• Mollie

Gastric Bypass (GBP)

Operation till veckan!

Men undrar en sak...  VAD tar man med sig? Har aldrig vart inlagd på sjukhus tidigare. Vad behöver man och vad kan tänkas vara bra att ha med?
    Vad hade ni för kläder på er efter operationen? Nått som inte skaver förstår jag dock... 

Var dig själv, det finns redan så många andra...
  • Mollie
    Selma1966 skrev 2013-05-20 06:24:52 följande:
    Mollie: Så här i efterhand hade jag bara saknat mobiltelefonen, laddaren och de mjuka kläderna (stretchig sommarklänning och nästan lite för stor sport-BH) eftersom jag bara stannade ett dygn på sjukhuset. Visst, man kan fylla väskan med en massa jox, men jag använde inget av det. Schampo/balsam (dvs allt man brukar ha i necessären utom smink, som ändå är onödigt) var givetvis skönt morgonen efter, men eftersom jag bodde en halvtimma från sjukhuset hade jag lika gärna kunnat duscha hemma på hemresedagen...
    Tack för tipset. Just det här med BH har jag funderat på. En med bygel känns ju inte så bekväm direkt. Måste nog rota igenom mina gömmor...
    Jag har 1 timmes bilfärd till sjukhuset så jag kan liksom inte glömma nått känns det som. Det som är glömt, är glömt. 
  • Mollie
    Freja07 skrev 2013-05-21 08:54:01 följande:
    Hej!
    Har fått tid till GBP den 12 juni på Sunderby sjukhus..Ngn som har gjort operationen där? Eller kanske ngn som rent utav skall opereras samma dag som jag? Är nervös.....Är rädd att jag ej hinner gå ner i vikt som jag ska heller. Kör Modifast..
    Jag var också rädd att inte hinna gå ner. Dietisen sa; Det gör du! Jag trodde på henne men har idag 2 kilo kvar och det är dags imorgon... Jag blev ändå godkänd för op så att säga, de är inte nitiska.
    Har också förstått att det är väldigt olika beroende på vart man gör op. En del är noga med 10%- viktnedgång, en del körd bara Modifast i 2 veckor medan jag fick 5 veckor...
    Så var inte rädd för att inte gå ner, det kommer gå bra! Lycka till! 
  • Mollie

Är packade och klar för att fara in imorgon. *biter på naglar* 

• Mollie
    Snax skrev 2013-05-22 12:51:32 följande:
    Jag har ju inte gjort min OP ännu men jag ska göra den om 3 månader men läkaren och sjuksköterskan sa bara till mig att jag ska försöka gå ner kg på egen hand och sen väga mig tre veckor innan min operationstid  och har jag då inte gått ner allt kan jag köra modifast typ men det är inget jag behöver ju, så då kan man ju unte "fuska" jag försöker bara att röra på mig och äta mindre har fungerat bra nu, 1 kg har jag gått ner så 4 kg to go. 
    Ja, du ser så olika det är. Undrar om det är kirurgen som ställer kraven på viktnedgången...? Men jag kan säga att köra Modifast i 5 veckor var ingen som helst uppoffran för mig. Jag led inte och inte heller tyckte jag det var jobbigt. Så kör en kur på slutet där för att få lite snabbt resultat!
  • Mollie

Då var jag hemma igen! Men 6 hål på magen. 
    Allt har gått bra men jag fick stanna för observation över helgen för att jag fick lov att kollas med röntgen dagen efter.
    Är förvårnansvärt pigg och igår tog jag inte ens smärstillande...

Det som är jobbigast är att få ner "all" mat man ska ha i sig. har nu skrivit tidsschema så jag inte missar. Man har fullt upp att äta känns det som... Blir det så här resten av livet? 

• Mollie
    kymaro skrev 2013-05-28 13:51:09 följande:

Grattis och lycka till nu! =)

Ibörjan var det jobbigt att 'ta tyckte jag kändess om man konstant var över mätt och att man inte gjorde annat. Nu ett år senare t'nker jag inte ens på att jag äter så ofta som jag gör utan det är en vana att nästan alltid äta :P
    Ja, man får väl vänja sig lite kanske bara. Känns bättre idag än igår iaf!
  • Mollie
    Mum2boys1 skrev 2013-05-28 14:40:43 följande:

Mollie skönt att höra att du e hemma och pigg Glad. Fick idag reda på att min remiss är skickad till Aleris Kristianstad, för 1 vecka sen Förvånad, längtar efter ett brev ifrån dom. Är som ett barn som väntar på Tomten.

Å vad roligt att du fått veta att den gått iväg. Hoppas det går fort...
  • Mollie
    kymaro skrev 2013-05-29 09:49:34 följande:
    Idag var det ett år sedan jag opererade och har nästan gått ner 60kg!! Har ett fetmmassa på 24% Och man ska ligga mellan 21%-33% så det känns toppen! :D
    Helt fantastiskt ju!
  • Mollie
    Loth skrev 2013-05-29 20:03:35 följande:
    Date med kirurgen idag äntligen, operation 10 juni, två veckor bort bara! Vad hände där?? Haha :) dietisten och sjukgymnasten var lite förundrade över det för annars brukar det krävas längre flytperiod. Men lika glad är jag för det!
    Vad skönt att det kan gå så fort. Härligt!
  • Mollie
    Loth skrev 2013-05-30 12:09:10 följande:
    Mollie, hur känns det för dig nu såhär ett litet tag efter op, har du mycket blåmärken? Det har jag sett att man kan få rejält av ;)

Ja jag trodde inte det var sant och hamnade i någon chock-mode där ett tag haha. Men det ska nog gå bra, största biten är att pussla om så att sambon kan vara hemma iaf första veckan. Hur klarar du dig, känner du att du behöver mycket hjälp för att få tid till att äta och sånt? (Om du har barn iaf) :)
    Såhär 3 veckor efter operationen känns det bara bra. Inga blåmärken på magen efter operation men väl små blå fläckar efter sprutorna, men de är nästan borta nu. 
    Mina sår har läkt fint men har ett som läcker lite. Har kollat till det lite extra och ingen infekterat dock. Så det är tvätt och lite nytt plåster varje dag som gäller.
    Jag har vart hemma själv dessa 3 veckor nu. Maken jobbat skift och sonen har vart på förskolan. Allt fungerat  väl. Maken har lagat all mat åt dem och jag har fixat med mitt så jag får äta det jag är sugen på.
    Har inte behövt någon speciell hjälp alls! 
  • Mollie
    sextiotrekg skrev 2013-06-06 13:26:45 följande:
    Igår kväll sjönk de in att de verkligen ska bli av :) dansade och grinade samtidigt! Längtar så mycket tills jag får op tiden och kan börja flyta! Undrar hur många dagar låg ni kvar på sjukan?
    Jag opererades en torsdag och åkte hem på söndagen då det blev en liten kompikation och de ville ha koll på mig... 
  • Mollie

Längesen jag var inte här. Måste bara få skryta lite... 
    Flytstart 18/4 -13
    Operation 23/5 -13
    och idag hade jag gått ner nästan 24 kg! Det innebär nästan tio enheter på BMI-skalan också!

Skönt att det går fort. Men jag känner att jag inte hinner med... Nästan så jag längtar efter ett litet skov så hjärnan hinner i fatt.
    Har idag beställt lite sommarkläder från Ellos rea som en liten milstolpe-present åt mig själv! Solig 

• Mollie
    sextiotrekg skrev 2013-09-06 12:19:07 följande:
    Hjälp! Hur klarar ni er från förstoppning?!? :(
    Försöker dricka och äta frön. Linfrön, skalde hampafrön (som dessutom innehåller MASSOR av protein, psylliumfrön m.m. Har det på filen på morgonen. Men som sagt, det är svårt i början, det tyckte jag...
  • Mollie

Oj, vad längesen jag var in här...  

Opererades i maj och började med flyt i april. Gått ner 46 kilo och har tyvärr fått problem med gallan.  
    Är det flera som tagit bort gallblåsan efter problem med den? Berätta gärna lite, hur länge är man på sjukhuset vid en sån operation (väntar på tid för titthål)? Är man sjukskriven efteråt? Hur länge?  Hur många nya hål får man på anda sidan magen?

• Mollie

Va längesen jag var in här men kom på det nu när jag ska på min försenade 1-års koll. Det har nu gått nästan 16 månader sen själva operation och 17 månaders en jag började med flytet.

Jag får ofta frågan om jag ångrar min operation. Det gör jag INTE! Jag har fått ett nytt liv, ett liv jag verkligen älskar! Sen att operationen har gjort mig ca 60 kg mindre är ju enbart bonus. Vikten är inte allt...

Lycka till alla som står i startgropar och funderar! Önskar er all lycka till!

• Mollie

Har inte vart inloggad här på år och dar... Va roligt och läsa om alla nytillkomna, alla som är i bebisverkstad och alla andra!

Här har helgerna flutit på och man har behållt vikten, det trodde jag aldrig var möjligt. Men det var det. Nytt år och nya fysiska utmaningar! Op i maj -13, stått still den i april -14 och det har försvunnit 60 kg och jag har lite, lite häng på huden, inget som stör och inget jag kommer begära plastik för...

Nu när jag loggade in här så snubblade jag över en tråd för opade som vill bli/försöker bli gravida. Kan det vara nått för er so skrivit här ovan?  www.familjeliv.se/forum/thread/73613590-nagon-som-har-gjort-gbp-som-forsoker-bli-gravid

Må så gott alla!!

Svar på tråden Gastric Bypass (GBP)