emoni23 skrev 2012-04-14 11:22:13 följande:
Hej på er!
Jag ska också göra en GBP, jag var dock inställd på typ 1 års väntetid (fråga mig inte vad jag fick det ifrån) men när jag var till läkaren häromdagen så sa han att jag ev kunde få det innan midsommar om jag hade tur blev jätteglad.
Några saker som jag i all hast glömde fråga om tänkte om någon vet?
Är någon av er gallopererad sedan tidigare? Jag är det och efter det har jag lite problem med magkramer och
diarre, tänkte att det kanske kommer bli värre efter op? för man kortar ju av tarmen?
men finns säkert hjälp mot det.
Sedan sa han inget om att man måste gå ner visst mycket innan op måste man det?
Han sa bara om pulvret man ska äta i två veckor o så, men funderar på att smygstarta med pulvret byta ut några mål då o då varför inte?
Hur har ni gjort?
Under dom två pulverveckorna får man dricka kaffe va? Snälla säg att man får det....
Jag kommer operaras på danderyd hur lång väntetid har ni haft från kirurgbesöket?
Vad är det annars man ska tänka på innan?
Grattis till kort väntetid! Jag var gallopererad redan innan min GBP, men har inga besvär alls av det så länge jag undviker de livsmedel som triggar mina anfall. Jag tror inte att tunntarmens längd direkt påverkar gallan.
Det är bara vissa landsting som kräver ett särskilt antal kilon i viktnedgång innan operationen, de flesta kräver bara att man går på pulver några veckor innan för att fettet kring levern ska krympa. Och ja, man får dricka kaffe, men helt svart i så fall.
Det skadar ju inte om man går ner i vikt inför operationen, man vill ju vara i så god fysisk form som möjligt!
Lycka till!