• Maria123

BF i okt/nov 2011, gravida efter IVF

Hej alla! Det var ett tag sen jag var inne. Jag mår fint, kan verkligen inte klaga trots att jag har ett par elefantfötter för tillfället. Har ju storlek 42 i normala fall så ni kan ju tänka er hur de ser ut när det är dubbelt så breda också. :-P 
    Tror det beror på värmen för det är bättre idag när det är svalare ute. Och vem orkar med stödstrumpor när det är sommarvärme? Nej iskalla fotbad är min grej, hjälper inte direkt men det är ju skönt iallafall.

Vi hade ett stort självbyggt (av mormor) skötbord förra gången och det funkade jättebra, tyvärr tog det ju mycket plats i vårat lilla badrum och vi fick göra oss av med det när vår dotter växt ur det eftersom det inte gick att montera ner, så nu har vi köpt en stor tjock skötbordsdyna med höga kanter som vi har tänkt att ha på tvättmaskinen, vi har en hylla över också där man kan förvara en del och tänkte hänga en förvaringsficka bredvid också plus att det är skönt att ha nära till vattenkran i början. Sedan gör vi som med dottern, byter på golvet på en stolsmadrass (till utemöblerna) eller i soffan med en handduk under, funkade jättebra. Och på nätterna orkar jag ändå inte gå ner till skötbordet så då byter jag på en tjock handduk på sängen.    

• Maria123

I klädväg har det mesta från dottern eftersom hon föddes i december så garderoben är ungefär desamma i årstidstänk och vi hade väldigt mycket blandade färger både från pojk och flickavd. Sen har vi ju lite möbler och tillbehör kvar sen dottern var bebis också såklart.

KÖPT:
    En liten ny overall eftersom dottern fick en jätterosa och nog för att jag inte är så noga med "pojk och flickkläder" men en lite mer neutral i mörklila har jag köpt. hihi. 
    Babysitter eftersom dotterns gick sönder
    Madrass till tvättmaskinen som skötbord
    Babyskydd
    Färgglad åkpåse till vagen eftersom vi ska beställa en svart cresent pga av dess kvalitet men jag vill ha en färgglad vagn, och dotterns var så välanvänd så den gick sönder. (Vi har ingen bil och med de vintrarna vi haft så behöver det verkligen vara en terrängvagn) 
    Lite nya babykläder, bara för att det är så roligt!  

BEHÖVER KÖPAS: 
    Vagn
    , ska beställa nu i augusti.  
    Mobil till spjälsängen  
    Amningstoppar, amningspump och tillbehör 
    Nappflaska, nappar, ersättning (ifall, ifall) och andra bra att ha hemma saker.
    Present till blivande storasyster från oss föräldrar, tänkte mig ett armband med gravyr "storasyster".  
    Grejer att ha i BB väskan såklart. Skrattande

Och säkert något mer jag glömt. Förvånad         

• Maria123
    Luella skrev 2011-08-07 15:24:34 följande:
    Åh vilken bra idé med armband till storasyster. Jag måste också komma på något bra till min tjej. Jag älskar armband men min dotter är tyvärr inte lika entusiastisk fast hon är iofs bara knappt 2,5 år så det kanske kommer.
    Min dotter älskar halsband men jag gillar inte att hon har det på sig när hon leker, sover och så, lite nojjig men hon är 2 1/2 år och överallt så hellre det säkra före det osäkra. Därför har hon bara det på kalas och så. (förutom sina lekhalsband såklart) därför kändes armband bättre, kan hon ha på sig jämt om man ser till att det är rätt storlek för hennes arm. Nu ska jag bara hitta en affär eller sida som säljer det.
  • Maria123

Hittade den här som i och för sig är ganska dyr men å nadra sidan lägger man så mycket pengar på bebisen så varför inte en minnesvärd present till storasyster.....Ska kolla runt lite mer men denna sidan har det jag söker iallafall.

http://www.alskadebarn.se/Gravyr.htm

• Maria123
    Sola skrev 2011-09-02 08:57:30 följande:
    Hej på er:
    Idag är det dax, vi ska på tillväxtultraljud.
    Känns så spännande, längtar verkligen efter att få
    se bebben igen.
    Hoppas bara att barnet inte är allt för stort, eftersom mitt SF-mått
    är stort så finns det nog en stor risk på mycket fostervatten el stort barn.
    Har from igår graviditetspeng och det känns underbart Skrattande
    Hur har ni andra det?
    Sola Solig

Hur gick det?
  • Maria123

Hello! Hur går det för alla?

Nu börjar det faktiskt äntligen närma sig, är i vecka 34 nu. Tycker dock det går mycket långsammare denna gången, det är liksom inte lika nytt och spännande utan man vet hur det går till. Har inte heller lika stor oro och ångest inför förlossningen (och det är ju väldigt skönt) för man vet på ett ungefär hur det går till med fastän det så klart kan bli helt annorlunda.

Har nedräkning på jobbet också, planen är att jobba 4 veckor till om jag orkar, (det gick bra sist) och än så länge känns det bra. Jobbar ju på en småbarnsavd så visst tar det på krafterna men å andra sidan är det skönt att jobba för att tiden ska gå och jag har meddelat chefen att om jag inte skulle orka så får jag ta lite semester innan. Känns bra att inte ta ut fp för lång tid innan om man inte måste. Ska också såklart bli skönt att få ett par veckor (om den kommer när den ska) och bara gå hemma och pyssla och att dottern snart kommer att gå ner i tid på dagis.

Hur är det med er? Har ni börjat boa än? Fick ett sånt sug att fixa och greja nu i helgen, vi har ändå så dåligt med förrådsutrymmen så det är ganska skönt att få fram grejorna så man kan rensa undan annat. Spjälsängen har legat under våran säng och den fick jag nästan ihop idag, fattades två fästen!!! Aaarrrgghh!! Sådana där små som man ska stoppa in och fästa skruven i men inte sådana där vanliga som man får från ikea utan smalare. Fick mig stans utbrott. Vi hade satt fast allt annat med silvertejp och bruksanvisningen låg på sin plats men var i hela friden är de två sista fästena!??? Får se om man kan skaffa nya någonstans. Håller också på att fundera på hur jag ska göra vid "skötplatsen" ovanpå tvättmaskinen. Har en plan, ska nog bli bra,     

• Maria123

Det var värst va många bebisar som inte vill samarbeta, hihi. När jag var hos BM sist låg den med huvudet ner men det känns som om den snurrar lite då och då, så vi får väl se nästa gång, hon sa att efter vecka 36 borde den ligga rätt. 

Chattade med IKEA direkt om de tappade fästena och hon kollade om de hade på lagret reservdelar och så vips så skickade hon hem tre stycken rakt hem i brevlådan utan att jag ens behövde betala. Underbart! 
    Var på Ikea idag med och handlade in det sista inför bebisens ankomst och lite annat smått och gott. Det blev bla en byrå till bebbens kläder.  

Boar för fullt, var jättemysigt att fixa iordning sköthörnan i badrummet med vår stora tjej, hon pratade om bebisens bajs och att de hade varsitt fack för sina salvor osv. Och så satte vi äntligen upp spjälsängen i vårt rum och Nathalie hämtade ett påslakan och en snuttis från sin säng och la i sängen så att bebisen kunde ha dem men jag visade att bebisen hade en egen snuttis och att den inte skulle ta hennes, men att det var väldigt gulligt att den fick låna hennes påslakan.       

• Maria123
    Luella skrev 2011-10-08 06:34:10 följande:
    Hej!

Ja, igår var vi ute vid Danderyd och gjorde ultraljud. Blodkärlen ligger kvar där de låg så det blir planerat snitt. Nu när det är bestämt så känns det inte så farligt (bara lite), men jag ska in på KS hemsida och titta på dom där bildspelen. Läkaren på UltraGyn sa att det inte bara är risk för att jag förlorar blod under förlossningen utan även bebisen och det avgjorde ju saken ganska snabbt. 27 oktober bär det av mot BB Stockholm för att plocka ut våran son.

Sola, just det, en väska till dottern är ingen dum idé att göra i ordning.

Hoppas att Norska metoden funkar så ni slipper snitt!

Ändå skönt att veta att det blir planerat så hinner man förbereda sig psykiskt lite mer än att tex gå med värkar i flera timmar och sen helt plötsligt få veta att man behöver bli snittad.

Ja, jag håller på för fullt att packa väskorna nu, en till mig och en till lilla gumman. Känns som att även om det är några veckor kvar så ruttnar dom ju inte direkt, skönt att ha det klart och en sak mindre att tänka på. Hade värkarna kommit tidigare så hade man ju fått lite packningspanik. 

Funderar mycket på hur förlossningen ska starta denna gången och om man kommer ha stor skillnad på förlossningarna. Också praktiska saker som vilken tid på dygnet det ska börja, om man behöver åka och lämna av dottern mitt i natten eller om det blir på dagen, om det blir mitt i rusningstrafik eller tänk om någon är sjuk? Tankarna snurrar, jag är en person som gillar att ha kontroll.

• Maria123

Skönt att alla bebisar verkar samarbeta nu, finns ju så mycket som ska klaffa så det är ju skönt att det på insidan funkar iallafall. Min unge ligger långt ner med huvudet fast det är ruckbart så när den rör sig så ilar det ner i benen, det är mindre bekvämt men men hellre det.

Drömde i natt att jag födde en flicka, fast jag tror att det är en pojk, kanske mitt undermedvetna vill säga mig något? Å andra sidan födde jag stående, hemma i allrummet, utan klet och blod på tjugo minuter, utan smärta och barnmorskan bara råkade komma förbi och knacka på dörren när ungen kom ut och jag fortsatte städa som om ingenting hade hänt. Så nej, man ska nog inte lite så mycket på det hela.

• Maria123

Vi har redan namnen klara, hade vi sist med och det var verkligen en Nathalie förra gången med, det sa min man direkt "det är en Nathalie!!! fastän inte han hade riktigt godkänt det namnet högt utan mest bara nickat när jag sa det förslaget ungefär 1000 gånger.
    Jag är väldigt praktiskt och hade tyckt att det var svårt att lära känna barnet först och att barnet går namnlös i ett par veckor. Men skulle det verkligen inte se ut som en "Melina" eller "Elias" då får man väl fundera om. Jag valde vår dotters namn och nu har jag valt tjejnamn och min man killnamnet, det bara råkade bli så men jag hade lätt kunnat välja alla namnen...hihi. Jag har valt mellannamnen också men min man säger ifrån om det verkligen inte är ett namn han kan tänka sig. Men de jag valt verkar han också tycka passar in med efternamn osv.

Jag jobbar också min sista vecka nu, ska bli skönt men samtidigt jättekonstigt att vara hemma igen. 
    Men det kommer ju bli ett antal fredagsfikan på jobbet under mammaledigheten ändå, hihi.   

Jag längtar efter att få se vem som bor i magen nu, det är trångt därinne och det bökas något enormt på kvällarna.    

Svar på tråden BF i okt/nov 2011, gravida efter IVF