Inlägg från: Solan
|
-
Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
-
Svar på tråden Är det värre att äta upp ett marsvin/kanin än en gris?
-
Det skulle vara intressant om ni som har svarat "ja" kan förklara er.
-
Men... Man måste ju döda fler djur. En elefant (som ju är större men enligt ditt resonemang skulle vara "värre" att äta) skulle ju ge betydligt mer mat och kunna mätta många fler personer till priset av endast ett liv.DenNamnbitne skrev 2011-02-20 21:10:32 följande:Nej det tycker jag inte rent etniskt(etiskt menar jag). Eftersom djuren är mindre så gör det ju mindre egentligen. Men jag tor inte att jag skulle vilja det rent smakmässigt. Men marsvin är så fula så jag skulle nog inte ha något emot att de dog.
-
Men man skulle ju kunna föda upp elefanter för köttets skull? (Då hade man ju samtidigt bevarat elefanten eftersom att som vi äter ju är av intresse att bevara). Men låt oss säga kor då. Kor finns det ju många av.DenNamnbitne skrev 2011-02-20 21:19:44 följande:Fast då ligger det ju till så på jorden att de stora djuren inte finns i särskillt stort antal så om man började jaga dem för köttets skull skulle de ta slut hemskt fort. Så gruvliga får vi inte vara.
-
Ja, kor är verkligen fina.DenNamnbitne skrev 2011-02-20 21:23:14 följande:Det har du ju rätt i. Det måste väl vara så att jag har svårt att ömma för små råttliknande djur. Däremot älskar jag vackra kor.
-
Okej. Ni som är vegetarianer. Gör ni några som helst försök att leva av den mat ni själva har producerat i Sverige? Med all respekt för att ni är vegetarianer, jag tycker att det är ett etiskt bra ställningstagande. Men det finns ganska många olika perspektiv att belysa frågan på, att vara vegetarian behöver inte vara det bästa beslutet som innefattar minst lidande.
-
Jag äter bara mitt eget slaktade kött.MammaG skrev 2011-02-20 22:14:56 följande:Vad har det med saken att göra? Ni som äter kött äter sällan svenskproducerat ni heller. Merparten av det kött som säljs i butik är importerat från Tyskland eller Irland
-
Vaddå inte roligt? Det är väl ingen som äter dina familjemedlemmar? Om hon i teorin skulle kunna ha levt med att ha ätit den där kaninen, vad spelar det dig för roll? Varför blir du så provocerad?Alexandra992 skrev 2011-02-20 23:26:19 följande:Det där skriver du bara för att provocera. Har du problem med att andra ser sina husdjur som familj eller?
Alla våra djur är familjemedlemmar. Hunden, Marsvinen, Kaninerna och hamstern. Du kanske inte kan vara det och hatade din kanin, men det får stå för dig, du behöver inte skriva på det där sättet ändå. Det är inte roligt att läsa. -
Men det kanske inte är ett husdjur.charmed86 skrev 2011-02-21 10:27:26 följande:Ja, skulle aldrig kunna äta upp en familjemedlem. Spelar ingen roll att det är ett djur, är det ett husdjur är det en familjemedlem.
-
Jaha. Så bara för att du har en kanin eller ett marsvin som husdjur så ska inte jag äta kaninkött för att det stör dig? Det känns inte som att det argumentet är riktigt hållbart. Kaniner är ett mycket bra produktionsdjur som är relativt enkelt och billigt att hålla och inte kräver massor av mark. Om jag skulle ha kor istället skulle jag antagligen behöva låna ett par miljoner på banken och lägga ner mycket, mycket mer tid på djurhållningen. Bara för att det inte passar dig i smaken att jag äter kaninkött? Nej tack. I sådana fall kan du ju inboxa mig så kan du få mitt kontonummer.charmed86 skrev 2011-02-21 10:34:05 följande:Tycker ändå det är fel. Det är ett husdjur för så många även om det inte är det för dig.