mindre degar och kakor, något jag väldigt sällan gör.
  • Nånting

Jag säger kenwood, den stora varianten. För att kunna göra större degar och ändå ha samma funktioner med balongvisp och vinge som på kitchenaid.

Just glass-skålen till kitchenaiden har en nackdel, du måste ha plats i frysen för att frysa in hela skålen innan du använder den. VI har istället köpt en begagnat philips glassmaskin som vi tar fram ur förrådet på sommaren. Den har ett platt kylelement som lätt går in i frysen.

• Vildblomman

den andra kitcheniad tycker jag inte alls är snygg och inte kenwood heller.
    Blir nog en ankarsrum, den är inte tokful, så jag kan ha den på bänken utan att irritera mg på den..
    visst finns det en ballongvisp som tillbehör till den? såg iaf att de har en plastbunke som tillbehör den borde vara bra till kaksmeter å liknande?

• etc

Jag har en Kenwood chef och är supernöjd. Köpte först en KitchenAid men lämnade tillbaka den.

Till kenwooden kan du också köpa en blender, det finns inte till KitchenAid. Glassmaskin, köttkvarn osv finns även till Kenwood.

• UngMorsa
    sommarbarnen skrev 2011-02-22 18:37:57 följande:
    Utan tvekan Electrolux assistent!! Stor bunke med kant upptill så degen håller sig kvar, stark maskin och med degrulle INTE degkrok!! Har fått bäst i test ett antal ggr..

jag köpte en beg av en tant i kanonskick från 70- talet för 700 Nypris ca 5500 eller nått
     En beg från 70-80 talet:

En ny...
    Åh vad roligt, precis en sån har jag hemma. Det orangea alltså.
    Jag har fått den efter min mamma och den fungerar fortfarande perfekt!:)
  • Lena
    Vildblomman skrev 2011-02-23 09:23:45 följande:
    den andra kitcheniad tycker jag inte alls är snygg och inte kenwood heller.
    Blir nog en ankarsrum, den är inte tokful, så jag kan ha den på bänken utan att irritera mg på den..
    visst finns det en ballongvisp som tillbehör till den? såg iaf att de har en plastbunke som tillbehör den borde vara bra till kaksmeter å liknande?
    rulle och kniv ger luftiga sockerkakor. Det är bara äggvite- och gräddvispning vi inte använder den till.
  • sommarbarnen
    UngMorsa skrev 2011-02-23 15:29:34 följande:
    Åh vad roligt, precis en sån har jag hemma. Det orangea alltså.
    Jag har fått den efter min mamma och den fungerar fortfarande perfekt!:)
    hihi jag köpte en orange av en gammal tant, satte ut annons under köpes i tidningen -jag ääälskar maskinen
  • SofiaO

Denna har vi. Suveränt bra!! Dessutom riktigt tystgående.

http://www.tretti.se/hushallsapparater/matberedare_och_assistenter/koksassistenter/krups-ka940 

Var inne på en Kitchen Aid också, men den låter ovettigt högt och jag känner att funktionen trots allt är viktigare än ett "häftigt märke" på en hushållsassistent....
    Läste många recensioner på nätet innan, och denna modell hade överlägset bäst kritik.

Lycka till med ditt köp!

• brokig
    Lena skrev 2011-02-23 19:39:18 följande:
    rulle och kniv ger luftiga sockerkakor. Det är bara äggvite- och gräddvispning vi inte använder den till.
    fördelen med plastbunken är ju att den är lättare att lyfta när man tex ska hälla smet i muffinsformar, så då kör jag på ballongvisp och bunke (el elvisp )

• emilwallgren

Om någon fortfarande läser denna tråden (verkar vara spridda datum på kommentarerna) så har jag ett bra tips på en köksassistent jag hittade. 

savly.se/electrolux-assistent-ekm48004900-for-2-290-kr-inklusive-frakt/

Electrolux EKM4900 som enligt sidan kostar 2290. Verkar vara ett bra erbjudande iaf då jag aldrig sett en köksassistent av det märket och liknande modell som varit så billig. Men ni får rätta mig om jag har fel...

Ha det! Glad

Svar på tråden vilken hushållsassistent ska jag välja?