• MrC

Gastric Bypass (GBP)

Hera78 skrev 2011-05-11 09:35:08 följande:
    Det viktiga är nog egentligen ATT man går ner, HUR är av mindre betydelse.
    Verkligen? Så om man vet att man kan gå ner utan flyt så är det okay?
    Jag trodde att en orsak till att man skulle flyta var att magen skulle vänja sig inför "tvånget" att äta sån mat efter OP.
  • MrC
    MizzPiggy skrev 2011-05-11 10:32:05 följande:
    Har ringt Danderyd sjukhus och tydligen stämmer inte deras vänte tider enligt vantetider.se alls, dom hade 8 månaders kö,
    Och hade ändå ingen betalningsförbindelse med Ljungby :(
    Ska ringa Sophia hemmet nu istället, ingen som vet något sjukhus som har betalningsförbindelse med Ljungby?
    Minst ja. Jag har väntat i 8 månader på DS innan man flyttade över mig till Ersta... som har 3-4 månader.
  • MrC
    Ring planeringsenheten (08-714 61 78) om någon vecka och hör efter hur du ligger till. Själv fick jag min tid 15 dagar innan OP, jag fick förmodligen en återbudstid. Så det var bara att börja flyta på studs

Du kommer att känna dig trött och matt de första dagarna och du kommer med all sannolikhet ha ont i huvudet och vilja ge upp mer än en gång. Gör inte det, det blir bättre, jag lovar! Jag inbillar mig också att det är svårare att byta ut något enstaka mål mot Modifast eller annat pulver, det är bättre att bara köra på och byta ut alla mål och vänja kroppen vid det. Kom ihåg att dricka mycket. Nu finns också chokladpudding, gillar man det kan jag rekommendera den. Jag vet inte riktigt vad sjukhusen tycker om den, jag åt en om dagen sista veckan och jag opades liksom du på Ersta. Det viktiga är nog egentligen ATT man går ner, HUR är av mindre betydelse.

Annars är jag en chokladmänniska så choklad var min favorit, men även vanilj i början. Köpte hallon också men den var ingen höjdare, i slutet drack jag enbart choklad och åt chokladpuddingen

Det är fettet kring levern man vill få bort och det är det som kirurgerna ser när de öppnar. Jag gick ner 6-7 kg vill jag minnas på mina 2 veckors flyt och det var tydligen tillräckligt för jag opades som planerat den 2 feb och har nu gått ner drygt 21 kg Lycka till!
    Jo jag förstår det med fettet i buken. .... men jag får inte ihop det med exemplet då man hade påbörjat en op och sen avbrutit den för att personen inte flutit före op. Jag menar... det ser man ju på vågen, varför gå in i buken? Är det inte invägning när man får tiden bokad?
    Nojnen skrev 2011-05-11 11:27:56 följande:
    Finns det någon mer än jag som sökt hjälp innan GBP-open för att få bukt med sin ätstörning? Jag förstod inte varför jag hade börjat äta som jag gjorde. I samtal med psykolog fick jag reda på att det baserades sig en händelse när jag var i 4-5års ålder. Fruktansvärt att behöva "återuppleva" händelsen igen, men nödvändigt. Jag har numera full koll på varför jag började äta fel och jag vet också hur jag ska hantera situationer där jag egentligen vill tröstäta.
    Jag har också några misstänkta händelser i min barndom. Men jag vill inte prata om dom med min mamma. Hon skulle bli mycket ledsen.
    högbergarna skrev 2011-05-11 15:43:17 följande:
    Ursäkta jag har sovit. Arbetade i natt.. Jo man kan se att man inte flytit när man går in i buken. Dels är ju levern inte mindre.. dels är fettet kring organen kvar. Det är första anledningen till varför man flyter. Att fettet kring organen ska bort så det är "renare" i buken och därmed enklare att operera. Nu är jag ingen kirurg tack och lov men som sagt jag arbetar med kirurger eftersom jag arbetar på akuten.
    Jag menar INTE att döma någon med den information jag skrev. Jag skrev bara fakta! Jag väntar oxå på operation och tycker det är tragiskt när man fått en tid men inte gör som man ska och därmed tar upp tid för någon annan som faktiskt är seriös!
    Jo jag förstår... men jag hajar inte varför metoden är flyt? Jag är sjukt taggad och skulle jag få ett brev imorgon som sa att jag har tid om 2-6 veckor och jag ska gå ner X kilo så kan du lita på att jag genast börjar träna stenhårt och rasar i vikt. Om jag ska flyta och leva på 800 kalorier om dagen misstänker jag att jag inte kommer att orka kuta 5-10 km om dagen och träna styrketräning varje dag i 2-6 veckor.
    Jag måste snacka med läkaren om detta.
    Maddisen80 skrev 2011-05-11 16:48:43 följande:
    Hej jag tycker att du borde få en tid snart, jag hoppas att du får de iaf håller tummar och tår varjedag.
    Tack. Jag har inte brytt mig om att stressa fram en op-tid. Men nu jävlar ska jag elda på. Återkommer med resultat senare idag.
  • MrC
    Ring planeringsenheten (08-714 61 78) om någon vecka och hör efter hur du ligger till. Själv fick jag min tid 15 dagar innan OP, jag fick förmodligen en återbudstid. Så det var bara att börja flyta på studs  
    Jag ringde dem nu. Inget planerat för mig. Men jag sa vilka veckor jag kunde och inte kunde. Problemet är att jag har min dotter ca 50% i sommar. Hon bor i Finland och är bara 5 år + jag har inga släktingar/vänner här som hon kan vara hos om jag skulle råka få en tid på kort varsel.

Förmodligen får jag tid i augusti gissar jag, även om hon sa inom 3 månader.
    För mig gör det inget om det så dröjer 6 månader egentligen, bara jag får en fast tid att ta sikte på. Jag har ändå väntat i nästan 1 år nu ändå.

Troligen kommer mitt megapaket från Modifast idag....
  • MrC
    TantZ skrev 2011-05-12 15:45:07 följande:
    En nyfis fråga.. kostar besöken något??
    menar ska på Infogruppmötet nu, kostar det sedvanliga 100 kr el 300 kr för man ska till spcialklinik? Glad
    Ja det kostar. Beror väl på vilket landsting det är.
  • MrC

Jag fick brev från Ersta idag.
    Inför-OP-träff 8/7 och OP 11/7.
    5 veckor och 2 dagar kvar alltså. Bra, nu har jag en tidpunkt att ta sikte på.

Den senaste tiden har jag haft mycket ont i fötterna, knä och höfter. Lite rygg också, men fötterna har varit värst. Riktigt jävla ont alltså. Tror jag har hälsporre.

Iaf. så drar jag igång med hårdträning inför OP på måndag, á la "Biggest loser".
    Jag kommer redan nu att börja byta någon måltid varje dag mot Modifast och de två sista blir det bara Modifast på matsedeln.

Vilken smak är bäst? Vilken är er favorit?
    Jag har bara smakat vanilj ännu och den var väl okay.

• MrC
    Sanda skrev 2011-06-03 23:41:16 följande:
    Jag har problem när det gäller motion, eftersom jag väger så mycket så blir det en sån stor belastning så tex när jag går en långpromenad får jag så ont runt fotleden att jag haltar i flera dagar
    Simma! Där har du den ultimata motionsformen för oss tjockisar.
  • MrC
    Annicka skrev 2011-06-03 23:03:18 följande:
    Jag rekomenderar Vanilj och Choklad som var mina favoriter!

Grattis till tiden och lycka till!
    Kram
    Jag har köpt 2-3 paket av allt som fanns. Ska ringa dem på tisdag och fråga när exakt jag ska börja med Modifast till 100%.
  • MrC
    Memme81 skrev 2011-06-05 07:09:34 följande:
    Hejsan alla!
    Trevlig tråd!
    Jag gjorde en GBP i Mars 2005. Gick ner bra men tyckte jag stannade för tidig. Tyvärr har mitt dåliga beteende med småätande följt mig:(
    Är gravid just nu och ska ha barn på tisdag men har redan nu börjat förbereda mig för att jag måste bli nyttigare. Är colaberoende...och det måste bort!!!!
    Förra året i Jan.Mars fick jag en mycket bra period och åt väldigt bra osv och då försvann 7 kilo väldigt fort. Vill komma dit igen.
    Ni som gjorde GBP för så länge sedan gjorde en helt annan metod än den som används nu. Den metod som ni troligen gjorde är inte lika effektiv som den nya. Med den nya minskar man mer i vikt, risken för komplikationer är mycket mindre och chansen att stanna på målvikten är klart större än med den gamla metoden.

Visst är det så?
  • MrC
    Memme81 skrev 2011-06-05 07:46:31 följande:
    inte hört nått om någon ny metod, men kan ha missat. Hur mycket man går ner beror oxå på hur mycket övervitk man har, och i mitt fall tror jag det stannade av sanbbar för att jag provade godi för snabbt efter operationen, någon månad efter, ca 2 månader.
    Slutade röka i samband med att jag gjort operationen och bara det var väldigt tufft. Det kanske bidrog till att jag testade godis för fort. Vet inte ens om det är anledn ingen till att jag stannade av "för tidigt"
    Min startvikt va 94 kilo ca och jag gick ner ca 20 kilo. Har längd på 140 så även om det "bara" var 20 kilo så gjorde det mycket för mig. Men vill och behöver ner mer. Har inte ökat i vikt, förutom beroende på min graviditet men det är bara 5.6 kilo.
    Du ska inte jämföra viktminskningen i kilo, utan i % av startvikten.
    Om du opererade dig 2005 kan jag garantera att man ändrat opmetod både 1, 2 och 3 ggr sedan dess. Har en kompis som gjorde op för 2 år sedan, han gjorde en annan.
    Skillnaden är att med den metod som användes förr så kan man töja ut sin magsäck och efter ett tag äta samma mängder som man gjorde innan op. Därför var det så många som misslyckades.
    Nu går det inte längre. De som opereras nu har ingen magsäck att töja ut, vilket också gör att ingen går upp i vikt igen. Det är omöjligt helt enkelt.
    Såg du dokumentären på Tv4 Kalla Fakta? Där var en tjej som hade stora problem med dumpning. Hon hade gjort den gamla metoden... hon fick göra om och fick den nya. Så försvann problemen.
    Jag är 178 cm och väger 120-125 kg. Vill gå ner till 85 kg, sen lägga på 10 kg muskler.
    95 kg på 178 cm blir perfekt.
Svar på tråden Gastric Bypass (GBP)