• Mollie

Gastric Bypass (GBP)

Rottis77 skrev 2013-04-22 14:39:09 följande:
    Jag dricker oxå Modifast nu, exakt 3 veckor till min op idag :)
    Hur många veckor flytar du totalt. Jag fick 5 veckor... Kommit en vecka på väg...
    Var dig själv, det finns redan så många andra...
  • Mollie
    Rottis77 skrev 2013-04-25 21:20:53 följande:
    Jag fick inte hur många veckor jag skulle flyta utan hur många kilo jag skulle ner. Skulle ner 8 kg, och har gått ner 5,5 på drygt 2 veckor, men fuskade lite i helgen!
    Ok, jag har också fått en målvikt inför operationen. Ska gå ner 10% av min startvikt. Men de ordinerar ändå veckor utifrån nått som jag inte har koll på. 
    Fuska? Det får vi absolut inte! Det är stenhårt... Verkar vara så olika mellan landstingen. Har räknat ut att jag jag BÖR få ner X antal kilon/vecka nu och tog det snittet  första veckan + nästan 2 klio till. Hoppas det fortsätter så, så kanske jag kan äta en "sista" måltid innan operationen (i samråd med dietisten!). Skulle vilja äta grillat och sallad en gång, som att fira typ.

Är det någon mer som gjort så eller har ni hållit strikt? 
  • Mollie
    Bones91 skrev 2013-04-26 11:14:28 följande:
    Hejsan hejsan. Jag har en liten fråga till alla er opererade.
    Min far har precis gjort en gbp operation (jag har själv gjort en för ca 3 år sedan...)
       Nu till min fråga han opererades den 3e april så det har ju gått ett par veckor nu. Talade med han för en stund sedan och då frågade han mig om det är normalt att man stannar eller eventuellt går upp lite i vikt redan nu för tydligen har han inte gått ned någonting alls denna veckan och snarare kanske gått upp något hekto sen förra veckan, 

Jag visste inte vad jag skulle svara på det då jag gick ned ungefär 5 kilo i veckan de första veckorna, så nu frågar jag er här inne utan att ha läst igenom tråden innan, hur pass vanligt det är att detta händer, och vad kan man göra isf för att få fart på viktminskningen? 

tack på förhand =) 
    Jag kan inte svara då jag inte är opererad ännu, men min spontana tanke var att det är skillnad mellan män och kvinnor också. Män har ju ofta mer muskler än kvinnor och när de börjar att byggas upp igen så går man kanske inte ner så mycket...?
  • Mollie
    Rottis77 skrev 2013-04-27 20:11:46 följande:
    Jag började gå ner i vikt i så god tid så hade räknat med "fusket " i helgen när jag va på kurs, men efter den är det 3 v stenhårt utan fusk, och någon sista måltid får man inte äta, enl min dietist.
    Hur menar du? Att man inte ska äta "en sista gång" eller att man inte ska äta så nära inpå operation?
  • Mollie
    Rottis77 skrev 2013-04-29 14:20:06 följande:
    Att man inte får äta så nära inpå op.
    Det stämmer inte.
  • Mollie
    jeanettie skrev 2013-04-29 14:25:51 följande:

Jag fuskade två dagar innan operationen. Du gör ju viktminskningen pga levern och den minskas ju även om du fuskar en gång. De säger att man ska vara strikt bara för att det skulle bli mer fusk ifall de skulle säga "gör lite som du vill". Men jag tycker absolut att du ska grilla och äta gott en gång innan.
    Tack! Ja, klart jag ska äta grillat och sallad.
  • Mollie
    Mollie skrev 2013-04-29 22:58:02 följande:
    Det stämmer inte.
    Eller föresten, vad är nära inpå? Jag ska helfasta från kl 24 på natten innan operationen. Och om jag ska opereras på en torsdag så gör det nog inget om jag äter en kycklingfilé och sallad på lördagen innan. Allt i enlighet med dietisten. Det är vad jag fått höra.
  • Mollie
    Paroon skrev 2013-05-03 12:37:13 följande:
    Jag skulle gjort min op. förra året eg men blev gravid.. hur som helst, jag hade börjat flyta och skulle göra det över jul och jag fick inte under några som helst villkor äta julmat, som var två och en halv veckor före op-tillfället.
    Så olika det kan vara!
    Och min faster opades i mitten av januari hon flöt både över jul och nyår och fick äta på julafton och nyårsafton. Så som sagt, så olika det är. 
  • Mollie
    ploppan skrev 2013-05-07 21:59:47 följande:
    Jag har fundrat länge på en sådan operation. Jag har en bmi på 35. Jag är över 35+ år. Jag har verkligen testat alla sorters viktnedgång men går alltid upp igen med lite extra kilon. Har har nu hamnat i en situation där jag har så ont i min ischias när jag rör på mig att jag inte kommer upp ur sängen dagen efter ett pw-pass. Det gör ont att andas och jag har ont i ben o rygg. Båda mamma o pappa som har hjärt o kärlsjukdomar. Jag är livrädd att jag med ska hamna där.
    Kontaktar jag min VC för en hälsokontroll eller säger jag till direkt vad jag har funderat på?? . Hur lång tid tar hela denna process??     
    För mig har processen tagit 3½ år! Men har förstått att det inte alls tar så lång tid nu. Jag har nog haft otur då jag hamnat i två olika vårdköer.
    Kontakta VC och starta igång om du känner så som du gör... 
  • Mollie
    ploppan skrev 2013-05-08 22:09:37 följande:

Tack för ditt svar. Jag harvfaktiskt varit i kontakt med vc och ska dit om 10 dagar. Hoppas att det tar mindre tid än 3½..
    Nu hoppas jag på att vc vill skicka en remiss.
    Det hoppas jag med, för din skull!
Svar på tråden Gastric Bypass (GBP)