-
Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
-
Svar på tråden Är det värre att äta upp ett marsvin/kanin än en gris?
-
Det skulle vara intressant om ni som har svarat "ja" kan förklara er.
-
Jag är vegetarian för att jag bryr mig om alla djur lika mycket.
-
Nej, svarade jag. Äter inte gris förresten.... bara kyckling ibland, och så fisk.
Men sen kan jag känna att det känns värre i mina ögon att äta någon djurart jag har/haft som husdjur.
Det skulle jag aldrig klara av. -
Nej verkligen inte. Marsvin har jag inte provat men kanin är rätt gott lite sött kött. Jag ser inget fel i att äta hund eller katt heller. Vi i Sverige är ju inte vana vid det men i andra kulturer är det ju inget konstigt. Lite som att vi käkar kossor vilket är otänkbart i Indien. Djur är mat och är det gott kan jag käka det.
-
Nej det tycker jag inte rent etniskt(etiskt menar jag). Eftersom djuren är mindre så gör det ju mindre egentligen. Men jag tor inte att jag skulle vilja det rent smakmässigt. Men marsvin är så fula så jag skulle nog inte ha något emot att de dog.
-
Hahaha vad elak du är!DenNamnbitne skrev 2011-02-20 21:10:32 följande:Nej det tycker jag inte rent etniskt(etiskt menar jag). Eftersom djuren är mindre så gör det ju mindre egentligen. Men jag tor inte att jag skulle vilja det rent smakmässigt. Men marsvin är så fula så jag skulle nog inte ha något emot att de dog.
Marsvin är ju jättesöta!Så om jag tycker att vissa hästar, hundar eller människor är fula så är det lugnt om dom dör?
-
FörlåtAlexandra992 skrev 2011-02-20 21:14:35 följande:Hahaha vad elak du är!
Marsvin är ju jättesöta!Så om jag tycker att vissa hästar, hundar eller människor är fula så är det lugnt om dom dör?
-
Men... Man måste ju döda fler djur. En elefant (som ju är större men enligt ditt resonemang skulle vara "värre" att äta) skulle ju ge betydligt mer mat och kunna mätta många fler personer till priset av endast ett liv.DenNamnbitne skrev 2011-02-20 21:10:32 följande:Nej det tycker jag inte rent etniskt(etiskt menar jag). Eftersom djuren är mindre så gör det ju mindre egentligen. Men jag tor inte att jag skulle vilja det rent smakmässigt. Men marsvin är så fula så jag skulle nog inte ha något emot att de dog.
-
Fast då ligger det ju till så på jorden att de stora djuren inte finns i särskillt stort antal så om man började jaga dem för köttets skull skulle de ta slut hemskt fort. Så gruvliga får vi inte vara.Solan skrev 2011-02-20 21:18:01 följande:Men... Man måste ju döda fler djur. En elefant (som ju är större men enligt ditt resonemang skulle vara "värre" att äta) skulle ju ge betydligt mer mat och kunna mätta många fler personer till priset av endast ett liv.
-
Men man skulle ju kunna föda upp elefanter för köttets skull? (Då hade man ju samtidigt bevarat elefanten eftersom att som vi äter ju är av intresse att bevara). Men låt oss säga kor då. Kor finns det ju många av.DenNamnbitne skrev 2011-02-20 21:19:44 följande:Fast då ligger det ju till så på jorden att de stora djuren inte finns i särskillt stort antal så om man började jaga dem för köttets skull skulle de ta slut hemskt fort. Så gruvliga får vi inte vara.