-
Om de inte har ändrat på det det senaste året så har Kronoberg BMI 35 som lägsta gräns, så du behöver nog inte oroa dig! Växjö är hyfsat snabba, men se till att åberopa vårdgarantin så fort du har blivit godkänd, så att ingen annan går om dig i kön. Jag är själv opererad i Ljungby, men min man och ett par vänner till mig är opererade i Växjö.Lillan Angelique skrev 2012-01-25 22:06:14 följande:Fy så trist, jag får väl bara hålla tummarna- läkaren sa att dom var ganska generösa med bedömmningar om motivationen är på topp, tog en massa prover som jag får veta om senare ,blodtrycket och blodsocker var jätte bra, till nakdel för mej:( men jag har krymt två cm så bmi var 39, sa det till läkaren men han tyckte att det kunde vara kvar då det ger fördel .. Nu blir det att vänta och se. Lycka till er andra..
-
Jadå, det har gått bra för oss alla. En av mina vänner fick tarmvred ett år efter operationen, men i övrigt är det ingen av oss som har fått några komplikationer.Lillan Angelique skrev 2012-01-25 22:44:52 följande:
Jo det är ju lite det man har hört , har det gått bra för dej din man och vännerna?
kändes lite konstigt hos läkaren i dag- typ att jag ska bevisa att jag är fet- ha ha ha ha
helt surialistiskt som om han skulle missade det om jag inte verbalt sa det.Grattis förändras
-
I Växjö syr de ihop slitsarna, åtminstone gjorde de det på min man, däremot tyvärr inte i Ljungby där jag är opererad. Får hålla tummarna att jag slipper tarmvred i alla fall!Lillan Angelique skrev 2012-01-26 13:31:28 följande:Vad bra:) undrar lite kring tarmvred , vet att dom har haft en studie typ hälften av patienterna opererar dom ihop slittsarna just för att se om det hjälper- men det kanske var ett tag sen och att man gör det alltid nu mer, vet inte om jag missuppfattat något. Var bor du ?
-
Min operation var i dec 2010 och jag hade en lång platå under hela sommaren 2011. Sedan dess går jag bara ner i perioder, t ex står stilla en månad för att sedan gå ner två eller tre kilo på en vecka.FamiljenHietala skrev 2012-01-27 08:45:41 följande:SilverEmma- Det känns verkligen som att alla har försvunnit, kanske får ta o vara mer aktiv på viktop istället
Min undran var, när folk hamnat på sin första lååånga platå?! Jag har nämligen pendlat mellan 75-75,6 i en månad nu och vill inte att det ska ta slut redan.. Och sen hur en dag kan se ut med maten?
Mvh Jonna
Hur maten kan se ut under en dag kan du se här (med bilder):
http://fortsattningfoljer.wordpress.com/2012/01/16/mandagsmat/ -
Ni som står stilla - räkna på hur stor del av er övervikt ni har blivit av med. Målet från sjukvårdens sida är att man ska gå ner 75% av övervikten för att ingreppet ska löna sig. Kanske är det så att kroppen är ovillig att släppa ifrån sig mer än så? Jag står stilla efter att ha blivit av med 74,5% av min övervikt och har fortfarande ett BMI på strax över 30. Går jag inte ner mer än så här så kan jag leva med det!
-
Jag simmar ett par gånger i veckan, ibland tre. Brukar köra ungefär 60 längder (x 25 m) per tillfälle. Måste dock äta ett huvudmål precis innan, annars orkar jag inte simma många meter!anli00 skrev 2012-01-30 20:29:07 följande:En liten nyfiken fråga till er som opat er, hur ofta tränar ni och vad isånafall?
-
Oj, så lång väntetid för första besöket! Bra att du åberopar vårdgarantin!Lillan Angelique skrev 2012-02-01 19:06:07 följande:Remissen har gått till ljungby , fick tid i september för första besöket ,
men ska åberoppa vårdgarantin:)
-
Jag tycker det är helt sjukt att man ska behöva åberopa vårdgarantin över huvudtaget - den borde ju gälla automatiskt! Vem vill vänta i onödan liksom?
-
Jag har gått ner 58 kg hittills. Jag har 20 kvar till normalvikt, men det går rätt trögt just nu. Är nöjd ändå! Mina bästa tips är att hålla igång förbränningen genom att äta ofta (och minst 1300 kcal om dagen), dricka mycket vatten och att motionera.workmonday skrev 2012-02-02 17:48:54 följande:Till alla opade: hur mkt har ni gått ner? :) jag måste/vill gå ner minst 58 kg. Hoppas bara det är möjligt. Nån som kan komma med bra tips redan nu?
-
workmonday: I december 2010, men jag gick ner en hel del på egen hand under sommaren och hösten innan operationen, så jag har inte gått ner 58 på ett år.