• Alexandra0102

Böcker för barn som inte är mångkulturella?

Hej
    Jag undrar om nån kan tipsa om böcker som inte är så utpräglat politiskt korrekt?
    Dvs jag vill ha böcker om t.ex asagudarna, svensk historia, europeisk historia och så vidare.
    Jag vill absolut inte läsa om t.ex Melvin-viktigast i världen, kenta och barbisarna, genusböcker osv.....
    Tips någon?

• Svar på tråden Böcker för barn som inte är mångkulturella?
  • Veladis
    Tygtiiger skrev 2011-02-21 21:55:17 följande:
    Jamen där har vi det! Jag hade bestämt för mig att han blev påsatt på något sätt!

Asasagorna är kul, de ska jag tvinga på min egen son, tillsammans med en hop andra myter och folksagor. Tillhör allmänbildningen.
    Samma här.

Jag och dottern, 7 år, läser just nu nordiska myter som kvällslektyr. Där kan man prata regnbågsfamiljer och alla möjliga sorters kärlek. Dessutom sjunger vi medeltida ballader som godnattvisor till både sonen och dottern. Varav en hel del helt oförhappandes har "genusperspektiv" fast de är 600 år gamla. Jungfrur som slåss med blodiga svärd (slår ner 5000 i ett enda hugg, det ni)  och spajkar in dörrar för att befria gossarna, frimodiga kvinns som kan tala för sig och har skinn på näsan, jämte fagra, vackra män som kammar och krusar sitt hår... En riktig kultursakatt!

Utvidgar man det sedan till svensk forntidshistoria så handlade ju storhetstiden "vikingatiden" väldigt mycket om kulturutbyte med områden främst öst- och sydösterut. Både varor, tjänster och kultur utbyttes, för att inte tala om folk. Jag tror det var Fredrik Lindstöm som sa att svenskarna hade dött ut som folk om det inte vore för alla importerade  kvinnor från handelstågen i österled... När handelsvägarna sedan bröst på medeltiden sket det sig häruppe ett tag och "vikingatiden" tog slut.

Men så är det ju. "Svenska" myter, svensk historia, europeisk histora. Det är en enda massinvandrings- och multikultihistoria alltihop.
  • Flickmamma
    Veladis skrev 2011-02-21 23:22:25 följande:
    Samma här.

Jag och dottern, 7 år, läser just nu nordiska myter som kvällslektyr. Där kan man prata regnbågsfamiljer och alla möjliga sorters kärlek. Dessutom sjunger vi medeltida ballader som godnattvisor till både sonen och dottern. Varav en hel del helt oförhappandes har "genusperspektiv" fast de är 600 år gamla. Jungfrur som slåss med blodiga svärd (slår ner 5000 i ett enda hugg, det ni)  och spajkar in dörrar för att befria gossarna, frimodiga kvinns som kan tala för sig och har skinn på näsan, jämte fagra, vackra män som kammar och krusar sitt hår... En riktig kultursakatt!

Utvidgar man det sedan till svensk forntidshistoria så handlade ju storhetstiden "vikingatiden" väldigt mycket om kulturutbyte med områden främst öst- och sydösterut. Både varor, tjänster och kultur utbyttes, för att inte tala om folk. Jag tror det var Fredrik Lindstöm som sa att svenskarna hade dött ut som folk om det inte vore för alla importerade  kvinnor från handelstågen i österled... När handelsvägarna sedan bröst på medeltiden sket det sig häruppe ett tag och "vikingatiden" tog slut.

Men så är det ju. "Svenska" myter, svensk historia, europeisk histora. Det är en enda massinvandrings- och multikultihistoria alltihop.
    Vi är världsmedborgare allihop!
  • TheReLe

Nu fick jag blodad tand ...
    Bestämde mig för att läsa om boken fornskandinavisk religion av Britt-Mari Näsström...

• Frenja
    Flickmamma skrev 2011-02-22 17:23:09 följande:
    Var tog TS vägen?
    Tröttnade kanske på att det var fler som ifrågasatte (alternativt var dryga eller oförskämda) än som ville hjälpa.
  • Psyke

Vi har en stor och vacker faktabok som heter Vikingar. Den handlar lite om historia, lite kulturhistria men även fina bilder med vapen och bruktföremål. Tyvärr, är min treåring inte intresserad av den boken än, så den är nog för lite större barn, kanske från 4 år. Annars, tycker jag, är det bara att ta sig till en stor bokaffär och leta. Historier är oftast för svåra för de minsta men man kan använda bilderna och utgå från dem.

• Mandi74
    Frenja skrev 2011-02-22 19:51:02 följande:
    Tröttnade kanske på att det var fler som ifrågasatte (alternativt var dryga eller oförskämda) än som ville hjälpa.
    Fullt förståligt i så fall..
    Vill du alltid ha sista ordet, talar du snart med dig själv
  • snöflingan84
    Frenja skrev 2011-02-22 19:51:02 följande:
    Hon försökte maskera sin fråga men när det kom fram var syftet var egentligen, så började andra ifrågasätta och komma med mot argument och då kunde hon inte motivera sitt val, hon kanske själv började tvivla på vad som var rimligt och inte, så hon valde hon att fly fältet istället.  
  • LuneNoire
    snöflingan84 skrev 2011-02-23 00:38:03 följande:
    Hon försökte maskera sin fråga men när det kom fram var syftet var egentligen, så började andra ifrågasätta och komma med mot argument och då kunde hon inte motivera sitt val, hon kanske själv började tvivla på vad som var rimligt och inte, så hon valde hon att fly fältet istället.  
    Vad försökte hon maskera? Vad var hennes dolda syfte som nu är uppenbart? Att förmedla svensk historia till sina barn?

OBS inte kritik mot dig nu polina84 men förklara gärna vad jag har missat...
Svar på tråden Böcker för barn som inte är mångkulturella?