• Vildblomman

vilken hushållsassistent ska jag välja?

jag vet att frågan har kommit upp massor av gånger. Men jag velar fortfarande på vilken jag ska välja.

Jag är inne på en kitchenaid artistan. Eller en ankarsrum assistent.
    givetvis ska den funka för det jag vill göra.
    Tänkte lista det jag brukar göra och vill göra med en maskin så kan ni väl tipsa mig om vad som passar bäst.
    Jag vill ha en ordentlig på engång inte en billig för jag har så otur med billiga saker hela tiden. och så ska jag kunna ha den läääänge.

*brukar göra köttbullssmet, oftast på två kg köttfärs och massa annat, det blir ganska mkt på en gång
    *baka en bulldeg, pizza deg
    *kaksmeter av olika slag
    *Vill baka bröd och frysa in, men oftast blir det små satser med bröd då det inte finns plats att frysa in i en liten frys, men en dag kanske man har en större frys

har sett att kitchen aid har tillbehör som glass skål, vill göra egen glass och äppel mos. men för de kan man nog köpa annat. Men jag vill inte en massa maskiner för olika saker utan jag föredrar nog tillbehöver till en maskin bara.
    En ankarsrum gäller om man vill kunna göra större satser? Men hur funkar den för mindre, lättare saker som sockerkaksmet?

har inte så stor koll på vad som menas med degvätska och hur mkt och så vidare, jag har mest bakat scones och lätta vetebröd.  Velar stort, ena dagen en kitchenaid för den är så snygg och andra dagen en assistent för den klarar mera..

så hjälp mig, med tips och råd om hur ni tänker och skulle ha gjort..

• Svar på tråden vilken hushållsassistent ska jag välja?
  • Ocensurerad

Btw, Kitchenaid ÄR en assistent! Den kan garanterat göra mer än en electrolux...

• sommarbarnen
    Vildblomman skrev 2011-02-22 18:58:57 följande:
    amazonas: jag tycker båda är snygga :) Hur tycer du den är med gröver mjölsorter? Läst att det kan bli lite tungjobbat?

sommarbarnen: vad är det för skillnad på degkrok och degrulle?

för mig är nog inte utseendet viktigast, jag vill kunna göra stora satser när det finns plats i frysen :) Hur funkar assisteten med kaksmeter och liknande?

En degrulle är starkare, den knådar degen effektivare, funkar att använda den till deg eller kaksmet, sen finns det fler funktioner som mixer, köttkvarn mm

• sommarbarnen
    Amazina skrev 2011-02-22 19:09:33 följande:
    Kitchen Aid är troligtvis rätt mycket dyrare också... :-/
    nej electrolux kostar samma ca 5000-5500 kr..
  • sommarbarnen
    Ocensurerad skrev 2011-02-22 19:14:04 följande:
    Btw, Kitchenaid ÄR en assistent! Den kan garanterat göra mer än en electrolux...
    Är inte electrolux en assistent? Vad kan en Kitchen Aid göra som inte electrolux inte klarar?
  • sommarbarnen

Degskålen är större på electrolux så jag nu

• Vildblomman
    men jag fattade de som om den inte är lika stark och tar lika mkt deg som den andra?
  • sarsparis

Fast där har du inte helt rätt, en elextrolux är också en assistent, min mamma har malt köttfärs med den i 20 år, bakat bröd, bullar, rivit morötter, potatis mm. Själv bakar jag än så länga bara bröd och bullar. Så jag undrar vad den är om inte en assistent???

Det finns en dyrare electrolux och en billigare. Den billigare varianten har ingen timer, man kan alltså inte ställa in att degen ska gå i 30 min tex. Sen är det säkert något mer som skiljer, jag har den billigre, kostar runt 2000:-, den är kanon.

• sommarbarnen
    Irma sa...

Snygg Kitchen Aid helt värdelös!
    Har använt min Kitchen Aid och den är alldeles för svag för även mindre degar. Den går på samma hastighet oavsett vilken "växel" jag kör på. Ska sägas att det har varit mycket problem med den ända sedan den var ny. Köp inte den om ni ska blanda deg i den.

• sarsparis

Kitchen Aid:Effekt: 300W.  Max degkapacitet: 1,2 kg.
    Ankarsrum: effekt 800x, degkapacitet 5 kg
    Nåt jag inte får ihop, har elextrolux och ankarsrum gått ihop? så fort jag hittar en elextrolux apparat så kommer man fram tilll ankarsrum beskrivning?!

I vilket fall som helst så är Ankarsrum både starkare och tar mer deg.

Svar på tråden vilken hushållsassistent ska jag välja?