Inlägg från: SilverEmma |Visa alla inlägg
  • SilverEmma

Gastric Bypass (GBP)

ullis83 skrev 2011-04-19 12:07:37 följande:
    Ringde dit idag och frågade hur lång väntetid det är om jag skulle välja att operera mig där istället för i Lund, fick svaret, i september..så det blir en lång väg för mig ändå..börjar dessutom bli lite halvgrinig på att Lund verkar ha riktigt höga krav på hur mycket man ska gå ner
    Ja de har ju semester där också, var själv rädd för att jag skulle få vänta tills efter sommaren. Ställ in dig på att det blir operation I ÅR och att nästa år är DITT år! Det gjorde jag! Sen var det bara en trevlig överraskning att få op-tid lite tidigare än väntat.

Förresten...när jag pratade med carlanderska i slutet av januari (innan jag skickade in hälsodeklaration till dem) så sa hon att de just då bokade optider för maj och juni. Sen fick jag tid i april. Så jag skulle inte lita på deras "långa" väntetider riktigt.
    Då var man fru då!
  • SilverEmma
    ullis83 skrev 2011-04-19 12:37:29 följande:
    Det får ju bli i Lund istället, då blir det ju om precis en månad...om kirurgen är tillmötesgående alltså

Ja just det, du hade fått preliminärt 19/5 väl? Förlåt om jag är förvirrad ibland och frågar samma saker om & om igen...det är många att hålla reda på här och ibland glömmer man att gå tillbaka lite och kika!

Hoppas kirurgen är snäll mot dig...

Då var man fru då!
  • SilverEmma
    ullis83 skrev 2011-04-19 12:57:06 följande:
    ja, vi är många här nu, facebook-gruppen är ännu mer förvirrande:)
    Efter jag gick med i FB-gruppen så är jag helt vilse...har pratat ganska mycket med vissa innan jag fattat att jag pratat en hel del med dem härinne också.

Jag hänger mest där nu iallafall...men tycker det vore synd om denna tråden dör så lite koll försöker jag att ha.
    Då var man fru då!
  • SilverEmma
    Tulebo skrev 2011-04-19 20:47:36 följande:
    Japp då var det betalat och klart!!! Officiciellt 10 dgr till mitt nya liv!!! Lycklig ända in i själen. Fåt tipps av gammal kollega på mat och attprova sig fram lugnt och försiktigt med mat de första veckorna! Rkomenderar fisk i alla dessformer. Passar bra till grillsässongen samt kyckling. Hålla på grönsakerna i början och äta mer protein... håller ni med??? Är så djävla lycklig!!!Solig
    Grattis! Jag fick hem en bok idag som är jättebra, massor av tips och recept! http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9163359979 de har gratis frakt där också! Ska handla hem allt som jag kan slänga i frysen imorgon och yoghurt och fil och sånt på söndag, så slipper maken släpa med båda ungarna för att handla till mig medan jag är borta!

Det är en stor fördel att betala det själv...att man får tid så förbannat snabbt! Hade jag haft pengarna så hade jag gjort detta för flera år sedan!
    Då var man fru då!
  • SilverEmma
    ullis83 skrev 2011-04-19 20:50:19 följande:
    den uppdaterar så konstigt, man får veta att nån skrivit nåt, men det är stört omöjligt att hitta inlägget
    Alla inläggen scrollar ju ner efterhand, ibland går det skitfort så är det man fått info om lååååångt ner. Sen är FB lite buggigt ibland så vissa inlägg försvinner helt för att sen dyka upp igen.
    Då var man fru då!
  • SilverEmma
    MizzPiggy skrev 2011-04-20 13:46:31 följande:
    En fråga till alla: hur
    Många av er med ett BMI kring 40 har blivit nekade op då ni varit på bedömning!?
    Jag uppfattar det som att om man bara uppfyller ens landstings krav på BMI (35 eller 40 beroende på var man bor) och är frisk och kry i övrigt så är det väldigt få som blir nekade. Det var ju någon här (eller på FB...se! Förvirrad!) som blev nekad för att hennes blodtryck var för högt, men hon fick ny tid längre fram för att se om det kunde sjunka lite.
    Då var man fru då!
  • SilverEmma
    J2010 skrev 2011-04-20 09:29:59 följande:
    Min kompis var på enskilt möte i går och fick reda på att hon ska gå ner 20 kg, innan op. Hon har nästan gett upp nu. Hon ska opas den 4 juli om allt går enligt planerna. Hon tror inte hon kan gå ner 20 kg. Jag har försökt och peppat henne, jag ska gå ner 15 kg, hon ska gå ner 5 kg mer. Hårt jobb gäller.
    Vad kan man annars ge för råd? Tycker inte hon ska ge upp nu, när hon väntat i ca 2 år.
    20 kg går snabbt om man väger lite mer. Jag är väl en "lättviktare" om man ser i dessa sammanhang och har ändå gått ner 4,7 kg på 12 dagar.

Jag förstår att 20 kg låter jättemycket, men det är för hennes egen skull så att operationen ska gå så säkert som möjligt! Det är fullt möjligt till juli om hon verkligen kämpar!
    Då var man fru då!
  • SilverEmma
    MizzPiggy skrev 2011-04-20 14:46:47 följande:
    Silveremma: åh tack för det numera ingjutna hoppet!! Jag har väl på sätt o vis ändå känt mig ganska lugn o trott att ska få opas, men en del av mig är såklart orolig och inställd på att inte få. Alla mina värden/ parametrar är i gott skick så de ska va lugnt så, hört att man även ska ha vart överviktigt i minst fem år, försökt gå ner i vikt på egen hand samt
    Med sjukvårdens hjälp tidigare mm och allt de uppfyller jag oxå! Har försökt själv, många ggr, samt med reductil, ( gick ner 17 kg på 2,5 månader) men gick upp igen och mer ändå:(
    Drömde inatt att läkaren sa åt
    Mig att väntetiden var på ett år o fyra månader , fyyy vilken mardröm!!
    Men jag är villig att åka utomläns samt villig o ta återbuds tider, då , med lite tur borde de gå ganska fort hoppas jag ?
    Vill så gärna att mitt nya liv ska få börja i år.
    Helst denna sommaren.
    Skulle känna mig som en ny människa om jag så bara gick ner 20-25 kg...
    Skulle nog behöva Loosa 45 kg, men mådde som bäst då jag vägde 35-38 kg mindre än idag,
    Längtar till den 10/5 då jag ska på bedömning. Prover har jag ju tagit på vc i samband med remissen, behöver jag ta nya prover igen sen då? Ska man va fastande?
    Förlåt för alla frågor, de e om någon orkar/vet som kan svara... Kram!
    Jag kan ju givetvis inte garantera något, men det är den uppfattningen jag fått iallafall! Självklart också som du skriver, att man ska ha varit överviktig en längre tid och testat annat.

Jag skulle vara fastande inför min inskrivning iallafall, det bästa är om du ringer och frågar innan bedömningen! Efter den väl är överstökad så brukar det inte vara lång tid till operation, men det är, som det mesta, olika för olika landsting! Var skulle du någonstans?
    Då var man fru då!
  • SilverEmma
    MizzPiggy skrev 2011-04-20 15:53:32 följande:
    Silveremma: min remiss e skicka till Ljungby lassarett!, men jag har inte varit på något info möte eller inskrivning eller nått sånt. De här är de första mötet jag fått, brukar de inte va så?
    Jag vet faktiskt inte...jag har liksom aldrig varit på någon "bedömning" själv! Det som Carlanderska kallade "inskrivning" var ju en ren informationsdag med provtagning direkt på morgonen. Vi som var där var redan godkända via hälsodeklarationen vi skickat in tidigare. Så det skulle väl behöva dyka upp något alldeles speciellt om någon av oss blev nekade efter det.

Är du med i FB-gruppen så kan du ju fråga där hur det går till och hur lång tid efteråt de fick op-tid?
    Då var man fru då!
  • SilverEmma
    MizzPiggy skrev 2011-04-20 17:03:19 följande:
    Silveremma: nej inte med i fb gruppen, kanske får ta o bli de,
    För att vara korrekt så står de i mina papper att det är en undersökning jag ska på, men jag förmodar att det är samma som bedömning?. Åh så förvirrande allting kan va.. Hoppas att jag får veta då iaf om jag blir godkänd...
    Vill du att jag ska fråga åt dig?
    Då var man fru då!
Svar på tråden Gastric Bypass (GBP)