SNÄLLA. Någon som fött ett stort barn, visste ni innan?
Har tre barn som alla varit stora. Nr 1 som var störst, 4755 g i v 39+1 kom med planerat snitt, men nr 3 som är god tvåa med sina 4635 g, 54 cm och 39 cm i huvudomfång föddes vaginalt på BF+8. Han vad viktskattad till max 4000 g på sin BF-dag, så när bm berättade efter fl vad han vägde och vad han hade för övriga mått trodde jag henne inte
Tog endast lustgas (har jättelåg smärttröskel men det gick ändå) , blev klippt och sydd med ngr få stygn. Mådde prima.
Jag har legat på min SF-kurva fram till ngr v innan BF, då har den hoppat upp 2 SD.
Jag vägde 3800 g när jag föddes, och min sambo ca 2000 g. Vi är bägge långa och jag är kraftigt byggd.
Det är mkt som påverkar - inte bara vikten. Styrkan på värkarna och huvudomfånget och hur bäbisen ligger påverkar oxå förlossningsförloppet. Min son roterade inte rätt t ex så det stoppade upp det hela ett tag, bm fick sticka in fingrarna och dra till honom. Jag har en kompis som födde ett barn på 4800 g på två timmar från första värk. Inte en bristning. Och som du kan läsa här är det många med positiva erfarenheter. Och det behöver inte vara så att stort SF-mått betyder stor bäbis heller.
Lycka till!