BarbaMamma84 skrev 2012-05-12 10:59:35 följande:
Fick du flyta i 4v !? Shit hur klara man av det? Nu vet jag att jag låter gnällig men ja ni vet ju hur det är.. 1h sen jag åt min "frukost" och är redan hungrig.. bara 1-5h kvar till lunch där jag ska lyxa till det med en mugg buljong också för att få lite smak i munnen.. wooopido.. ^^
Är det inte så att man ska låta bli att ha fast föda genom alltihopa? Jag menar annars kan man väl lika gärna låta bli en shake och trycka 400g morötter istället? Samma kalori intag typ och man blir väääldigt mätt av de
Efter de första tre dagarna tyckte jag inte att det var så farligt, det värsta var väl att jag blev så trögtänkt av bristen på kolhydrater.
Dieten innan operation måste inte vara flytande. Tanken med den är inte att skölja ur tarmarna eller något liknande - målet är snabb viktnedgång för att få bort så mycket fett från levern som möjligt. Morötter är ju en ganska dålig ersättning för modifast, eftersom de inte direkt innehåller de näringsämnen du behöver för att hålla kroppen igång...
När min man skulle opereras fick han fria händer att sköta viktnedgången bäst han ville. Kirurgen ringde upp och sa: "Jag har en operationstid till dig om 6 veckor. Det vore bra om du kunde gå ner 25 kg innan dess."
Han körde en kombination av modifast och vanlig mat, var noga med att aldrig komma över 1000 kcal, och gick ner 21 kg, vilket räknades som klart godkänt.