Inlägg från: PruttPottan |Visa alla inlägg
  • PruttPottan

Gastric Bypass (GBP)

Selma1966 skrev 2011-04-12 07:49:51 följande:
    Beslutet fattat, men söker lite mod här. Försöker läsa igenom hela tråden men ställer ändå en fråga på vägen. Hur lång tid tog det för er att få tid för op efter första besöket (Sofiahemmet eller Ersta -eller rekommenderar ni något annat ställe i Stockholmsområdet?). Då tänker jag främst på de som betalat för sig.
    Facebook-gruppen är toppen, gå med där och fråga vettja =)
  • PruttPottan
    Anne B M skrev 2011-04-13 19:09:18 följande:
    Jag behöver ingen psykologkontakt just nu, that´s why.
    Kanske kan du och läkaren gå dit hand i hand och prata om dina kräkor och bli vänner och sen blir det fred på hela jorden?

Klart du inte behöver psykolog *SUCK*
  • PruttPottan
    Sannalouise87 skrev 2011-04-13 18:52:42 följande:
    Förlåt Anne, men jag förstår inte varför du inte tar emot hjälp som du får. Efter allt du har varit med om så är det väl inte fel att gå och prata med en psykolog? Även om det inte löser det fysiska så kanske det hjälper dig lite att bearbeta vad som hänt det senaste året?
    Det är ju som att be en våldtagen prata med en psykolog när hon blir våldtagen varje vecka. Man kan inte läka om det är något som pågår och ignoreras och försöker slätas över.
    Tycker du att vård ska bedrivas på detta sätt? Man ska ta vad man får?
  • PruttPottan
    Sannalouise87 skrev 2011-04-14 08:53:20 följande:
    Fast det var väl en ganska dålig jämförelse? Även en som blivit våldtagen erbjuds psykologhjälp. Och personligen tycker jag det är dumt att tacka nej. Men även att inte svara i telefonen när läkaren ringer tillbaka, riktigt dumdristigt enligt mig!
    Det är en ganska dålig inställning att man ska ta vad man får anser jag.
    Vad hjälper psykologkontakt anser du om patienten inte vill ha den?

Jag tror inte du kan sätta dig in i hur det är riktigt, då hade du inte ens funderat på att fälla sådana dumma kommentarer. Att man inte svarar i telefon, ja det är för mig naturligt när man blivit behandlad (eller inte) såsom Anne inte blivit.

Det gör mig ont att en del här inne har så lite förståelse. Vi alla är ju här för att en sak förenar oss, tänk om det är DU nästa gång som far illa? För problemen kring denna op talas det ganska tyst om och man får en klapp på axeln med rådet "det går över"
    Personligen skulle jag avråda alla från att ta denna op.
  • PruttPottan
    Sannalouise87 skrev 2011-04-14 12:44:03 följande:
    PruttPottan- en psykolog hjälper absolut ingenting om patienten inte vill, det förstår jag också.
    Jag menade absolut inte att vara taskig på något sätt alls mot Anne. Jag tycker det är fruktansvärt det hon har råkat ut för, både sjukdomarna och hur läkarna har behandlat henne. Och jag skulle för allt i världen inte vilja byta med henne. Men jag är också medveten om att det kanske är just jag som kommer hamna i samma helvete när jag gjort min operation, men jag väljer att inte tänka på det nu.
    Och nej, jag kan aldrig i hela mitt liv veta och känna vad Anne går igenom, men jag kan skapa mig en bild, och även jag förstår att hon inte mår bra, och det är väldigt tråkigt!!
    Då är du med andra ord nöjd med en psykologtid om du hamnar där.
  • PruttPottan
    Yaimie skrev 2011-04-14 15:47:33 följande:
    Komplikationer händer ca 5% av alla som gör den och dödsfall är 0,2 ca, det är man medveten om när an ska operera ju.. Är men inte berädd att ta den så borde maninte göra den.
    5%? Jag tror inte alls på den statistiken, ledsen men jag tror det finns ett storrt mörkertal.

Jag var medveten om att jag kunde dö, ja även om risken var liten MEN jag var ALDRIG beredd på allt som kommit efteråt, det talades det inget om alls.
    Det är mycket som framkommit nu efteråt och jag hade kanske låtit bli att göra min op om jag vetat faktiskt.

Eftersom du vet siffrorna utan källa så måste jag fråga vilka de komplikationerna är ?
  • PruttPottan
    SilverEmma skrev 2011-04-17 09:32:00 följande:
    *slänger potatismos på*

Jag bodde faktiskt i Sverige från början...sen fick min mor den ljusa idén att slänga in mig och brorsan i bilen och dra till skåne...sen har jag inte kommit härifrån.

Men skåne har sina fördelar:

BMI-gränsen på 35! (tur för mig)
    Galet billiga hus! (om man inte måste bo mitt i Malmö såklart)
    Om någon som jag inte orkar med  börjar prata med mig så kan jag alltid kläcka ur mig "Sorry, no understand!" och gå därifrån.
    Hade jag inte bott här så hade jag aldrig träffat min man och kunnat mobba honom dagligen för hans dialekt.

...sen kommer jag inte på mer.
    *funderar på hur det låter när skåningar pratar engelska*
  • PruttPottan
    ullis83 skrev 2011-04-17 10:09:42 följande:
    dom säger ju att man kan äta det efter typ två veckor, hoppas det funkar bra
    Vi har blivit varnade för mos man köper ute som påstås vara hemgjort och pulvermos. Hemgjort mos ska tydligen gå bra och det är samma som jag upplevt.
  • PruttPottan
    SilverEmma skrev 2011-04-17 12:50:32 följande:
    I mina papper står det lättmjölk, så jag börjar med det. Kanske kan byta upp sig till mellan längre fram.
    Lärrprodukter står det i mina papper, så vi har bytt ner till lättmjölk eftersom vi bara har mjölk till kaffet =)
  • PruttPottan
    Yaimie skrev 2011-04-17 22:50:45 följande:
    Något jag inte förstar... Ni som gjort GBP, ni ska väl äta ca 1 och en halv deceliter per måltid? Men samtidigt äta väldigt sakta.. Jag läste att någon ska att man ska äta i minst 20 minuter. Min fråga är du hur man äter en och en halv deceliter på 20 minuter?! Jag äter väldigt fort.. för fort. Så det är og detta jag tror blir svårast.. man måste tugga varje tugga tills det inte finns något kvar eller äta en tugga var femte minut typ? :S
    Man lägger ned besticken eller mackan mellan och tar mindre tuggor. Dock tar det inte 20 min att äta tex ett knäckebröd. Sen kan en del äta mer eller mindre. En del sjukhus säger att man ska kunna äta mellan 2-3 dl efter 2 månader och det tar lite mer tid.
    Det slinker ner lite bitar ibland när jag äter men för det mesta tuggar jag noga vilket ställer större krav på VAD jag äter då en del maträtter smakar helt annorlunda så väl söndertuggat.

Jag sköljde alltid ner maten innan, men eftersom man bör undvika, enligt mitt sjukhus, att dricka till större måltider och 20 min efter så tar det längre tid automatiskt.
Svar på tråden Gastric Bypass (GBP)