-
Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
-
Svar på tråden Är det värre att äta upp ett marsvin/kanin än en gris?
-
Men det är en ganska stor skillnad på att äta upp det och att göra sig av med det, tycker jag.lokisse skrev 2011-02-21 11:36:08 följande:skaffar man barn för sin egen skull eller för barnets?
nej jag jämför inte barn och djur jag tycker inte att det är fel att äta djur. men att göra sig av med det som inte passar längre tycker jag är kass -
lilla mej:
Tycker du att det är okej att skaffa marsvin och kaniner som man kallar "husdjur" och äta upp dem då? -
nej det tycker inte jag. att göra sig av med det för att man inte vill ha det längre är ju just det man gör oavsett om man sätter ut det i skogen eller grillar det.Solan skrev 2011-02-21 11:40:02 följande:Men det är en ganska stor skillnad på att äta upp det och att göra sig av med det, tycker jag.
-
Borde jag inte? Oj. Jag kommer från en familj som älskar djur. Jag har haft allt från en lama till en struts kan jag tala om. ALLA jagf känner, inklusive veterinärer, begriper att livet tar slut en dag. Och det vanligaste är faktiskt att djur avlivas till följd av åldersrelaterade och plågsamma sjukdomstillstånd. Inte att de plötsligt fallar knall pladask förstår du.lilla mej skrev 2011-02-21 11:36:40 följande:ehhh va... nej jag har aldrig hort nagon som kopt ett husdjur for att ta dod pa det.... varfor ska de tas dod pa en vacker dag? de lever och de dor givetvis men att vara inforstadd att du ska doda djuret nar du inte vill ha det da borde du inte kopa djur.
-
Jag förstår din poäng men jag tänker ändå att det är en viss skillnad på kaniner och marsvin och hundar och katter. Man kan ju äta gnagare och djurets liv är ju inte bortkastat utan minst lika mycket värt i våra magar som i en bur i hallen. Jag tycker snarare att man, genom att låta barnet äta upp sitt husdjur, lär barnet att allt liv är att betrakta som värdefullt och meningsfullt. Hade man satt ut kaninen eller marsvinet på blocket eller slängt ut det i skogen, då hade man varit ansvarslös.lokisse skrev 2011-02-21 11:42:05 följande:nej det tycker inte jag. att göra sig av med det för att man inte vill ha det längre är ju just det man gör oavsett om man sätter ut det i skogen eller grillar det.
-
ja helt klart foljer man livets gang.... skulle du sen vilja ata upp ditt gammla avlidna sjuka marsvin ar det val upp till dig.... men inte koper man ett husdjur for att ta dod pa det for atandes skull...Mariohn skrev 2011-02-21 11:42:37 följande:Borde jag inte? Oj. Jag kommer från en familj som älskar djur. Jag har haft allt från en lama till en struts kan jag tala om. ALLA jagf känner, inklusive veterinärer, begriper att livet tar slut en dag. Och det vanligaste är faktiskt att djur avlivas till följd av åldersrelaterade och plågsamma sjukdomstillstånd. Inte att de plötsligt fallar knall pladask förstår du.
-
fast jag tycker att det är sak samma hur man gör sig av med djuret.Solan skrev 2011-02-21 11:48:52 följande:Jag förstår din poäng men jag tänker ändå att det är en viss skillnad på kaniner och marsvin och hundar och katter. Man kan ju äta gnagare och djurets liv är ju inte bortkastat utan minst lika mycket värt i våra magar som i en bur i hallen. Jag tycker snarare att man, genom att låta barnet äta upp sitt husdjur, lär barnet att allt liv är att betrakta som värdefullt och meningsfullt. Hade man satt ut kaninen eller marsvinet på blocket eller slängt ut det i skogen, då hade man varit ansvarslös.
om man har ett hängn med kaniner hönor eller vad det nu kan vara för att äta är det nagot annat än att äta det man trötnat pa -
vad menar du? Det ar ju det jag sagt att skaffar husdjur som tex hund, katt, marsvin, kanin, guldfisk....koper man val inte dem for att ta dod pa dem?Solan skrev 2011-02-21 11:41:29 följande:lilla mej:
Tycker du att det är okej att skaffa marsvin och kaniner som man kallar "husdjur" och äta upp dem då? -
Defeniera "husdjur".lilla mej skrev 2011-02-21 11:54:33 följande:ja helt klart foljer man livets gang.... skulle du sen vilja ata upp ditt gammla avlidna sjuka marsvin ar det val upp till dig.... men inte koper man ett husdjur for att ta dod pa det for atandes skull...
-
Nej det är det inte. Dock skulle jag för övrigt aldrig äta ett sällskapsdjur men en kanin eller marsvin uppfödd för matsyfte, sures... Kanin är dessutom gott om jag fár säga det själv. Aldrig testat marsvin men syster min säger att det smakar som "kyckling". Lite lite kött pá kroppen bara, haha.