-
Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
-
Svar på tråden Är det värre att äta upp ett marsvin/kanin än en gris?
-
Etiskt? Nej.
Moraliskt? Ja.
Marsvin och kanin har vi som husdjur, de är alltså en del av familjen. -
De djur jag skulle ha svårt för ur etisk synpunkt är häst och hund. Gillar dem helt enkelt för mycket. Sen är det inte logiskt att utesluta två djur när man kan tänka sig resten. Men man är ju inte logisk jämt.
Däremot är jag så noga som det går att köpa närproducerat, helst ekologiskt. Förstår inte vitsen med att köpa någon mat som transporterats långt när man kan köpa samma som kommer från närområdet.
-
Jag äter inte husdjur så för mig är det stor skillnad.
-
Jag är ta me fan inte familj med nå jävla gnagare!Cloudy skrev 2011-02-20 22:33:45 följande:Etiskt? Nej.
Moraliskt? Ja.
Marsvin och kanin har vi som husdjur, de är alltså en del av familjen.
Har dock haft en kanin när jag gick i mellanstadiet som husdjur eller burdjur äcklig litet monster som jag inte åt upp men sålde vidare. Har faktiskt funderingar på att i framtiden ha kaniner just för köttuppfödning. -
Det där skriver du bara för att provocera. Har du problem med att andra ser sina husdjur som familj eller?Familjeliivsfinastenick skrev 2011-02-20 23:19:12 följande:Jag är ta me fan inte familj med nå jävla gnagare!
Har dock haft en kanin när jag gick i mellanstadiet som husdjur eller burdjur äcklig litet monster som jag inte åt upp men sålde vidare. Har faktiskt funderingar på att i framtiden ha kaniner just för köttuppfödning.
Alla våra djur är familjemedlemmar. Hunden, Marsvinen, Kaninerna och hamstern. Du kanske inte kan vara det och hatade din kanin, men det får stå för dig, du behöver inte skriva på det där sättet ändå. Det är inte roligt att läsa. -
Det tycker jag inte att det är. Det handlar om relationen till det enskilda djuret att göra, jag skulle inte vilja äta vår familjs hundar men jag skulle inte ha några problem med att äta en hund jag inte kände. Detsamma gäller för marsvin och kaniner och för den delen hästar, äter ofta hamburgerkött med behållning men jag skulle ju inte vilja äta en häst jag känner för den sakens skull.
Att djuret generellt sett ses som ett husdjur är inte särskilt relevant för mig. Så om någon serverar mig marsvin så äter jag, samma sak om någon serverar mig hund.
-
Äckligt litet monster? Vad var det som hände? Du verkar ju ha tagit skada...Familjeliivsfinastenick skrev 2011-02-20 23:19:12 följande:Jag är ta me fan inte familj med nå jävla gnagare!
Har dock haft en kanin när jag gick i mellanstadiet som husdjur eller burdjur äcklig litet monster som jag inte åt upp men sålde vidare. Har faktiskt funderingar på att i framtiden ha kaniner just för köttuppfödning. -
Jag äter bara mitt eget slaktade kött.MammaG skrev 2011-02-20 22:14:56 följande:Vad har det med saken att göra? Ni som äter kött äter sällan svenskproducerat ni heller. Merparten av det kött som säljs i butik är importerat från Tyskland eller Irland
-
Vaddå inte roligt? Det är väl ingen som äter dina familjemedlemmar? Om hon i teorin skulle kunna ha levt med att ha ätit den där kaninen, vad spelar det dig för roll? Varför blir du så provocerad?Alexandra992 skrev 2011-02-20 23:26:19 följande:Det där skriver du bara för att provocera. Har du problem med att andra ser sina husdjur som familj eller?
Alla våra djur är familjemedlemmar. Hunden, Marsvinen, Kaninerna och hamstern. Du kanske inte kan vara det och hatade din kanin, men det får stå för dig, du behöver inte skriva på det där sättet ändå. Det är inte roligt att läsa. -
De är på ett sätt en del av the family ja eftersom de bor under samma tak som oss, vore konstigt att säga annat.Familjeliivsfinastenick skrev 2011-02-20 23:19:12 följande:Jag är ta me fan inte familj med nå jävla gnagare!
Har dock haft en kanin när jag gick i mellanstadiet som husdjur eller burdjur äcklig litet monster som jag inte åt upp men sålde vidare. Har faktiskt funderingar på att i framtiden ha kaniner just för köttuppfödning.
När du kommer förbi på en kaffe så ska du få gosa med det långhåriga marsvinet