• Alexandra0102

Böcker för barn som inte är mångkulturella?

Hej
    Jag undrar om nån kan tipsa om böcker som inte är så utpräglat politiskt korrekt?
    Dvs jag vill ha böcker om t.ex asagudarna, svensk historia, europeisk historia och så vidare.
    Jag vill absolut inte läsa om t.ex Melvin-viktigast i världen, kenta och barbisarna, genusböcker osv.....
    Tips någon?

• Svar på tråden Böcker för barn som inte är mångkulturella?
  • Helle333
    Alexandra0102 skrev 2011-02-19 12:56:22 följande:
    Hej
    Jag undrar om nån kan tipsa om böcker som inte är så utpräglat politiskt korrekt?
    Dvs jag vill ha böcker om t.ex asagudarna, svensk historia, europeisk historia och så vidare.
    Jag vill absolut inte läsa om t.ex Melvin-viktigast i världen, kenta och barbisarna, genusböcker osv.....
    Tips någon?
    Skulle nog säga att de flesta barnböckerna är sådana som du efterlyser. Jag tycker det är svårare att hitta barnböcker där man på ett enkelt sätt kan lära barnen att det är okej att ha HBT-föräldrar, att det är okej att komma ifrån andra länder osv.
  • Helle333
    Alexandra0102 skrev 2011-02-19 13:35:28 följande:
    Böcker för äldre barn har jag men inte för yngre.
    Jag har ju gjort några själv, men hade varit kul att se om det fanns att köpa, t.ex finns ju det en pekbibel så varför inte en pekbok om asagudarna Flört

Jag vill inte tvinga på mina barn massa genustänk, mångkultur eller liknande.
    Att vara svenskvänlig för mig är att se till Sverige och svenskarna först, inte som dagens politik.
    Jag vet att den här tråden kan anses som provocerande men låt bli att läsa den då?
    Jag vill ha tips på böcker, inte en politisk diskussion.
    Vill ni diskutera min politik, finns jag bland annat på Nordisk.nu
    Att sen folk tror att man är okunnig p.g.a sin politiska åsikt är bara skrattretande.
    Även folk utan mina åsikter väljer att flytta till "bättre" områden när de skaffar barn, de vill inte bo ute i förorterna, de vill inte låta sina barn gå i skolor eller dagis där svenskar blivit minoritet, varför?

Men som sagt tips på bra böcker tack Glad
    Jag skulle inte ha några som helst problem med att ha mina barn hos dagmamma eller dagis där det finns mycket barn av olika kulturell bakgrund. Det berikar barnen.
    Du vill inte tvinga på barnen något förutom att det svenska är det enda rätta? Är inte det att tvinga på barnen något???
  • Mrs Smith

Tvi vale för att kalla motsatsen till mångkulturellt för svenskvänligt. Jag känner mig KRÄNKT som svensk att svenskvänligt ska få den betydelsen. Jag är så trött på människor som du som skapar hat och missämja i vårt fina fina land. Måste, måste man göra asagudarna till någon j-a symbol för patriotismen och främlingsfientligheten. Jag blir så ARG att sådana som du ska ta sådant som är roligt och intressant och förvadla det till en symbol för något fult. Ta bara svenska flaggan, om inte nazisterna eller SD skulle använda den som symbol för någonting fult så skulle det heller inte finnas diskussioner om huruvida man ska flagga eller inte (eller liknande). DET ÄR ERT FEL NI FÖRSTÖR FÖR OSS ANDRA NORMALA!!!!

Typ alla böcker därute handlar väl om "vita barn" (eller vad du nu är ute efter) - läs Alfons eller vad som helst Madicken, Pippi. Eller vad är det du är ute efter, vad vill ha för böcker egentligen? Om du vill ha svensk kultur kan du väl läsa Barnen från Frostmofjället eller nåt.

Tycker att du borde skärpa till dig och skaffa dig ett liv och så tycker jag så FRUKTANSVÄRT synd om dina barn.

• Mrs Smith

Apropå asagudarna - vi fick läsa om detta bl a i ettan i lågstadiet och det var väldigt spännande kommer jag ihåg. Alla satt som på nålar när fröken berättade om detta... Många religiösa myter har ju en viss mystik som är fängslande.

• Tygtiiger

Det enklaste är väl att gå till biblioteket och se om de har barnböcker från femtiotalet magasinerade. Då nämnde man inte homosexualitet med ett ord i några böcker ity det var perverst, mamma var hemmafru, och negrerna var exotiska små inslag från spännande söderhavsöar.

Barna i bullerbyn borde funka bra också.

Det finns inga böcker om religion för små barn om man undantar kristendom. Jag har hittat enstaka som är ok som tar upp olika religioner för barn från fyra - fem och framåt, men jag antar att du inte är ett smack intresserad av böcker som framställer islam som en religion bland andra. Du får vänta med att lära barn om asatro och svensk historia tills de är i åtta-nioårsåldern.

Krupke, we've got problems of our own!
  • Frenja
    Alexandra0102 skrev 2011-02-19 13:35:28 följande:
    Böcker för äldre barn har jag men inte för yngre.
    Jag har ju gjort några själv, men hade varit kul att se om det fanns att köpa, t.ex finns ju det en pekbibel så varför inte en pekbok om asagudarna Flört

Jag vill inte tvinga på mina barn massa genustänk, mångkultur eller liknande.
    Det borde väl inte vara så svårt att hitta barnböcker om asagudarna?
    Hur känner du inför kristna böcker a la "Barnens bibel" eller är kristendomen för osvensk?
    Astrid Lindgren tycker jag är typiskt svenskt men där har du givetvis genustänk - vilket är typiskt svenskt då Sverige har kommit längre än många andra länder vad det gäller jämställdhet mellan könen.

Måste dock säga att jag är nyfiken på hur du tänker. Menar du att du ogillar att flickor och pojkar ska ha samma möjligheter i livet? För de är ju just det som genustänk handlar om.
  • Frenja
    Mrs Smith skrev 2011-02-19 20:24:11 följande:
    Tvi vale för att kalla motsatsen till mångkulturellt för svenskvänligt. Jag känner mig KRÄNKT som svensk att svenskvänligt ska få den betydelsen. Jag är så trött på människor som du som skapar hat och missämja i vårt fina fina land. Måste, måste man göra asagudarna till någon j-a symbol för patriotismen och främlingsfientligheten. Jag blir så ARG att sådana som du ska ta sådant som är roligt och intressant och förvadla det till en symbol för något fult. Ta bara svenska flaggan, om inte nazisterna eller SD skulle använda den som symbol för någonting fult så skulle det heller inte finnas diskussioner om huruvida man ska flagga eller inte (eller liknande). DET ÄR ERT FEL NI FÖRSTÖR FÖR OSS ANDRA NORMALA!!!!

Typ alla böcker därute handlar väl om "vita barn" (eller vad du nu är ute efter) - läs Alfons eller vad som helst Madicken, Pippi. Eller vad är det du är ute efter, vad vill ha för böcker egentligen? Om du vill ha svensk kultur kan du väl läsa Barnen från Frostmofjället eller nåt.

Tycker att du borde skärpa till dig och skaffa dig ett liv och så tycker jag så FRUKTANSVÄRT synd om dina barn.
    Du känner inte TS. Ändå beskyller du TS för att SKAPA hat och missämja i Sverige och antyder att han är en dålig förälder. Du kanske inte är rätt person att tala om för andra att dom är fördomsfulla??!!
  • Mrs Smith
    Frenja skrev 2011-02-19 21:36:54 följande:
    Du känner inte TS. Ändå beskyller du TS för att SKAPA hat och missämja i Sverige och antyder att han är en dålig förälder. Du kanske inte är rätt person att tala om för andra att dom är fördomsfulla??!!
    Jag byggde mitt svar utifrån TS retorik. För retoriken och åsikterna säger allt. Till skillnad från att bara titta på en person och döma denne efter utseendet (vilket är fördomsfullt) så har jag ju tagit del av TS åsikter och jag gillar dem inte för de uttrycker främlingsfientlighet - något jag tycker är fult och fel. Så jag tycker inte att jag är fördomsfull - TS har redan visat vem han/hon är genom sitt inägg. Tvi och åter tvi!
Svar på tråden Böcker för barn som inte är mångkulturella?