• Maria123

BF i okt/nov 2011, gravida efter IVF

Åh, nu händer det grejer! Spännande!

• Maria123
    Ladycocos skrev 2011-10-20 19:56:17 följande:

Elias är stolt storebror! Hjärta

Det blev en supersnabb och smidig förlossning!! En helt otroligt häftig upplevelse, där jag hela tiden kände att jag hade kontroll och var med på vad som hände.  Det här vill jag göra igen!!

Det tog 4.5 timmar från det att de startade igång det med ett värkstimulerande dropp tills att allt var klart!! Helt underbart! Men åhhh vad jag älskar min kompis lustgasen

Kl 15:14 kom Lillebror, 46 cm och ca 3100 gr, kl 15:26 kom lilla Lillasyster med sina 2550 gr och 46 cm. Hon är liten som en minidocka, har fått prematurblöjor till henne eftersom de vanliga når henne upp till armarna

Är fortfarande fångar på BB, efter att barnmorskan tittade stint på mig och förklarat att tidig hemgång är inget för tvillingmammor.... Hoppas intensivt att de släpper oss i morgon... Har gott om tid att försöka få de små att berätta vad de heter...

Åh, va roligt! Grattis i massor!!!
  • Maria123

Samma här, massa sammandragningar och lite förvärkar. Huvudet är fixerat och när bebisen rör sig och sparkar känns det nästan som den är påväg ut, speciellt när jag sitter ner på kvällen. Känns både bak och fram om man säger så...Men det är väl att den sjunker mer antar jag. 12 dagar till BF och det känns segt.....Nu har jag varit hemma och "vilat" en vecka så nu är jag redo, komsi komsi bebisen!

• Maria123
    Luella skrev 2011-10-29 15:28:41 följande:
    Den 27/10 kom min fina son till världen. Operationen gick bra och alla mår toppen. Jag har förvisso ont i magen efter op och dessutom i bröstvårtorna efter amning men jag är så lycklig.

Stor kram och hoppas att era bebisar är här nu eller kommer snart!
    Åh grattis!
  • Maria123

Åh, va jag längtar nu!!! Undrar hur långt ner denna ungen har hamnat, det trycker som in i bomben på eftermiddagarna och kvällarna när den är som mest igång och det känns nästan som att det knakar när den rör sig .Åker på urinröret massor med så det är svårt att sitta vissa stunder, gör riktigt ont. Någon som känner igen sig? Hade inte det alls lika mycket förra gången....10 dagar kvar till BF.

• Maria123
    Luella skrev 2011-10-31 21:46:13 följande:
    Stort grattis Neam! Tänk vad snabbt det kan gå

Hur går det med amningen för dig? Jag har lyckats få sår på ena bröstvårtan och det gör så ont . Och det känns som om bebisen är hungrig hela tiden och att min mjölk inte räcker till.
    Mitt tips är att köra amningsnapp hela tiden. Det gjorde jag när min dotter föddes efter flera dagars tjatande av barnmorskor och en hel del gråt från både mig och dottern. När jag satte dit amningsnappen blev hon lugn och fin och fick i sig mat som hon skulle, hade aldrig några sår och det gick liksom inte att få "taget" fel, sen gick det lättare att övergå till flaska efter två månader när min mjölk inte räckte till och vi fick köra båda för att hon skulle bli mätt. Det enda negativa var att det blir lite mer mäck att få på den eftersom man måste använda båda händerna och kan bli lite kladdigare men det var det verkligen värt. Och de finns i olika storlekar med....

Och ett stort grattis till Neam!  
  • Maria123

Jaha, BF idag då, tänk va man har väntat på denna dagen. Och troligen passerar den som om det inte var något speciellt alls. Men min dotter väckte mig 4.20 idag för hon fick en hostattack och kunde inte somna om så imorse höll jag tummarna för att det inte skulle sätta igång. Men det återstår ju att se....Man längtar ju verkligen nu, speciellt när man läser om er som fått. Men jag är lite orolig för sömnbristen, eftersom dottern är väldigt morgonpigg men man får ju intala sig att det bara är under en period och att man kan sova sen...

• Maria123
    pållan skrev 2011-11-10 13:16:55 följande:
    Karmosin: tack, men det verkar dröja Maria123: ja nu ä vi några stycken här som har passerat det magiska bf -datumet. Låter ändå fint att ha ett syskon att ägna sig åt, gissar att tiden går lite fortare då! Men hoppas att du får sova ut lite innan förlossningen drar igång! Sola: vad härligt med promenad! Förutom att träffa bebin är nig et jag längtar allra mest efter. Nästan sju månader med foglossning får en långpromenad att framstå som ren lyx coerulea: Usch vad jobbigt att du är förkyld! Hoppas att du snart blir bättre. Jag är också snuvig, men de andra förkylningssymptomen har lagt sig och jag har laddat upp med nässpray inför förlossningen. Jag är också vansinnigt trött på att vänta, och väldigt trött i allmänhet, orkar inte mycket just nu. Man kan ju hoppas att våra bebisar kommer imorgon, 111111 vore ju ett coolt födelsedatum

Ja, satan va folk tjatar om 11 11 11, och helst klockan 11.11 säger de som aldrig fött barn. Håll in, håll ut, knip, allt får man höra. Och ändå var det nog jag som gav dom flesta iden för jag nämnde det mycket på skämt under mitten av graviditeten, men nu så spelar det ju verkligen ingen roll. Men det ska bli skönt att få skicka iväg sms:et att nu drar jag in och föder barn eller såklart ännu hellre, det blev en pojke eller flicka. Familj och vänner ringer, sms:ar och facebookar för fullt nu om jag känner något eller ej. Men med min dotter hade jag inte haft en känning när det satte igång, jag låg i sängen och tänkte hur i helvete kan jag ha mensvärk i ryggen, jag är ju gravid, haha!
  • Maria123
    bonzo skrev 2011-11-10 18:39:11 följande:

Hej tjejer!
    Ni som ännu inte har fött era bebisar,  har ni fått någon tid för extra kontroll och ev. ingångsättning ?

Jag födde ju tidigare än beräknat men hade en tid bokat på bf för extra ultraljud samt ev. igångsättning senast
    1 vecka efter bf. Tydligen kollar de lite extra när man har gjort ivf.

Här rullar dagarna också på i rasande fart. Lillkillen vill fortfarande bara ammas 5 minuter max 2-3 gånger per dygn så det blir mycket pumpande och flaskmatning. Men det känns ok, man kan ju inte tvinga honom.
    Han hade iallafall gått upp ca 200 gram på 6 dagar, så det är bra!  Imorgon blir han två veckor!

Jag har tid hos BM på måndag så om det inte händer något i helgen så får man väl fråga hur tanken är med tanke på att jag också hört att man inte ska gå över så mycket när man gjort IVF.  
  • Maria123

Trodde att det var pågång igår kväll för jag hade mycket sammandragningar utan att anstränga mig alls, satt liksom still i soffan så jag tänkte att gött då hinner jag sova några timmar och så drar det igång sen. Men nej, imorse var det helt lugnt igen. Men så funkar tydligen min bebis, helt lugn på morgonen och förmiddagen och sjövild på kvällen så det kanske påverkar så att man har mer sammandragningar på grund av det?

NEj, nu har jag gått hemma tre veckor, nu vill jag att den kommer ut! Sen känns det ju också bättre om den kommer nu i helgen för då är ju min man hemma och det känns ju säklart tryggare eftersom man har en dotter och massor väskor som ska med när det är dags med. Kom igen, kom igen, kom igen!!

• Maria123

Grattis grattis!!

Vill ha min bebis nu!!!! Förra gången kom våran bebis mitt emellan jul och nyår så då hade man ju fullt upp med allt annat, men nu i tråkiga november efter tre veckor hemma är ju allt såååå långtråkigt.

Har gått över 5 dagar nu men det känns som en halv evighet. Och alla bara tjötar, tjötar, tjötar!!

Men nu ska jag åka till MVC, ska nänma det där med att gå över tiden när man gjort IVF och se hur det funkar här, Vill ju inte bli igångsatt men om den inte kommer självmant så finns ju inte så¨mycket att göra....      

• Maria123

Ja varför kommer inte våra bebisar ut?

Var hos BM igår och enligt hennes IVF papper som jag också fick snabbkolla på för hon tog fram dom på datorn så är det ingen skillnad med en vanlig graviditet och en IVF så länge det inte handlar om flerbarnsfödslar, men så är det ju med normala sådana också att de räknas som risk. Såg dock att det stod att det ska hållas extra koll på SF måttet och om det behövs, göra ett tillväxt UL. Men mitt SF har varit bra, den hade tydligen växt lite extra nu för den hade hoppat upp på kurvan men det är väl för att den tekniskt sett är klar. Sen sa hon också att det kan vara olika i olika landsting. Och det gäller också igångsättning, i stockholm tex får man bara gå över en vecka, sättas igång 41+0 och i göteborg är det två veckor 42+0. Så om inte bebisen kommit ut till nästa måndag ska vi boka en igångsättning och senast den 24:e ska den vara pågång ut. Det känns ju länge men nu har den iallafall ett tag på sig att komma ut självmant, men det känns ändå skönt att ha ett slutdatum på det hela. Typ som man räknade BF för om SENAST 1 1/2 vecka har jag min bebis!!   

• Maria123

Grattis pållan!!! 

Själv har jag fått en liten underbar son, så lik sin syster i ansiktet men mycket ljusare än hon var i håret.

Fick små oregelbundna värkar vid midnatt, natten till den 17;e, de var oregelbundna till tre och sen kom de med 8-10 mins mellanrum, hade min bärbara dator på nattduksbordet och klockade värkar så det stod härliga till och slumrade emellan. Helt plötsligt vid halv sex kom de med 3 min mellanrum och jag fick ringa både farfar och förlossning, var inne tio i sju och bm trodde inte att jag öppnat mig något för hon tyckte inte att det verkade som att värkarna störde mig så mycket, de var korta och handterbara men jag var öppen 4 cm och efter hon hade varit inne och grävt gick det ganska fort, efter ca två timmar var jag öppen 8 cm och 3 och en halv timma efter att vi kom in, 10.17 var han ute. Vi tyckte alla att han såg liten ut, även bm, jag var 100 på att han vägde mindre än dottern, både jag och bm gissade 3100 g men han vägde hela 400 g mer än henne, 3720 g och 52 cm lång.

• Maria123
    {#emotions_dlg.flower}Våra bebisar{#emotions_dlg.flower}

Sola: BF 31/10 Född 21/10 Flicka Vikt: 3700gr Längd:53cm
    Karmosin: BF 4/11 Född 27/10 Pojke Vikt: 3630 g Längd: 50 cm
    Coerulea BF 6/11 Född 11/11, Hedvig Vikt: 3090g Längd: 52cm
    Maria123: BF 9/11 Född 17/11 Pojken Elias Vikt: 3720 g Längd: 52 cm 
  • Maria123

Tack tack! Ja jag tror vi var de sista, iallafall av oss som hängt med hela vägen så att säga.
    Ja då föddes de på samma dag, ja underbart att få komma hem, hade en underbart lugn natt inatt, vi får väl se om det fortsätter eller ej. Men dottern var lugn på nätterna så jag hoppas att brorsan är likadan. Kan inte fatta att inte jag gråtit någonting, alltså jag brukar ha känslorna på utsidan annars, men inte en tår, men ett lyckligt lugn har jag i kroppen när jag tittar på mina små fina barn. Nu sover båda ungarna så nu kan man softa en stund. Sen blir det en provtur med vagnen. Glad  

• Maria123
    Sola skrev 2011-11-27 20:22:27 följande:
    Hej. Hur mår ni och hur fungerar allt? Vi har fortfarande flicka som bara äter och sover, hon har inte skrikit 10min i sträck än. Så vi är oerhört tacksamma. Har dock en svärmor som killar mig lite på nerverna, men jag biter ihop och ler. Med storebror går det oxå bra, han tycker att lillasyster är sötast i världen. Förr eller senare kommer han säkert tycka att hon är jobbig och att hon tar onödig tid men än så länge, peppar peppar. Trevlig första advent på er alla!
    Känner igen mig i detta, vår son är oftast nöjd så länge han inte är hungrig eller har magknip, men det varar oftast inte så länge. Har blivit lite värre nu för han äter bara ersättning då det inte funkade med amningen, ammade med amningsnapp men storleken jag behövde var för stor för hans mun och den minsta storleken var för liten för mina tuttar, typiskt, var så glad när det funkade på BB, men men, inget att göra, är glad att han inte hade några problem att ta flaskan. Men magen bråkar lite extra med ersättning. Ska testa att ge lite rapsolja som ska "smörja tarmen" för han tycker det är jobbigt att bajsa. Sen fick jag tipset av BVC att testa en annan variant av NAN som är lite mildare och bra om man har risk för allergier och det har han eftersom hans pappa var allergisk som liten och vår dotter med. Tycker det är underbart att han har sina längsta sovperioder på kvällen och natten. Han äter 2-3 gånger per natt och somnar sedan om, i sin säng så jag får sova en 3-4 timmar i sträck, såååå skönt, speciellt eftersom vår dotter vaknar ca 6.00 varje morgon. Håller tummarna för att det håller i sig!
  • Maria123

Vi började också med Minifom idag (han var värre i magen igår och idag) eftersom det funkade för dottern och jag märker redan skillnad, nu sover han gott igen, skönt. Sen har jag köpt pysventiler som släpper ut fisarna och som gör att han lättare kan bajsa när han har som tuffast, allternativt är ju att använda tempen. Tycker det funkar bättre nu med när han får lite rapsolja tre gånger om dagen.  

• Maria123

Nu efter ha testat 4 olika ersättningar på 2 veckor eftersom lillefot bara blev sämre och sämre i magen har vi hittat problemet, han är antagligen mjölkproteinallergisk, när han började få samma symtom som storasyster hade som bebis (hade samma allergi från 2 mån till 13 mån ålder som sen växte bort) var det bara att testa nutramigen som är mjölkfri och efter bara två matningar var han tillbaka till sitt vanliga lugna och nöjda jag. Så nu har vi tid hos läkaren på måndag så att vi kan få ersättningen på recept som vi hade med syrran och så ska det göras ett pricktest fast jag tror inget kommer att visas på det för det gjorde det inte med syrran men symtomen var solklara ändå. Känns konstigt att skriva men det känns skönt att det var allergi för då kunde det enkelt lösas, för de senaste dagarna har varit katastrofala, och förhoppningsvis växer det bort.

• Maria123

Hej! 
    Vår lille kille har ganska bråkig mage, trots minifom, precis som storasystern hade. Så på dagtid blir det en hel del bärande men på natten är han som en dröm.
    Han gillar att sova och är kvällstrött som sin syster. Han har redan fått in en underbar rutin helt av sig själv. Oftast somnar han ungefär när dottern lägger sig, mellan sex och åtta på kvällen (dottern lägger vi mellan sju och åtta) och så sover han hela natten till ca klockan 6-7 när dottern vaknar, med ett par snabba matningar och blöjbyten emellan. Han ligger i sin säng, han tycker det är skönt att ligga i den med sin napp och ett par snuttisar runt sig. Ligger i mitt knä en liten stund efter han ätit och somnar helt i sin säng med min hand på kinden. Det tycker jg är ganska skönt eftersom jag oftst får ont i ryggen av att ligga på samma sida när han ligger brevid mig, men en stunf på morgonen funkar ju.  

Vi använder MAM flaskorna som är mot kolik, det är lite krångliga med alla delar och de läcker lite ibland men de funkar absolut bäst. Har testat ett par andra men han får genast värre mage så då får det bli lite krångligt. Hellre det. Ska bli skönt när magen börjar stabilisera sig. Han är nu två och en halv månad.   

Svar på tråden BF i okt/nov 2011, gravida efter IVF