Tygtiiger skrev 2011-02-21 21:55:17 följande:
Jamen där har vi det! Jag hade bestämt för mig att han blev påsatt på något sätt!
Asasagorna är kul, de ska jag tvinga på min egen son, tillsammans med en hop andra myter och folksagor. Tillhör allmänbildningen.
Samma här.
Jag och dottern, 7 år, läser just nu nordiska myter som kvällslektyr. Där kan man prata regnbågsfamiljer och alla möjliga sorters kärlek. Dessutom sjunger vi medeltida ballader som godnattvisor till både sonen och dottern. Varav en hel del helt oförhappandes har "genusperspektiv" fast de är 600 år gamla. Jungfrur som slåss med blodiga svärd (slår ner 5000 i ett enda hugg, det ni) och spajkar in dörrar för att befria gossarna, frimodiga kvinns som kan tala för sig och har skinn på näsan, jämte fagra, vackra män som kammar och krusar sitt hår... En riktig kultursakatt!
Utvidgar man det sedan till svensk forntidshistoria så handlade ju storhetstiden "vikingatiden" väldigt mycket om kulturutbyte med områden främst öst- och sydösterut. Både varor, tjänster och kultur utbyttes, för att inte tala om folk. Jag tror det var Fredrik Lindstöm som sa att svenskarna hade dött ut som folk om det inte vore för alla importerade kvinnor från handelstågen i österled... När handelsvägarna sedan bröst på medeltiden sket det sig häruppe ett tag och "vikingatiden" tog slut.
Men så är det ju. "Svenska" myter, svensk historia, europeisk histora. Det är en enda massinvandrings- och multikultihistoria alltihop.