Inlägg från: Felidae |Visa alla inlägg
  • Felidae

Gastric Bypass (GBP)

jeanettie skrev 2012-03-11 02:42:21 följande:
    Är det någon som innan operation haft stora problem med halsbränna? och i sånt fall blev det bättre efteråt?

Jag hade halsbränna då och då innan operation, dock inga stora problem. Men efter operationen har jag inte haft halsbränna en enda gång. (Snart ett och ett halvt år sedan.)
  • Felidae
    baby81 skrev 2012-03-15 15:44:25 följande:
    Är det någon här inne som har pco? Har det blivit bättre efter operationen?

Jag har pco och innan operationen hade jag ägglossning ca två gånger om året. Nu har jag ägglossning på cykeldag 15, varenda månad.
  • Felidae
    EmmaHenke skrev 2012-03-24 20:08:03 följande:
    En kanske privat fråga men måste ta ett beslut... Ni som gjort op vad använder ni för preventivmedel?
    Första året efter operationen hade jag kopparspiral. Funkade bra för mig.
  • Felidae

Men vilket preventivmedel som helst funkar, förutom de som tas upp via matsmältningen, dvs p-piller. Vill du ha ett hormonpreparat finns det ju en uppsjö att välja mellan, t ex, plåster, stav, spruta eller hormonspiral.

• Felidae
    EmmaHenke skrev 2012-03-30 16:55:58 följande:

Jag fick ju lite info i går och dom vill att jag äter fler mellanmål..men vad sjutton ska man äta ? Jag skulle inte äta för mycket frukt. Vad äter ni till mellanmål ?

Matrester eller knäckebröd med tjockt lager pålägg.
  • Felidae
    EmmaHenke skrev 2012-03-30 18:04:11 följande:
    Jag är alltså inte opad ännu,men ska ner 10% innan...

Aha. Innan fick jag inte äta några mellanmål, det var 4 påsar modifast som gällde och inget annat. ;)
  • Felidae
    Liljan77 skrev 2012-04-03 11:31:37 följande:
    Jag ringde o tackade nej til open idag.
    Trodde jag skulle känna mig lättad,men istället är jag så nere o orolig för hur de kommer att bli nu.

Bra! Är du inte säker på att du vill opereras ska du inte genomgå operationen, det går ju inte att ångra sig efteråt! Jag tackade också nej första gången, sedan tänkte jag på saken i fyra år och var väldigt säker på min sak innan jag slutligen opererade mig.
  • Felidae
    Sara84 skrev 2012-04-13 06:36:07 följande:
    Hej på er!

Tänkte slänga ut en fråga..
    Gjorde min GBP i maj 2011... och är nu gravid..
    Någon som har erfarenhet av att vara GBP opererad och gravid här inne?
    Hur upplevde ni er grav och innebar det extra besök hos BM för att kolla värden osv?

Kram!

Grattis! Det finns en särskild tråd för detta. Där hittar du säkert svaren på dina frågor.

www.familjeliv.se/Forum-2-14/m50928487.html
  • Felidae
    gosegrismystryne skrev 2012-04-13 18:08:54 följande:
    hej!

jag gjorde min gbp januari 09. nu har de gått några år o jag har varit nöjd.
    förra sommaren åkte jag till usa, jag gick upp 7 kg under tiden där. de va så klart mycke snabbmat, lite grönt, onyttiga kakor, onyttig mat hela tiden! o så godis...
    när vi kom hem va jag väldigt knäckt. kände mig tjock, o började träna igen som vanligt innan jag åkte.
    men jag gick inte ner! jag har kämpat i snart 1 jävla år med dessa kilon o de går inte :(
    idag köpte jag nutrilett. de kändes så jävla fel samtidigt som de kändes som en "genväg" för att få tillbaka min kropp igen. tanken som slagit mig också e att kroppen kanske stabiliserat sig helt nu? man kan ju gå upp några kilon efter några år. men jag känner mig inte bekväm i min kropp, jag ligger på ett BMI som e övervikt. håller på att börja gråta varje gång jag väger mig o räknar ut BMI :(
    någon som har tips eller råd? som kanske varit i samma sits?

Jag har varit opererad ca 1,5 år och funderar också på att köra lite pulver. Jag har inte gått upp något, men känner att mina matvanor börjar spåra ur. Jag hoppas att det blir som en nystart och att det där sötsuget som börjar komma tillbaka försvinner igen.
  • Felidae
    emoni23 skrev 2012-04-14 11:22:13 följande:
    Hej på er!

Jag ska också göra en GBP, jag var dock inställd på typ 1 års väntetid (fråga mig inte vad jag fick det ifrån) men när jag var till läkaren häromdagen så sa han att jag ev kunde få det innan midsommar om jag hade tur blev jätteglad.

Några saker som jag i all hast glömde fråga om tänkte om någon vet?

Är någon av er gallopererad sedan tidigare? Jag är det och efter det har jag lite problem med magkramer och 
    diarre, tänkte att det kanske kommer bli värre efter op? för man kortar ju av tarmen? 
    men finns säkert hjälp mot det. 

Sedan sa han inget om att man måste gå ner visst mycket innan op måste man det? 

Han sa bara om pulvret man ska äta i två veckor o så, men funderar på att smygstarta med pulvret byta ut några mål då o då varför inte?
    Hur har ni gjort?

Under dom två pulverveckorna får man dricka kaffe va? Snälla säg att man får det....  

Jag kommer operaras på danderyd hur lång väntetid har ni haft från kirurgbesöket? 
    Vad är det annars man ska tänka på innan?  
    Grattis till kort väntetid! Jag var gallopererad redan innan min GBP, men har inga besvär alls av det så länge jag undviker de livsmedel som triggar mina anfall. Jag tror inte att tunntarmens längd direkt påverkar gallan.

Det är bara vissa landsting som kräver ett särskilt antal kilon i viktnedgång innan operationen, de flesta kräver bara att man går på pulver några veckor innan för att fettet kring levern ska krympa. Och ja, man får dricka kaffe, men helt svart i så fall.

Det skadar ju inte om man går ner i vikt inför operationen, man vill ju vara i så god fysisk form som möjligt!
    Lycka till!
Svar på tråden Gastric Bypass (GBP)