• MrC

Gastric Bypass (GBP)

Naemi skrev 2011-09-11 20:38:16 följande:
    Någon op:ad här som äter enligt LCHF? Eller aer ni testat, och märkt att det inte funkar?
    Ska nog inte göra det, rasar i vikt ändå.
    Tror att dietisten blir nog inte glad om man som opad äter LCHF.
    Ät med variation, för att få i dig allt som din kropp behöver... mitt tips iaf.
  • MrC
    Moflo skrev 2011-09-12 07:42:08 följande:
    Vill också gärna ha svar på den frågan, blir man godkänd vid första besöket hos kirurgen?
    Jag blev godkänd direkt av kirurgen.
  • MrC
    Naemi skrev 2011-09-12 17:35:30 följande:
    Fråga om postoperativ smärta...

Jag op:ades i onsdags. Nu får jag från och till smärta som härrör från under vänster revben; lite ut mot sidan. Det gör oerhört ont att andas in och att andas ut när det är som värst.
    Har ni haft liknande smärtor? Jag antar att de rotade omkring mest i det området, eftersom det är på den sidan de flesta titthålen sitter.
    Ja. Jag opades på en måndag och mina smärtor kom på fredagen, på exakt samma ställe som du beskriver.
    Oxynormen hjälpte inte, så jag gick (dubbelvikt) ner till VC och fråga om råd.
    Läkaren ringde ambulans direkt.
    Blev magnetröntgad två ggr och fick mer morfin och nya tabletter utskrivna.
    På sjukhuset kom man fram till att smärtan kommer från såret i buken + jag hade lite blod i buken också. Man kunde se ganska stora blåmärken på magen. Röntgen visade inget onormalt.
    Åkte hem efter ett dygn när smärtan släppt.
  • MrC
    Anna 725 skrev 2011-09-16 23:56:42 följande:
    Hej!
    Enligt Landskrona så är det en väntetid på 24 månader, trost åberopad vårdgaranti.

Finns det någon här som kan berätta om Ersta? Om doktorerna, hur länge man ligger där, hur bra? Berätta gärna om era erfarenheter.  
    Åååh, jag har bara bra att säga om Ersta.
    Fantastiska människor.
    Jag var ju lite nervös inför op och så, men när jag träffade kirurgen:
    (Kirurgen) -Är du nervös?
    (MrC) -Ja, lite.
    (Kirurgen) -Okay, jag är iaf inte det minsta nervös. Det här kommer att gå mycket bra!

När han sa så försvann mina tvivel helt.
    När jag sen fråga hur länge op'en tar sa han mellan 60-80 minuter. Efter op'en sa han att min op hade tagit 53 minuter, vilket nästan var nytt rekord. Han menade att min op varit enkel, inte att han skyndat sig.

Jag opererades strax före lunch måndag 11'e juli och fick åka hem onsdag 13'e efter lunch.
    Alla i personalen var fantastiska, mycket hjälpsamma och ibland roliga. Ibland fick man nästa säga till dom att vara tysta för man orkade inte skratta! *haha* :)

Har bara gott att säga om Ersta. *tummen upp*
  • MrC
    FamiljenHietala skrev 2011-09-16 22:24:46 följande:
    Är det någon som vet när man kan börja träna? Vill börja på gymet igen..

Rastlös som attans utan min träning..
    Började träna lätt ca 5 veckor efter op, nu snart 10 veckor efter joggar jag 5,6 km 3 ggr i veckan och tränar på gym 2 ggr i veckan.
  • MrC
    sweety88 skrev 2011-09-17 16:04:59 följande:
    MJUKBRÖD! Ja en fråga till er som kan äta "vanligt" mjukbröd tex polarkaka rostbröd osv. Hur mkt orkar ni? Äter ni tex en hel polarkaka+extra pålägg eller? Jag orkar drygt en hel men då använder jag tex två skivor skinka+2skivor ost och känns som dt kanske är för mkt i mängd eftersom brödet är ju inte så tunnt i sig.
    Nu har jag iofs aldrig ätit en Polarkaka, för jag kör med mörkt bröd. Men om du menar dom små rund som kostar ca 30 kr, så skulle jag äta en halv sån med smör eller mjukost, en skiva skicka + ost och sallad, gurka och tomat.
    Räcker bra som mellanmål.
  • MrC
    Naemi skrev 2011-09-19 11:23:03 följande:
    Ang dumpning:

Hur snabbt sker detta, sedan man ätit det man inte borde ätit?
    Jag får dumpning rätt ofta. Alltid för att jag dricker för tidigt efter maten eller dricker för snabbt/mycket.
    Mina dumpningar är inte så farliga, man känner bara ett gurgel i magen. Inga svettningar/hjärtklappningar för mig.
  • MrC
    Naemi skrev 2011-09-19 14:19:06 följande:
    Då måste jag fråga: Är det verkligen "dumpning" det handlar om då, och inte bara ett "mekaniskt" problem?

Definitionen av dumpning är, efter vad jag har läst och hört, att kroppen reagerar på att maten kommer ner för fort i tunntarmen, där upptaget av socker sker för fort, under för kort tid. Och då reagerar ju kroppen på sockerpåslaget genom just svettningar, yrsel och hjärtklappning.
    Hmm ja, jag vet inte. Först trodde jag att dumpning var att man kräktes.
    Man kan ju äta sockerfri mat också?
    sv.wikipedia.org/wiki/Gastrisk_bypass

Svettningar, yrsel och lätt hjärtklappningar har man varit med om.
    Första gången känns det lite läskigt. Men så farligt är det inte.
    Sockerkicken är värst tycker jag.
  • MrC
    K89 skrev 2011-09-20 01:17:52 följande:

läste dom första 20 sidorna o det verkar som att inte många är nöjda med ersta..
    ni som blivit opererade där, blev det några komplikationer efteråt??
    ska själv opereras på ersta...

Jag är nöjd med Ersta.
  • MrC
    SaSeLa skrev 2011-09-20 11:04:20 följande:
    - Man fick ju en tanke i skallen att man skulle rasa i vikt efter operationen, men jag har bara gått ner 4 kg på två veckor, låter inte det väldigt lite?

Tack på förhand!
    Beror på hur mycket du rör på dig och hur mycket du började med från början.
    Jag gick ner -7,1 kg första två efter op.
Svar på tråden Gastric Bypass (GBP)