• Heroa

SNÄLLA. Någon som fött ett stort barn, visste ni innan?

Drygt 3 veckor kvar till BF börjar jag känna panik. Jag är helt enorm och kanske beror det på att jag är så kort och magen har liksom ingen stor yta att växa på. Men min sambo vägde 5 kg vid födsel, svärmor fick inte ut honom - blev akut snitt. Idag är han (och jag med) både ganska kort och smal. Själv vägde jag drygt 3 kg men blev tagen med sugklocka och min mor sprack totalt kan man väl säga. Men hon blev fint sydd och det gick jättebra när min lillebror kom, hon har aldrig klagat över bristningen..

Jag är nu LIVRÄDD att få ett enormt barn och spricka totalt. Min barnmorska säger bara att man inte kan gissa vikten, inte ens med ultraljud brukar de pricka rätt. Hon liksom avfärdar mig med "det är ingen idé att gissa". 

Ni som fött stora barn, hade ni någon aning om det innan och i så fall hur? HUr var ert sf-mått? Fick ni gå på någon typ av kontroll och vad säger man om man förväntas föda en stor bebis? SKa man föda vaginalt till vilket pris som helst eller rekommenderar de kejsarsnitt? Min bm säger att ett stort barns huvudmått knappt skiljer sig från ett mindre, så det är inte så farligt. Men jag har sett kort på sambon och han var tjock hela han! Vad ska jag göra??

• Svar på tråden SNÄLLA. Någon som fött ett stort barn, visste ni innan?
  • 3 barns mamma84

Förstår din räddsla !!
    Jag var 3,400g och 49cm när jag kom ut ..
    Jag är än idag hmm normal liten haha 164cm och vikt 65kg
    En annan pappa med dottern men hon var 4140g och 52cm BF+9 hon ''skulle'' väga 3,500g enligt TUl och barnmorskan ca 3000g

Pappan jag lever idag med var 4000g
    Och barnen jag fick med honom har varit stora !
    2:a var 5810g och 62cm och det var BF+10 enligt Barnmorskan 4,500g men inte änns det då hon sa att han inte skulle bli lika stor som 1:a OJ vad del hon hade.
    Tul vecka 41 vissade 4885g tänka sig bara 1 kg mer

Denna pojk dog man ut redan v 37+5 för att han inte skulle bli som sin bror och i vecka 35+5 var han stor
    3890g
    Men v 37+5 var han 4150 och 51cm BF -15 2 veckor INNAN bf ville dom ha honom ut.
    Bm sa att han skulle vara över 5000g men under 6000g

SF mått har ingen betydelse
    Men SF kurvan ska du hålla koll på jag lovar om du är orolig sök bättre hjälp

♥Ebba 050607 Amadeus 080814 Elias 101208♥
  • Skruttunge

Jag hade en gigantisk mage och gick över 12 dagar. Ut kom en pojke på 5640g och 57cm. De fick klippa mig lite grann, men det kände jag inte ens. Har ju inget att jämföra med, men förlossningen gick bra och det blev inga större komplikationer.
    Jag hade uttalat min rädsla för en stor bebis för min BM, men hon tyckte inte jag skulle oroa mig. Nu har de däremot sagt att nästa gång kommer jag inte att få gå full tid
    De hade alltså ingen aning om hur stor han var. BM på förlossningen sa att jag nog fick räkna med 4-4,5kg åtminstone. Jo tack... Men jag lovar dig, när du ligger där och ska föda så kan barnet väga 2,5kg eller 6kg, för du har ingen aning om hur det ska kännas och jag kunde inte brytt dig mindre när jag låg där heller. Händer det något så finns det snabb hjälp att få! Lita på förlossningspersonalen

3 dagar innan vår Victor kom! Baby

• Tilda78

Hade sf mått på 39 och gick 18 dagar över tiden. Sonen vägde 4465 g. Sprack lite men det hade nog med förloppet att göra oxå. Andra sonen vägde 3785 g, sorack lite då med. Vad man sagt till mig innan var att det är "lättare" att föda ett större barn än ett litet, då de större "hjälper" till mer än ett mindre eftersom de är tyngre.

• bizzziie

En kompis till mig födde ett barn på 2,5kg och hon sprack massor! Jag har som sagt fött två barn på 4,9 resp 4,1 och sprack knappt inget alls.. vi var båda unga när vi fick våra.

Tror absolut inte att det spelar någon roll hur stort barnet är när det handlar om att spricka! Det har med att göra hur elastisk din hud är mm.

BM och läkare hade extra koll på bebisens storlek när vi väntade nr 2, men det var inte för min skull utan för bebisens, då nr 1 inte mådde så bra pga sin storlek (stora bebisar får ofta lågt blodsocker, har svårt att få tillräckligt med mat i början osv).

• 3 barns mamma84
    Sista magbilden v 41+2 Snitt
    Här är min bild på magen tagen samma dag han kommer ut v 41+2
    En bebis på 5810g och 62cm gömmer sig där inne
    ♥Ebba 050607 Amadeus 080814 Elias 101208♥
  • malin8801

Födde en son på 4750 gram och 56 cm lång. Sprack massor, men det berodde på att han var stor i kroppen utan att han hade stort huvud - 38 cm plus att han låg i framstupa kronbjudning (låg snett med huvudet). Dom fick också ta han med sugklocka då hans hjärtljud sjönk.
    Så det finns flera faktorer som spelar in när det kommer till om man ska spricka eller inte.

• Heroa

Oj va många svar, intressant att läsa om det ni varit med om! Kul med bilderna också, tycker jag känner igen mig hehe. Ja det verkar ju så olika, det återstår att se för min del. Ska till bm imorgon och tänkte nämna min rädsla igen. Har skrivit lite kort om det inför förlossningen också. Fast jag är rädd så längtar jag.

• bizzziie

malin8801: Ja, och min första hade ett huvud på 41cm i omkrets, sydde två små ytliga stygn! Så olika det kan va!

Ts, lycka till!

• frk Carlsson

Har tre barn som alla varit stora. Nr  1 som var störst, 4755 g i v 39+1 kom med planerat snitt, men nr 3 som är god tvåa med sina 4635 g, 54 cm och 39 cm i huvudomfång föddes vaginalt på BF+8. Han vad viktskattad till max 4000 g på sin BF-dag, så när bm berättade efter fl vad han vägde och vad han hade för övriga mått trodde jag henne inte Tog endast lustgas (har jättelåg smärttröskel men det gick ändå) , blev klippt och sydd med ngr få stygn. Mådde prima.

Jag har legat på min SF-kurva fram till ngr v innan BF, då har den hoppat upp 2 SD.

Jag vägde 3800 g när jag föddes, och min sambo ca 2000 g. Vi är bägge långa och jag är kraftigt byggd.

Det är mkt som påverkar - inte bara vikten. Styrkan på värkarna och huvudomfånget och hur bäbisen ligger påverkar oxå förlossningsförloppet. Min son roterade inte rätt t ex så det stoppade upp det hela ett tag, bm fick sticka in fingrarna och dra till honom. Jag har en kompis som födde ett barn på 4800 g på två timmar från första värk. Inte en bristning. Och som du kan läsa här är det många med positiva erfarenheter. Och det behöver inte vara så att stort SF-mått betyder stor bäbis heller.

Lycka till!

Tuva 060524 ,Vilda 080422 ,Sigge 100609
  • Saraa87

Var inte rädd!!
    Stod inför samma rädsla som du (också förstföderska)!
     Är 157cm och hade en jätte mage (sf 41 cm),  stora bebisar på båda sidorna(4.5-5 kg).  Jag berättade min rädsla för min BM som tippade  4+ bebis.. Ville då ha tillväxt UL vilket hon inte tyckte va nödvändigt (stora felmarginaler).. Dagarna gick och jag var BF+7. Var nu rädd för att föda! Ringde till BM och sa att jag var nu jätte rädd för förlossningen och ville väldigt gärna träffa en dr och ev göra ett UL. Fick en tid samma dag! Behövde inte argumentera för ett UL väl där utan han så min STORA mage och utförde undersökningen. Han uppskattade att bebisen skulle väga mellan 4300-4600. Han bestämmde då att jag skulle bli igångsatt pgr av detta.. Jag berätta om min rädsla och han sa att bra värkarna är A och O när man ska föda större barn. Om man får svaga värkar får man ofta ett dropp som hjälper mot detta:)

Min förlossning tog ca 14 h från det jag blev igångsatt. Hade lustgas och PTC som smärtstillande vilket jag klarar mig bra på. Valde bort ryggbedövning då den kan försvaga värkarn (fick om jag ville). Fick värkförstärkande dropp på slutet som var super! Slutade med att jag fick sy några stygn, är idag ca 1 mån efter helt återställd (känns så iallefall).

Bebisen vägde 4500g, 38.5 i huvudmått och 55 cm lång.

Förlossningen var en sjukt underbar upplevelse. Visst gjorde det as ont, men vilken kännsla!! Jag är inte alls rädd för att göra om det:) 

LYCKA till!!!!Skrattande

Enligt PM där jag födde gör man snitt då bebisen beräknas väga över 5 kg.

• Ninniisen

Min första dotter vägde 4600 och var 53 lång när hon föddes 6 dagar efter BF. Att hon skulle vara så stor anade ingen trots min mega mage som mätte 40 cm. Min bm gissade på 4 kg.
    Gick jätte bra, föddes naturligt utan hjälp. Blev i efterhand sydd några ynka stygn.

Dotter nr 2 gjorde vi tillväxtul på 13 dagar innan BF och hon skulle väga 3600 just då men när hon föddes två dagar senare vägde hon 4000 g. Föddes på 2 krystvärkar och gick bra.

Sonen ligger inte riktigt i samma viktklass. Han vägde 3710 men föddes nästan 1 månad för tidigt den rackarn :) Slank ut på en krystvärk.

När jag väntade andra barnet sa jag till min bm att jag ville ha koll på bebisen så hon inte blev för stor. Med sonen hade jag förlossningsskräck och det innebar att vi skulle ha extra koll men han kom som sagt tidigare än han skulle så det där tillväxtul och en igångsättning blev aldrig av.

° ★ Izabelle 071004 ° ★ Felicia 090704 ° ★ Gabriel 100731 ° ★
Svar på tråden SNÄLLA. Någon som fött ett stort barn, visste ni innan?