Inlägg från: Maddisen80 |Visa alla inlägg
  • Maddisen80

Gastric Bypass (GBP)

Förändras2012 skrev 2012-02-07 13:49:29 följande:
    Till er som är opade!!

Hur fungerar er mage med att göra nr 2? hur ofta? :)
    var 3e dag för mig :((((
  • Maddisen80
    Viktigast skrev 2012-02-08 11:13:31 följande:
    Idag var det dags för läkarbesök för min del.
    Fick träffa en läkare som var väldigt positivt inställd till operation och sade att en patient som mig var de som hade bäst förutsättningar att lyckas.
    I morgon ska jag in och lämna lite prover och då skickar han remissen direkt när det är klart.
    Han berättade också hur man skulle skynda på förloppet, frågade om jag kunde tänka mig att opereras utomläns osv. Hoppas att det finns fler läkare där ute som är lika vänliga! 
    skönt att du har fått träffa läkare, hoppas att det går snabbt till din opdag
  • Maddisen80
    C C mamma skrev 2012-02-08 12:25:52 följande:
    Jag bor i Stockholm och för mig har det gått supersnabbt. Va på VC 29 nov, var hos kirurgen den 16 dec och opereras 29 februari :) Jag är väldigt förvånad eftersom man läser om helt andra väntetider överallt. Ska opereras på Danderyd. Är det någon som vet om det finns någon grupp för dom som opereras på Danderyd?
    Hej ska tänka på dig den 29e februari,hoppas att det går bra
  • Maddisen80
    Guacamole skrev 2012-02-08 12:34:32 följande:
    Det jag inte nämnde var att jag stått i kö 1 år i Skåne. Men att de skulle ha en raid i Norrtälje. Blev opererad av en kirurg från ersta som var där under två veckor. Då opererade de många. De har sånna i Norrtälje lite få och då.
    vad hette lökaren från ersta , min heter niklas hejbeer
  • Maddisen80
    Muneca skrev 2012-02-09 10:35:01 följande:
    Skriver till er från andra sidan Mitt nya liv har börjat.
    Opades i måndags, rent kirurgiskt gick allt bra. Men! Jag drack uselt med vatten dagen före operation (stress) och pga det så reagerade jag inte bra på narkosen och blev väldigt uttorkad. Blev väldigt illamående när jag vaknade och ville kräkas, men föreställ er, det finns ingen mage längre att kräkas ur, inte ens magsyra. Endast kräkreflexer på en tom nyskapt, nyopererad mage.
    Kunde inte ens gå på toaletten själv efteråt. De beslöt att jag skulle stanna en dag till för övervakning.
    Dom blåser ju upp magen med koldioxid för att underlätta operationen, eftersom jag inte kunde gå upp och gå efter op (säckade ihop, blodtrycksfall) så aktiverade jag inte magen som alla andra vilket gjorde att koldioxiden tryckte på bla lungorna och gjorde superont. 
    Igår var jag bättre och kunde åka hem.
    Nu har gaserna börjat hitta sin väg ut och med dessa börjar smärtan avta, mår bara bättre och bättre.

Så mitt bästa råd till er som ska opas, drick rikligt med vatten dagarna före operation. 
    Välkommen till andra sidan , tur att du mår bättre nu iaf :)))) jag drack inte heller bra med vatten dagen innan op
  • Maddisen80
    workmonday skrev 2012-02-10 13:12:34 följande:
    Jag börjat bli så nervös och jag har inte ens träffat kirurgen än. Är en månad och 2 veckor ca kvar till mötet. Tips på hur man fördriver tiden? Lugnar sig, är som sagt väldigt nervös och lite kontroll freak.
    Nån som är rökare som blivit opad? Hur gjorde ni innan op?
    hej du behöver inte vara nervös, umgås med vänner,se på film ,ut och fika ,lyssna på musik ,promenera ,börja träna eller simma :)
  • Maddisen80
    workmonday skrev 2012-02-10 13:52:03 följande:
    Okejokej tack så mkt :) jag får kämpa på.

Jag är nervös för att inte bli godkänd, narkosen (har blivit sövd innan men va flera år sen) vikten man måste gå ner innan. Asso åh det är så mkt :(
    ersta sjukhus hade inga viktkrav iaf :) där blev jag opererad
  • Maddisen80
    workmonday skrev 2012-02-11 20:02:20 följande:
    till de opade: Hur mkt har ni gått ner hittils? och på hur lång tid har viken tagit?
    sen 30e dec har jag gått ner 19 cm i midjan och 11 kg i vikt
  • Maddisen80
    SmoochiePoo skrev 2012-02-10 18:40:49 följande:
    Men min Ipad skickade ju inte posten jag gjorde. Hur som helst så skrev jag:

Jag var i dag hos VC och fick en remiss. När kan man åberopa vårdgarantin? Och hur lång tid har det tagit för er från remiss till op?

Tack för alla svar! :))
    jag väntade  en månad när jag åberoba vårdgarantin , landskrona lasaratt var hjälpsamma med de :) och jag fick komma till ersta efter 2 månader på besök sen tog de 4 månader innan jag fick opereras men de var på grund av att de ville att jag skulle göra gastroskopi men så hade jag suttit upp mig på återbudslistan,de ringde en veckan innan nyår och frågade om jag ville bli opererad den 30e dec de ville jag såklart
  • Maddisen80
    lindaothomas skrev 2012-02-10 20:08:03 följande:
    Har fått tid att träffa kirurgen den 15 mars ;) längtar... Känns som de närmar sig op ;)
    hoppas att de kommer att gå bra
Svar på tråden Gastric Bypass (GBP)