• Heroa

SNÄLLA. Någon som fött ett stort barn, visste ni innan?

Drygt 3 veckor kvar till BF börjar jag känna panik. Jag är helt enorm och kanske beror det på att jag är så kort och magen har liksom ingen stor yta att växa på. Men min sambo vägde 5 kg vid födsel, svärmor fick inte ut honom - blev akut snitt. Idag är han (och jag med) både ganska kort och smal. Själv vägde jag drygt 3 kg men blev tagen med sugklocka och min mor sprack totalt kan man väl säga. Men hon blev fint sydd och det gick jättebra när min lillebror kom, hon har aldrig klagat över bristningen..

Jag är nu LIVRÄDD att få ett enormt barn och spricka totalt. Min barnmorska säger bara att man inte kan gissa vikten, inte ens med ultraljud brukar de pricka rätt. Hon liksom avfärdar mig med "det är ingen idé att gissa". 

Ni som fött stora barn, hade ni någon aning om det innan och i så fall hur? HUr var ert sf-mått? Fick ni gå på någon typ av kontroll och vad säger man om man förväntas föda en stor bebis? SKa man föda vaginalt till vilket pris som helst eller rekommenderar de kejsarsnitt? Min bm säger att ett stort barns huvudmått knappt skiljer sig från ett mindre, så det är inte så farligt. Men jag har sett kort på sambon och han var tjock hela han! Vad ska jag göra??

• Svar på tråden SNÄLLA. Någon som fött ett stort barn, visste ni innan?
  • Heroa

Tack för era svar, jag har förstått att det är förloppet och hur mycket man lyssnar på bm som avgör hur mycket och om man spricker. För de flesta går det väl rätt bra tillslut trots stora bristningar? Orsaken att mamma gjorde det var nog att lilla jag inte ville komm ut, kom ner snett på något vis och tydligen var det inte vanligt med tång eller sugklocka där och då. Så det gick väl för snabbt o hon gick sönder och jag vägde ju bara drygt 3 kg.

Usch nej jag vet det är svårt att säga, har hört om dem som tvärtom hela tiden fått höra "men gud du har ju ingen mage! är du säker på att det växer som det ska??" och så har det kommit ut en helt vanlig liten bebis på 3,5 kg. Men i min lilla panikdrabbade hjärna slår jag ihop mamma sprack helt, svärmor födde världens klump med snitt = jag i mitten både stort barn och bristning. Inte så rationellt jag vet... Nej det går säkert bra och jag har varit rätt lugn hela tiden och tänkt mycket på hur jag ska försöka slappna av osv. Det blir väl som det blir och jag känner inte någon önskan efter snitt!

Men kan man inte säga nåt om storleken, att det brukar bli ett medel på kvinnan och mannen? Han var stor och jag var liten, alltså en medel nu kanske??

• Heroa

Oj va många svar, intressant att läsa om det ni varit med om! Kul med bilderna också, tycker jag känner igen mig hehe. Ja det verkar ju så olika, det återstår att se för min del. Ska till bm imorgon och tänkte nämna min rädsla igen. Har skrivit lite kort om det inför förlossningen också. Fast jag är rädd så längtar jag.

Svar på tråden SNÄLLA. Någon som fött ett stort barn, visste ni innan?