• Alexandra0102

Böcker för barn som inte är mångkulturella?

Hej
    Jag undrar om nån kan tipsa om böcker som inte är så utpräglat politiskt korrekt?
    Dvs jag vill ha böcker om t.ex asagudarna, svensk historia, europeisk historia och så vidare.
    Jag vill absolut inte läsa om t.ex Melvin-viktigast i världen, kenta och barbisarna, genusböcker osv.....
    Tips någon?

• Svar på tråden Böcker för barn som inte är mångkulturella?
  • toson

Nej, vad gäller att lära barnen att inte gilla muslimer så kan TS ju inte använda Ture Sventon. Jag tänkte mer att negergrejen kanske skulle falla henne i smaken. Och den allmänna femtiotalsstämningen (t.ex. har Ture mig veterligen ingen kvinnlig vapendragare). Fast du har rätt, det är nog för tamt. En ståtlig, gladlynt neger och frånvaro av intressanta kvinnliga karaktärer duger nog inte, tyvärr.  Vid närmare eftertanke skulle jag faktiskt kunna tänka mig att läsa Ture för mina barn. Så då går den nog bort för TS.

• MammaG

Jag tycker du kan låta bli att läsa överhuvudtaget. Då vet du att dina barn med säkerhet blir obildade, inskränkta och fördomsfulla. Det är ju det du vill uppnå

• MammaG
    Mrs Smith skrev 2011-02-19 20:24:11 följande:
    Tvi vale för att kalla motsatsen till mångkulturellt för svenskvänligt. Jag känner mig KRÄNKT som svensk att svenskvänligt ska få den betydelsen. Jag är så trött på människor som du som skapar hat och missämja i vårt fina fina land. Måste, måste man göra asagudarna till någon j-a symbol för patriotismen och främlingsfientligheten. Jag blir så ARG att sådana som du ska ta sådant som är roligt och intressant och förvadla det till en symbol för något fult. Ta bara svenska flaggan, om inte nazisterna eller SD skulle använda den som symbol för någonting fult så skulle det heller inte finnas diskussioner om huruvida man ska flagga eller inte (eller liknande). DET ÄR ERT FEL NI FÖRSTÖR FÖR OSS ANDRA NORMALA!!!!

Typ alla böcker därute handlar väl om "vita barn" (eller vad du nu är ute efter) - läs Alfons eller vad som helst Madicken, Pippi. Eller vad är det du är ute efter, vad vill ha för böcker egentligen? Om du vill ha svensk kultur kan du väl läsa Barnen från Frostmofjället eller nåt.

Tycker att du borde skärpa till dig och skaffa dig ett liv och så tycker jag så FRUKTANSVÄRT synd om dina barn.
  • MammaG
    Alexandra0102 skrev 2011-02-19 14:01:42 följande:

Jag har extremt stor empati, mer än genomsnittet av befolkningen,
    Okunnig, nja har förmodligen högre utbildning än de flesta härinne Flört.
    Storhetsvansinne också, tycks det som
  • astro
    Tygtiiger skrev 2011-02-20 08:23:02 följande:
    Möjligen skulle en selektion av Bröderna Grimm fungera. De sagorna är ju byggda på arketyper och stereotyper, som även nazister och hembygdsromantiker brukar ta sitt stoff ifrån. Onda styvmödrar, goda kungar, lojala undersåtar, rara flickor och dådkraftiga gossar osv.

Men vad gäller asagudarna får man nog passa sig och läsa ganska selekterat material. I synnerhet Tor och Loke gav sig ju ut på en del äventyr som inte passar sig för en könsrollsfascist, och om man inte vill ha barn som är öppna för något annat än inomäktenskaplig heterosexualitet ska man överhuvudtaget inte nämna den kult som fanns kring Frej och Freja. I synnerhet Frej.
    En av favoriterna är ju förstås Tor som dragqueen när han ska låtsas vara Freja - ljuvlig saga helt enkelt

Grimms sagor, då får man se upp med upplagan. "Rara" Askungen t ex låter avrätta både styvmoder och styvsystrar å det gräsligaste i en del äldre versioner.

Vill man vara riktigt petig kanske det är säkrast att skriva sina egna böcker

"Det här är lille Wilhelm. Wilhelm leker bara med bilar för bilar är roligast för pojkar. Vrrrooom vrooom låter bilarna. Bilarna är gjorda i Sverige, därför är de bra bilar. Det vet Wilhelm för det har pappa sagt. Mamma kan inget om bilar alls. Det vetWilhelm för det har pappa också sagt. När man åker bil kan man titta ut och se sitt vackra fosterland. Om inte pappa kör väldigt fort förstås. Fast det får han inte för mamma."

Se där, det är ju inte ens svårt. Kanske borde man rita lite bilder till också  
  • Argo
    toson skrev 2011-02-20 21:54:36 följande:
    Men TS, nu förstår jag inte: vill du läsa böcker som handlar om svensk kultur (vad nu det kan vara, asagudar och barnen från frostmofjället och barnen i bullerbyn) eller vill du läsa sådant som är explicit nedsättande om icke-svenskar (t.ex. Svarta Sambo)? Om det är det senare du är ute efter så kan jag tipsa om att leta i 50-talslitteraturen. Jag har t.ex. en förfärlig sång på barnkassett här hemma som handlar om den duktiga Hottentotten. Och så finns ju den där Ture Sventon-utgåvan där Omar klär ut sig till neger - den som förlaget inte ville ge ut i nyutgåva. Och tidiga utgåvor av Pippi där pappan är Negerkung. Och säkerligen, som sagt, en hel del annat från 50-talet som du säkert kan få mycket billigt!
    Ture Sventon i Paris.

Lycka till med att få tag i den "billigt"!

Samma dag som beskedet kom att den skall stoppas så drog begagnatpriserna på den upp i runt 400-500 kronor per styckt, på Tradera.
  • Plutteli

Kolla efter Tintin i afrika på närmaste bilbliotek, den har ju blivit starkt ifrågasatt för sin stereotypa bild av "negrer" så den kanske passar bra....

• Rosahjärta

varför är de så fel om man nu skulle vilja ha icke mångkulturella barnböcker ? Förvånad
    Man behöver inte va fördomsfull för det . eller "främlingsfientlig" -vad nu de menas med ..

• morochmer
    Rosahjärta skrev 2011-02-21 08:41:19 följande:
    varför är de så fel om man nu skulle vilja ha icke mångkulturella barnböcker ? Förvånad
    Man behöver inte va fördomsfull för det . eller "främlingsfientlig" -vad nu de menas med ..
    Nu skriver ts att det ska vara böcker till BARN som inte är mångkulturella. En helt annan sak.
    Jag tolkar ts dom fördomsfull och främlingsfientlig. Men jag kanske har fel.
  • MammaG
    morochmer skrev 2011-02-21 09:00:38 följande:
    Nu skriver ts att det ska vara böcker till BARN som inte är mångkulturella. En helt annan sak.
    Jag tolkar ts dom fördomsfull och främlingsfientlig. Men jag kanske har fel.
    Hade du haft fel skulle ts förmodligen inte ha funnits på Nordisk.nu eller vad det hette
Svar på tråden Böcker för barn som inte är mångkulturella?