SNÄLLA. Någon som fött ett stort barn, visste ni innan?
Drygt 3 veckor kvar till BF börjar jag känna panik. Jag är helt enorm och kanske beror det på att jag är så kort och magen har liksom ingen stor yta att växa på. Men min sambo vägde 5 kg vid födsel, svärmor fick inte ut honom - blev akut snitt. Idag är han (och jag med) både ganska kort och smal. Själv vägde jag drygt 3 kg men blev tagen med sugklocka och min mor sprack totalt kan man väl säga. Men hon blev fint sydd och det gick jättebra när min lillebror kom, hon har aldrig klagat över bristningen..
Jag är nu LIVRÄDD att få ett enormt barn och spricka totalt. Min barnmorska säger bara att man inte kan gissa vikten, inte ens med ultraljud brukar de pricka rätt. Hon liksom avfärdar mig med "det är ingen idé att gissa".
Ni som fött stora barn, hade ni någon aning om det innan och i så fall hur? HUr var ert sf-mått? Fick ni gå på någon typ av kontroll och vad säger man om man förväntas föda en stor bebis? SKa man föda vaginalt till vilket pris som helst eller rekommenderar de kejsarsnitt? Min bm säger att ett stort barns huvudmått knappt skiljer sig från ett mindre, så det är inte så farligt. Men jag har sett kort på sambon och han var tjock hela han! Vad ska jag göra??