Inlägg från: littlemisstrouble |Visa alla inlägg
  • littlemisstrouble

Gastric Bypass (GBP)

Muneca

Man ska ha ett positivt mantra i sitt huvud innan op. Det här kommer att gå BRA.
    jag hade blicken framåt och planerade mitt liv precis som vanligt. Det är jätteviktigt med inställningen man har.  

Loogna är toppen. han opade mig och jag hade stort förtroende för honom.
    Är det något du undrar ang sophiahemmet så får du gärna fråga. Jag svarar om jag kan/vet  

• littlemisstrouble
    Muneca skrev 2012-01-30 13:52:08 följande:
    Låter som en sund inställning!

Är mest orolig för att inte få bli opad, har 2 kg kvar till målvikten, gick ner 3 kg första veckan med flytande men nu är det stopp, det händer inget på vågen. =/
    det kommer nog att gå bra med viktnedgången innan op. ibland står det helt stilla för att veckan efter ha dykt med två kilo så fortsätt med det flytande och peppa dig själv till att det kommer gå fint. var också rädd för att jag inte skulle gått ner de där sista 3 kilona som var kvar 2 veckor innan op men håller man sig till flytande så ger det sig till slut. hoppas på att det går bra för dig
  • littlemisstrouble

En fundering. Får man komma på återbesök efter ett år eller ska man bara till labb och lämna prover och få prata med läkaren i tele efter prover är klara?
    har inte varit på besök alls. Fick ett telesamtal på max ett par minuter efter 3 månader och sen ingenting.

• littlemisstrouble
    Vitamin skrev 2012-02-01 11:25:01 följande:
    Jag opererades i Ljungy. Ska dit på tremånaderskontroll hos läkaren om ett par veckor. Sköterske- och dietistbesök var det efter 8 veckor.
    verkligen olika från kommun till kommun då med andra ord. jag har inte haft nån mer kontakt än ett samtal från läkaren efter 3 månader. synd att man inte får ha sin uppföljning med sophiahemmet istället.
  • littlemisstrouble

Vårdgarantin börjar bli vanligare att åberopa vilket jag tycker är bra. Varför vänta ett år (som dom sa till mig att väntetiden var)  när man kan vänta max 3 månader.
    Var nästan så dom på sjukhuset blev lite sura på mig när jag tog upp vårdgarantifrågan på gruppmötet.
    Var folk som kom och fråga mig efter infomötet vad det handlade om och tänkte sen säga till om det själva.
    Och vaddå, det har man ju rätt till eller hur

• littlemisstrouble

Jag tror dom inte vill att man ska åberopa det för då går operationen till ett annat sjukhus. därmed också pengarna som den kostar. hehe!!
    men jag ville absolut inte vänta ett år när man har kommit så långt att man har bestämt sig för att man vill vågar och kan göra en op.

• littlemisstrouble
    Muneca skrev 2012-02-02 08:56:20 följande:
    Opas nu på måndag.. är så sjukt nervös och rädd.
    Sprutfobi är inget man ska ha om man ska genomgå en operation.. Fick ni oxå Fragmin sprutor att ta efter operation? Jag ska injicera dessa i 6 dagar efter operation. Nästan som att jag har större ångest över det än över själva operationen..
    jo de flesta får nog framinsprutor. sprutan är inget att vara rädd för. nålen är så tunn och så kort så det märks knappt när man sticker i magen.

Va inte rädd. Det kommer gå bra. Kom ihåg mantrat= Det här kommer gå BRA 
  • littlemisstrouble
    PruttPottan skrev 2012-02-02 00:08:10 följande:
    Jag tycker det är bra att det är väntan.
    Det är ingen quickfix och tiden man får vänta hinner man verkligen fundera. Det går ju inte å göra ogjort.

Tycker det finns andra saker som är viktigare som borde ingå i vårdgarantin faktiskt.
    Klart det inte är en quickfix. tror man det så ska man nog tänka en och två och 700 gånger innan man gör op.

Men innan man ens kommer så långt att man kan åberopa vårdgaranti för op så är det ju väntan på infomöte, väntan på läkarmöte med mera så det är ju en process innan man kommer så långt.
  • littlemisstrouble
    workmonday skrev 2012-02-05 09:00:56 följande:
    nån som vet vad jag kan göra för att bli op innan sommaren?
    om du åberopar vårdgarantin och kan tänka dig att åka till ett annat sjukhus. jag åkte ju från småland till stockholm eftersom jag fick vänta här ett år men upp till tre månader där. kunde ha fått min tidigare men jag ville ha lite tid på mig att gå ner de kilona dom krävde.
  • littlemisstrouble
    workmonday skrev 2012-02-06 21:03:00 följande:
    Jag undrar samma
    när jag var på gruppinfo och sen skulle träffa läkaren själv för bedömning och han sa att jag var godkänd sa jag att jag ville åberopa vårdgarantin. det ledde till att jag fick åberopa den till sthlm och var då tvungen att komma å träffa läkaren därifrån (han kom till mitt sjukhus) när jag var godkänd av dem så fick jag op inom 3 månader.
  • littlemisstrouble

så summan av det hela är att man får åberopa den först när man är godkänd för att få en op. det gör du till den läkaren som du träffar.

• littlemisstrouble
    Förändras2012 skrev 2012-02-07 13:49:29 följande:
    Till er som är opade!!

Hur fungerar er mage med att göra nr 2? hur ofta? :)
    De dagar man tar järntabletterna (under mens) så får kan man fasen inte gå på damrummet
     alls. då har jag ändå gått ner från 2 tabletter om dagen till 1. hatar att ta dom där järntabletterna.
  • littlemisstrouble
    Muneca skrev 2012-02-09 10:35:01 följande:
    Skriver till er från andra sidan Mitt nya liv har börjat.
    Opades i måndags, rent kirurgiskt gick allt bra. Men! Jag drack uselt med vatten dagen före operation (stress) och pga det så reagerade jag inte bra på narkosen och blev väldigt uttorkad. Blev väldigt illamående när jag vaknade och ville kräkas, men föreställ er, det finns ingen mage längre att kräkas ur, inte ens magsyra. Endast kräkreflexer på en tom nyskapt, nyopererad mage.
    Kunde inte ens gå på toaletten själv efteråt. De beslöt att jag skulle stanna en dag till för övervakning.
    Dom blåser ju upp magen med koldioxid för att underlätta operationen, eftersom jag inte kunde gå upp och gå efter op (säckade ihop, blodtrycksfall) så aktiverade jag inte magen som alla andra vilket gjorde att koldioxiden tryckte på bla lungorna och gjorde superont. 
    Igår var jag bättre och kunde åka hem.
    Nu har gaserna börjat hitta sin väg ut och med dessa börjar smärtan avta, mår bara bättre och bättre.

Så mitt bästa råd till er som ska opas, drick rikligt med vatten dagarna före operation. 
    Skönt att själva operationen gick bra Har kikat i tråden för att kolla när du hör av dig från "andra sidan". Nu är det ett tag med ont direkt efter op men sen ska du se att allting blir mycket lättare när värken börjar avta och man får börja äta.
  • littlemisstrouble

Jag måste säga att jag är glad att jag gjorde op och att det gick bra trots vissa komplikationer MEN man ska ju verkligen vara medveten om att det inte ska vara ett förstahandsval eller en enkel väg ut.

Bara på senaste så har två jag känner råkat ut för komplikationer efter op. Den ena gallsten som vara ganska illa så dom var tvugna att operera bort gallblåsan, den andra har fått tarmvred.

• littlemisstrouble
    myrtel87 skrev 2012-02-29 09:33:00 följande:
    Jag undrar får man ha telefonen när man vaknat upp?
    sköterskorna kom med min mobil ifall jag ville ringa min man eller någon så ja det får du nog
  • littlemisstrouble
    workmonday skrev 2012-04-21 08:42:40 följande:
    mår illa som f-n, normalt eller onormalt? vill bara spy spec när jag tänker på soppor, filmjölk och allt som man får äta nu. huvva.vad ska man göra?

jag mådde också illa efter op. det enda jag kunde äta och dricka var filmjölk,yoggi,  apelsinjuice och vatten typ. bara tanken på en varm soppa fick det att vända sig i magen på mig. 

Men det blir bättre. snart har det gått ett tag efter op för dig och du får börja med pure. svullnaden i magen avtar inte direkt utan det tar ett tag men när det väl gör det så går det lättare. pureperioden kan också vara jättejobbig för man känner sig som en ballong efter pyttelite mat. MEN det blir bättre absolut.

• littlemisstrouble

Igår var det några på jobbet som diskuterade GBP och tyckte att ja den tjejen ( var någon jag inte känner) är så utseendefixerad så hon gjorde en OP tillochmed. Eeeeh jaha. Man får nog knappast op om man inte har ett visst bmi även om man betalar själv eller? gav mig inte in i den diskussionen

• littlemisstrouble

Jag blev sjukskriven 4 veckor direkt och sen blev det förlängt ytterligare 2 så totalt 6 veckor. jobbar inom vården och har ett ganska tungt arbete.

• littlemisstrouble
    kymaro skrev 2012-06-13 11:02:29 följande:
    Är det till läkaren man hade på sjukhuset man vänder sig till om man skulle måste få förlängt eller till sin hälsocentral?

jag ringde till sophiahemmet där jag blev opad och så fixade läkaren fortsatt sjukskrivning.
Svar på tråden Gastric Bypass (GBP)