• Heroa

SNÄLLA. Någon som fött ett stort barn, visste ni innan?

Drygt 3 veckor kvar till BF börjar jag känna panik. Jag är helt enorm och kanske beror det på att jag är så kort och magen har liksom ingen stor yta att växa på. Men min sambo vägde 5 kg vid födsel, svärmor fick inte ut honom - blev akut snitt. Idag är han (och jag med) både ganska kort och smal. Själv vägde jag drygt 3 kg men blev tagen med sugklocka och min mor sprack totalt kan man väl säga. Men hon blev fint sydd och det gick jättebra när min lillebror kom, hon har aldrig klagat över bristningen..

Jag är nu LIVRÄDD att få ett enormt barn och spricka totalt. Min barnmorska säger bara att man inte kan gissa vikten, inte ens med ultraljud brukar de pricka rätt. Hon liksom avfärdar mig med "det är ingen idé att gissa". 

Ni som fött stora barn, hade ni någon aning om det innan och i så fall hur? HUr var ert sf-mått? Fick ni gå på någon typ av kontroll och vad säger man om man förväntas föda en stor bebis? SKa man föda vaginalt till vilket pris som helst eller rekommenderar de kejsarsnitt? Min bm säger att ett stort barns huvudmått knappt skiljer sig från ett mindre, så det är inte så farligt. Men jag har sett kort på sambon och han var tjock hela han! Vad ska jag göra??

• Svar på tråden SNÄLLA. Någon som fött ett stort barn, visste ni innan?
  • tjoohalia

har fått två "stora" barn. första 4605g född på BF. han låg på 25%+ på tillväxtultra
    var inga större problem, fick sy två små stygn efteråt.
    andra sonen vägde 4300g och är född i v. 38+1 jag fick en hinnsvepning för att
    slippa vanlig igångsättning (blev igångsatt med första pga havandeskapsförgiftning)
    och andra barnet var beräknat att väga över 5kg vid fullgången så det var skönt att
    få honom tidigare. inga problem där heller, tror att jag fick sy 3 små stygn inget jag
    märker av. men då ville jag krysta ut honom hemma också (fick krystvärkar hemma)
    och fick knipa hela vägen in till BB.
    yngsta sonen var ändå större eftersom han bara var 50cm och hade 38cm runt huvudet
    stora var mest stor hela han då han hade längden till sin vikt, 55cm 37cm runt huvudet.

• karet

Min barnmorska trodde jag hade en rejäl bebis i magen, vilket jag också var rädd förr.
    Jag fick göra ett tillväxtultraljud och där uppskattades bebisen vara - 11% (alltså mindre än normal).
    Ut kom Lovis med sina 50 cm och 3045 gram.

• gummalottan

Mina barn var stora - 4.5 respektive 5.2 kg. Med andra barnet gjorde jag nog ngt extra ultraljud på mot slutet, just för att jag var så stor. Och jag tror att det var så (hon är 6 år nu, så detaljerna börjar blekna ) att BM var osäker på om hon låg i säte eller ej, för hennes bak var så stor att den kändes som ett huvud Så jag var lite orolig för att föda fram en jätte i sätesbjudning ett tag... Det gick jättebra båda gångerna,. Jag sprack ingenting. jag hade enorm hjälp av barnmorskan och uskan på förlossningen, de ledde mig genom krystandet. Så det kan gå finfint även om barnet är stort! Lycka till!

• mupparsmupp

sf låg precis på medelkurvan så trodde det var en "normal" bebis. ut kom en liten kille på 4,7kg :P  men det vart akutsnitt pga andra orsaker :)

Bebis 9 maj 2010
  • SweetSugarKiss

Min dotter vägde 5kg och jag visste inte innan.
    Det fick bli snitt för det dröjde så länge,
    hon låg snett så enligt läkaren hade det
    inte kunnat gått vanlig väg.

• Erica80

Min lilla gosse mättes innan BF och sades vara en normalstor bebis på 3-3,5 kg. När han kom ut va han en 5 kilos klump.. Så, det där med att mäta bebisen innan ger jag inte mycket för.

• wholelottarosie

Första dottern vägde 4,7 kg. Gick över tiden 8 dagar och var hyffsat stor med mycket vätsak i kroppen (gick upp över 30 kg), men ingen misstänkte att hon skulle vara så pass stor. Förlossningen var långdragen och slutade med sugklocka, men det gick ändå bra och behövde inte sys mycket alls.

Andra dottern vägde 4,9 kg och den här gången hade det gjorts ett tillväxtultraljud och man var beredd på att hon skulle vara så stor. Gick över 4 dagar och var rätt så stor, gick dock "bara" upp 15 kg. Förlossningen gick bra, rätt långdragen men odramatisk. Behövde inte sy nånting.

Min barnmorska säger att man (generellt) inte får större barn än kroppen klarar av (gäller förstås inte abnormt stora barn med störd tillväxt) och för de allra flesta så går det bra även när barnen väger runt 5 kg. Du behöver inte oroa dig, det gör inte ondare att föda ett stort barn än ett litet, i varje fall inte när det är första barnet. Fast vad vet jag, jag har ju bara fött "stora" barn, har liksom inget att jämföra med! Men summan av kardemumman är att det kommer att gå bra för dig, även om det skulle vara ett stort barn!

• eliin88

Med första låg jag på normal kurvan och liten mage, ut kom en pojke på 4kg, inga stygn. Med nr 2 låg jag på övre kurvan och större mage, ut kom en tjej på 4,6 kg. Behöves inte sys då heller. Hade inga tankar på att dom skulle bli stora och för mig var det inge problem att få ut dom då de har gått snabbt, 2½ timme med första och 1 timme med andra.

• wholelottarosie
    wholelottarosie skrev 2011-02-19 21:55:26 följande:
    Första dottern vägde 4,7 kg. Gick över tiden 8 dagar och var hyffsat stor med mycket vätsak i kroppen (gick upp över 30 kg), men ingen misstänkte att hon skulle vara så pass stor. Förlossningen var långdragen och slutade med sugklocka, men det gick ändå bra och behövde inte sys mycket alls.

Andra dottern vägde 4,9 kg och den här gången hade det gjorts ett tillväxtultraljud och man var beredd på att hon skulle vara så stor. Gick över 4 dagar och var rätt så stor, gick dock "bara" upp 15 kg. Förlossningen gick bra, rätt långdragen men odramatisk. Behövde inte sy nånting.

Min barnmorska säger att man (generellt) inte får större barn än kroppen klarar av (gäller förstås inte abnormt stora barn med störd tillväxt) och för de allra flesta så går det bra även när barnen väger runt 5 kg. Du behöver inte oroa dig, det gör inte ondare att föda ett stort barn än ett litet, i varje fall inte när det är första barnet. Fast vad vet jag, jag har ju bara fött "stora" barn, har liksom inget att jämföra med! Men summan av kardemumman är att det kommer att gå bra för dig, även om det skulle vara ett stort barn!
    Kan tillägga att för mig så stämde tillväxt UL väldigt bra; gjordes i v 32 och man gissade att hon skulle väga runt 4,8 och som sagt så vägde hon ju 4,9.
  • Maria222

Min första vägde 4,2 kg Jag anade inte att bebisen skulle bli så stor, min mage var visserligen stor och jag hade gått upp 24 kg i vikt, men jag väger ca 50 kg och är 165 lång när jag inte är gravid så att jag skulle få en så stor bebis kändes  inte så troligt... Men det gick bra, sprack och fick sy lite grann, men inte jättemycket...
    Tre år senare föddes lillebror och han vägde 4 kg, då fick jag inte en enda bristning, förlossningen var som en dröm, ungefär som att åka och handla och komma hem med en bebis, jag var inte ens trött efteråt! :)

Det kommer säkert att gå utmärkt för dig!

pojke 0706 och pojke 1008.
Svar på tråden SNÄLLA. Någon som fött ett stort barn, visste ni innan?