Inlägg från: PruttPottan |Visa alla inlägg
  • PruttPottan

Gastric Bypass (GBP)

lovely storm skrev 2011-10-15 21:08:45 följande:
    Hur länge blir  man sjukskriven efter op?
    6 veckor men pga andra komplikationer blev fick jag intyg på 8 veckor =)
    Låt den som kan stava skriva - Låt oss andra tala.
  • PruttPottan
    K89 skrev 2011-11-04 01:37:11 följande:
    jaa då blir det att sluta röka i helgen.. :D
    får ju inte röka om man ska bli opererad!
    En del får.
  • PruttPottan
    Ni som varit opade en längre tid. Hur mycket hade ni gått ner på 8 månader?
    Och när avstannade viktnedgången eller tappade fart?
  • PruttPottan
    TrissmammaPlusBebis skrev 2011-11-04 11:18:24 följande:
    Runt 40 kg efter 8 mån, nu efter 2 år har jag gått ned runt 84 kg och går fortfarande ned, men sakta...
    Tack för svar! Har gått ner 47,5 kilo, om en vecka är det 8 mån. Ibland går jag ner 0,5 kilo i veckan men senaste 1,5 så jag tänker att det borde ju sakta ner snart. Ingen fördel det heller men ska börja träna nu så kanske jag bygger muskler ist =)
  • PruttPottan
    Ådi skrev 2011-11-04 21:02:01 följande:
    Har varit opererad i snart 4 veckor.. Den första veckan gick jag ner 5 kilo men har sedan dess bara gått upp och ner, upp och ner, så i slutändan väger jag samma som för 3 veckor sedan! Frustrerande!
    Alla säger att det är såååå bra att det går långsamt, och det kanske det är, men man vill ju att det ska hända NÅGOT! Plus, minus, noll är inte vad jag har tänkt...

Hur har det varit för er andra? Har ni också stått och stampat på samma siffror på vågen en längre tid? I sånt fall, när började det bli minus igen?

Trevlig helg på er! 
    Kämpa på, det lossnar snart. Det är klart som sjutton att kroppen är lite upp och ner efter detta.
    Jag gick inte ner några 5 kilo första veckan vad jag minns. Snarare 0,5-1,5 kilo per vecka så slår du ut det är det bra tycker jag det låter som.
    Vet inte om du börjat äta fast föda än men då kan du reglera mer vad du får i dig.
  • PruttPottan
    MizzPiggy skrev 2011-11-07 21:03:24 följande:
    Hur många av er opade, fick lov av dietist/ sjukhus/ att äta en sista go måltid före op!? Tycker jag hör många som
    Får de men en kompis till mig fick absolut inte det. Jag blir störd på det faktum att alla sjukhus är så olika!!
    Inget sånt alls som sista måltid, det är faktiskt bara puckat då du vant kroppen vid mindre mat redan innan op. Ska man då svulla till det så anser jag att man förstör för sig själv.

Däremot åt jag så jag trodde jag skulle dö innan jag började min 10-dagars långa flytperiod. Vilket jag absolut inte ångrar nu då det inte alls blev så fint som en del påstår här "man kan äta sen" Blah.. Jag kan knappt äta ett skit. Så se till å njuta ordentligt innan ni börjar flytet.
    Mat smakar inte ens lika nu.

Att olika sjukhus har olika direktiv är bara att acceptera, det är olika typer av sjukhus osv så olika regler kommer alltid att gälla.
  • PruttPottan
    MizzPiggy skrev 2011-11-08 09:56:35 följande:
    Pruttpottan: okej tack för ditt svar!,
    Jag skulle börja flyta med två dagars varsel. Och flyter i fyra veckor. Så jag hade inte så
    Mkt val.
    Fick samma, eller ja.. Jag skulle ha börjat flyta 2 dagar innan jag fick brevet *s* Så jag sa farväl på mitt sätt till det gamla.
    Är på ett sätt glad att jag slapp 4 veckors flyt, det verkar sjukt jobbigt även om jag aldrig mått så bra som under mitt sista flyt.
  • PruttPottan

Betänk gärna att under flytperioden så är det mycket som sker i kroppen. Inte alla reagerar lika och man kan bli lite känslig av det låga kcal-intag man är satt på.

Även efteråt kan det ta tid att komma tillbaka även om allt går bra.

• PruttPottan
    Little Ms Chatterbox skrev 2011-11-08 11:06:14 följande:
    I de papper som jag fick hem tolkade jag det som att jag hade ca 4 v på mig att gå ner min vikt, hur jag gjorde det var upp till mig. Om jag levde på vitamintabletter och vatten eller VLCD eller åt rätt och gick en halvmara om dagen så fick jag göra som jag ville. 

Jag fick visserligen redan på ca 7-8 v innan op när det skulle ske eftersom det var semester innan så de ville ha klart för sig att jag skulle kunna väga in mig i början på augusti, op i sept.
    Så för mig hade inte den vikten jag hade när de ringde inte gällt ändå. Jag körde väl på nästan som vanligt med ätandet under semestern, kanske lite mer nyttig-tänk. Sen första veckan efter invägningen bytte jag nog bara ut 2-3 mål mot modifast och ökade upp. Vissa dagar åt jag vanlig middag, var inte riktigt läge i jobbet att sätta igång att pulvra. Sen hände det någon dag i veckan att jag tog ett ägg eller ett knäckebröd för att ge lite mer om jag hade råkat dröja för länge mellan målen så jag kände hunger. Försökte äta LCHF då.
    Jag klarade mitt viktmål till 2-3 dagar innan jag skulle väga in mig 1 v. före op. På inskrivningsbesöket dagen inför op hade jag gått ner ytterligare, bara något hekto. 
    När jag klev in i rummet hos läkaren tittade han på mig lite undrande och frågade om jag hade haft den vikten vid bedömningssamtalet, och det hade jag inte . Tror inte jag hade fått någon OP om jag hade haft den vikten då. Min allra maxvikt genom åren var förra hösten/vintern: 107 kg. 
    Vikt vid invigning inför OP: 104 kg
    Vikt efter flyt inför OP: 98 kg
    Vikt nu 2 månader efter OP: 85 kg 
    Hur lång är du?
  • PruttPottan
    Little Ms Chatterbox skrev 2011-11-08 12:34:54 följande:
    Hela 164 cm över havet. Kanske lite i underkant för GBP men har haft högt blodtryck som har medicinerats med 2 olika tabletter och kostbehandlad diabetes. Stor del av min övervikt är på överkroppen. Titta i mitt bildgalleri, när jag är gravid med tvillingarna. Inte riktigt så stor magen då men annars ändrade jag inget i vikten med dom. 
    Skiter i om det var underkant det där är mellan läkarna och dig varför de låtit dig bli godkänd, vi har alla våra orsaker även om vi inte passar in i op-mallen =)  Kände bara att va faaan vad alla går ner i vikt och väger inget. Men då är du nästan 10 cm kortare än jag.

Det där med övervikten och överkroppen.. Så trodde jag med innan hahah Nu har mina ben blivit smala pinnar *s* Fan, fettet sitter överallt, handleder och gud vet allt *s*

För att göra det enklare, hur många kilon kvar till drömmålet? (mitt drömmål är nåt helt annat än mitt mål då jag tror att jag inte kommer gå ner ett hekto till)
Svar på tråden Gastric Bypass (GBP)