• Anne B M

Gastric Bypass (GBP)

Här pratas allt mellan himmel och operation Skrattande.

Vi har gemensamt att vi gjort, ska, eller vill göra en "Gastric Bypass", en s.k. viktoperation. Här kan du ställa frågor om du är intresserad, vi svarar så gott vi kan.

1. Hur går man tillväga för att få en operation?
    • Man bokar ett läkarbesök på sin VC, där ber man om att en remiss ska skickas till tillhörande sjukhus kirurgmottagning. Man kan också skicka en egenremiss. Man blir kallad till sjukhuset, där man får träffa ett läkarteam. Alternativt ringer och bokar tid på ett privat sjukhus, det går fortare men man får då bekosta det själv, ca 130 000 kronor.

2. Hur lång är väntetiden?
    • Kontakta det sjukhus du ska/vill opereras på för information.

3. Vilka krav ställs på mig som vill göra en viktoperation?
    • BMI måste ligga runt 35-40
    • Allvarligt menande bantningsförsök skall ha gjorts med sakkunnig, personlig rådgivning. Operation får aldrig vara en förstahandsmetod.
    • Fetman måste ha varat ett antal år.
    • Man ska vara motiverad och förstå vad en operation innebär.

4. Kan jag aldrig äta gott igen?
    Jo, de kan man absolut. Skillnaden är att man måste lyssna på kroppen lite mer än förr.

5. Graviditet
    GBP utgör inget hinder för graviditet men kroppen klarar inte av detta energimässigt första året efter operationen. De som önskar skaffa barn bör vänta ca ett år efter operationen tills vikten stabiliserats. Vid en graviditet bör man kontrollera sina värden lite extra, då näringsbrist kan förekomma.

Vill du vara med i andra forum om GBP så "googla" så finner du en "uppsjö" av andra forum relaterade till GBP.

Facebook finns en del grupper om GBP också, jag har bland annat startat en sluten grupp där, där endast invigda kan läsa och skriva, för det finns många människor som inte är öppna med att dom ska, eller har, gjort en operation. Nu är det så fånigt att man måste vara vän med mig på Facebook för att komma med i gruppen (inte mitt val, utan Facebooks eget system), så skicka en vänförfrågan till mig så lägger jag till dig i gruppen. Anne Bokvist Moijé heter jag där .

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-17 11:16
    Bilder:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m56388345.html

Mat:
    www.familjeliv.se/Forum-22-72/m49968878.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-23 09:29
    Nu ska det fungera att ansöka om medlemskap i gruppen på FB, utan att först bli vän med mig.

www.facebook.com/&ap=1
  • Svar på tråden Gastric Bypass (GBP)
  • Hera78
    SilverEmma skrev 2011-02-17 12:55:41 följande:
    10 kg på 28 dagar?? Jösses...visst att man vill att det ska gå undan men det där var lite väl! Det är som du säger, både kroppen och hjärnan måste ju hinna med också. Hoppas det lugnar ner sig något för dig.
    Ja, det har verkligen gått undan! 2,5 kg i veckan är lite väl saftigt så jag hoppas också att det lugnar ner sig och det lär det nog göra, har ju stått still 2 dagar nu
  • SilverEmma
    Sannalouise87 skrev 2011-02-17 13:49:50 följande:

Hur hittar man gruppen på FB?

Bli vän med TS så lägger hon till dig!
    Fanny -09 & Elliot -10...våra älskade flickor!
  • Ariana3

Hur blev tiden efter operationen?
    Har många frågor då jag står inför en eventuell op. Den är fortfarande låååångt borta då jag ska till min läkare nästa vecka för att skicka iväg remissen. I mitt landsting är väntetiden ca 2 år men har en bekant som åberopade vårdgarantin och det tog ca 6 mån från att Ersta fått remissen till op dag.
    Hur blev den första tiden efter op, vad saknade ni, känner ni att ni måsta ändra mycket i livet.
    Positiva o negativa händelser, jag är intresserad av alla tankar, funderingar och råd kring detta. Det känns som ett enormt stort beslut jag tagit att söka den här utvägen. Vill känna mig förberedd på det mesta. Vet att det inte alltid är en dans på rosor.

• Anne B M

Nu har jag lagt till er alla som velat få tillräde medans jag har sovit middag .

• Mary Jo
    Hera78 skrev 2011-02-17 11:15:42 följande:
    Har nyss varit och plockat bort agrafferna. Good riddance!

Var beredd på att det skulle göra ont och vara väldigt, väldigt obehagligt men jag kände ingenting! Fick nya silikonplåster som ska sitta över helgen men hur har ni andra gjort sedan? Har ni fortsatt tejpa eller bara låtit det vara? Har läst om de som tejpat 6 mån (!!) efteråt och det verkar lite väl länge...
    Vet många som tejpar länge efter operationen. Ju längre man tejpar desto finare blir ärren.

Min dotter gjorde plastikkirurgi vid 3 månader och vi fick tejpa länge,det var värt all tid,för ärret syns knappt idag!
  • Anne B M
    Till alla nya vill jag berätta min historia...

Jag opererades i mars 2010, och har sedan dag ett i princip mått skit, har aldrig kunnat äta så "mycket" som man ska kunna, har alltid känt ett motstånd vid intag av mat och dryck.

Fick efter ett telefonsamtal med Ersta sjukhus i maj-2010 utskrivet magsårsmedicin, utan att dom ens undersökt mig. Jag åt medicinen i två veckor, vilket var rekommendationen, men det blev inte mycket bättre av det, så jag tänkte att det är så här man ska må efter en operation.

I augusti-2010 började kräkningarna tillta allt oftare, och i oktober-2010 var det ohållbart, hade så ont att jag fick åka ambulans in till akuten (dom misstänkte tarmvred på 112).

Jag blev röntgad och diagnosen löd "förstoppning". Blev utskriven efter ett dygn, efter två dagar åkte jag ambulans in igen, till samma akut, då jag på riktigt trodde att magvärken skulle döda mig. Träffade då en jättegullig läkare som frågade om jag ville komma till Ersta, som var det opererande sjukhuset, och det ville jag ju. Väl där så blir jag inlagd i sex dygn, dom hittade det största magsår dom någonsin skådat. Jag fick antibiotika och magsårsmedicin, och i december-2010 så var magsåret helt läkt, dock fortsatte jag att kräkas, så jag har fått åka in och ut på Ersta i omgångar för att få dropp, och det även innan magsåret var helt läkt.

När jag åkte in i oktober-2010 så fick Jag OxyNorm utskrivet (morfinliknande preparat), och jag påtalade dygnet innan jag skrevs ut från Ersta att jag hade det svårt att andas, dom sa att det var ångest. När jag väl blev utskriven och hade varit hemma i fem timmar så minns jag bara att jag hann ringa två telefonsamtal, det ena till min make, som var på apoteket och hämtade ut allehanda mediciner till mig, och till honom sa jag "kom hem nu, jag kan inte andas", sedan ringde jag till mina föräldrar och sa "kom nu, jag kan inte andas, ni måste passa Amanda (vår dotter på 7 år), sedan sa jag till henne att hon skulle låsa upp dörren. När mina föräldrar kommer fem minuter senare är jag medvetslös, kort efter att dom kommit kom ambulansen. Jag hade fått en allergisk reaktion på morfinet. Sedan den dagen tror min dotter att jag ska dö varje dag.

I onsdags förra veckan fick jag nog, jag vägrade att bara åka in och få dropp och sedan bli hemskickad, jag ville nu veta orsaken till alla kräkningar, för något var ju uppenbart fel.

Vad dom gjorde i min mage i måndags då dom öppnade upp mig var följande - Passagen till den lilla nya magsäcken var för trång, men oftast så upptäcks det kort efter operationen, inte nästan 1 år senare. Vidare så kopplade man om ett par tarmar då maten gick till den bortkopplade magsäcken, då den inte kom fram till den nya lilla, då passagen var för trång. Sedan sydde de ihop alla "slitsar" så att jag ska slippa tarmvred i framtiden.

Jag fick ligga på IVA i 19 timmar efter operationen för att dom gav mig morfin efter operationen, som jag då inte tål *klantskallar*.

Jag har gått ner nästan 60 kilo på mindre än ett år, och fram tills i tisdags så ångrade jag min operation varje dag. Nu när jag inte mår illa, och kan äta utan att kräkas så kanske jag kan börja glädjas åt mitt nya, smala liv.
  • SilverEmma

Ville bara berätta att min hälsodeklaration blev godkänd av Carlanderska! Kommer få tiderna för bedömning och operation inom ett par veckor och är antagligen opererad innan sommaren!!

*jättesketaglad*

Fanny -09 & Elliot -10...våra älskade flickor!
  • Anne B M
    SilverEmma skrev 2011-02-17 14:47:50 följande:
    Ville bara berätta att min hälsodeklaration blev godkänd av Carlanderska! Kommer få tiderna för bedömning och operation inom ett par veckor och är antagligen opererad innan sommaren!!

*jättesketaglad*
    Wieee, vad roligt .
Svar på tråden Gastric Bypass (GBP)