Inlägg från: SilverEmma |Visa alla inlägg
  • SilverEmma

Gastric Bypass (GBP)

Almeli skrev 2012-10-21 19:23:58 följande:
    Hej en fråga till er som skickat in egenremiss hur länge tog detinnan ni hörde nåt om att den kommit in??Sen undrar jag lite över godkänt bmi???Jag har precis bmi 35 när jag googlat runt lite har de flesta bmi gräns 35 men då med nån "sjukdom" som förvärrar!!!Tror ni min pco kan räknas som förvärrande??Jag har fått klart med banken och är i princip godkänd på carlanderska för op den kostar 99000.men det skulle kännas snopet om man kanske ändå uppfyller kraven för att få den beviljad av landstinget!!Samtidigt är jag så himla klar med detta nu kan jag säga att vara öv vill bara få det gjort och vet inte om jag har tålamod eller ork att ev stå och vänta i flera månader eller kanske år till och med.
    Så hur hade ni gjort??HA en en skön kvällSkrattande

Jag fick svar på min egenremiss efter prick 3 veckor. Här i Skåne gäller 35 i BMI, jag låg på 37 när jag skickade min remiss. Skåne kunde inte uppfylla vårdgarantin när jag var i den vevan så jag utnyttjade det fria vårdvalet och valde Carlanderska, gick från remiss till op på mindre än 4 månader. Rekommenderar verkligen Carlanderska, de är underbara där och tar verkligen hand om en!
    Mitt N funkar hemskt dåligt. Barasåattnivetliksom.
  • SilverEmma
    Almeli skrev 2012-10-21 19:47:52 följande:

TACK för svaret då avvaktar jag har skickat in till 4 olika sjukhus bla landskrona.Håller tummarna då.

Vad jag förstått det som så går alla skånes remisser till Landskrona, så man behöver egentligen bara skicka dit. Har en kompis som skickade egenremiss i somras och just nu verkar skåne kunna hålla vårdgarantin och hon fick reda på att hon ska opas i Lund. Hon har varit på första gruppmötet och ska på läkarbedömning om två veckor. Sen tror jag att deras väntetid är mellan 4-6 veckor efter det mötet, till op.
  • SilverEmma
    Sarilariz skrev 2012-12-12 13:02:38 följande:
    Vad kul att höra att det gått så bra för dig! Solskenshistorier är alltid kul!

Är själv lite orolig för att jag har för lätt att äta, har inte mått dåligt, dumpat eller något. 
    får i mig en knäckemacka till frukost, ca 1.5dl mat till lunch, en knäckemacka till mellanmål, ca 1.5dl mat till middag och en knäckemacka till kvällsmål. Känns som jättemkt mat. Jag opererades den 27nov i år.

Du äter absolut inte för mycket, men jag tycker det blir mycket knäckemackor. Varför inte byta ut två av dem till något annat? Kvarg, keso, tonfiskröra, bönröra, kall kyckling, smoothie, avocadoröra med skinka och fetaost...finns ju hur mycket som helst!
  • SilverEmma
    Sarilariz skrev 2012-12-12 16:32:37 följande:
    Ska börja göra det :) Men jag har velat vara lite försiktig och knäckebröd fick vi äta redan under puréveckan dessutom håller det igång min mage lite så jag inte blir förstoppad Skäms. Har olika pålägg på mackorna med. Ägg ibland, kaviar ibland, leverpastej eller skinka. Tonfiskrra blev jag jättesugen på nu när du nämnde det :)

Jag gör tonfiskröra med tonfisk (givetvis), creme fraishe, majonnäs, ett hackat kokt ägg, lite inlagd gurka, finhackad rödlök och salt och peppar. Sen kan man ju slänga i precis vad som helst. Jättegott att ha ståendes i kylen så att det bara är att ta.

Bönröran gör jag med en burk kidneybönor, en halv hackad rödlök, olivollja, balsamvinäger (kör själv med mangosmak) och salt och peppar. Hur jäkla gott som helst och bönor är det massor av protein i.   
  • SilverEmma
    sweety88 skrev 2012-12-26 18:30:35 följande:
    Måste fråga snabbt ni som är opererade. Hur stora mängder äter ni i dl? Orkar ni tex två kokta ägg med en räka på toppen? Känns som jag får i mig så hemskt stora mängder till skillnad från många andra. Riktar sig i första hand till er som inte är ny op
    Äter jag inget annat till så är två kokta ägg inga problem att få i mig, i normala fall. Har varit opad i lite mer än 1½ år.
    Jag äter 1½-2 dl på mina huvudmål. 
  • SilverEmma
    sweety88 skrev 2012-12-26 18:46:56 följande:
    Tack, har själv varit opererad dryga 2års tid och ibland blir man orolig då dt är stor skillnad på mängderna från början till nu även om dom är "små". Brukar vanligtviss inte äta två ägg därför jag blev så fundersam, men verkar ju vara helt ok! Ska dock skippa räkorna på toppen så dt inte blir större mängder!
    Äsch, några räkrumpor tar ju knappt någon plats när man väl tuggat dem. Njut du av både ägg och räkor.
  • SilverEmma
    sweety88 skrev 2012-12-26 19:22:28 följande:
    Hur många ggr dagen äter du och tränar du? Har du uppnåt normalt bmi?

Jag äter 6-7 gånger/dag. Tränar ingenting men har precis kommit igång med lite promenader. Jag gick ner till normalt BMI efter 9 månader, då hade jag gått ner 41 kg. Efter det har jag gått ner ytterligare 11 kg och har nu ett BMI på 20.9. Väger 59 kg till mina 168 cm och trivs jättebra.
  • SilverEmma
    Livingdeluxe skrev 2013-01-12 18:06:42 följande:
    Åh, jag väntar bara spänt på vad som kommer att ske nu.
    Skickade in min egenremiss till Obesitas Skåne i förra veckan.

Jag vet inte om det funkar men två som blivit opererade och skrivit här för ca. 1 år sedan hade skickat in egna remisser.

Jag skickade in min egenremiss till Landskrona för ganska exakt två år sedan, funkade hur bra som helst. En kompis till mig skickade in sin i somras och opererades för en månad sedan.
  • SilverEmma

Japp! Ring direkt och säg att du vill åberopa vårdgarantin. Fråga först om de kan hålla den, annars har du rätt att söka dig någon annanstans i landet (så länge de har samarbete med vårt landsting). Tror att de fortfarande kan hålla den så då borde du få träffa en läkare för bedömning inom 3 månader.

• SilverEmma

Jag utnyttjade själv det fria vårdvalet då Skåne inte kunde hålla vårdgarantin, så jag opererades på Carlanderska i GBG. Min kompis åberopade vårdgarantin och hamnade inom angiven tid i Lund.

• SilverEmma

Om de kan hålla vårdgarantin så får du inte lov att söka dig utomläns, och jag tror som sagt att de kan det just nu. Jag ringde själv runt till olika sjukhus och frågade hur långa deras köer var och om de hade möjlighet att ta emot mig. Carlanderska och Ersta hade just då kortast köer men det blev Gbg pga att jag hade hört mest positivt om dem, var otroligt nöjd med vården och eftervården. Även nu, snart två år efter op, kan jag ringa eller maila om jag undrar något.

• SilverEmma

De har tre månader på sig till första läkarträffen, sen är det lite beroende på vilka rutiner de har. Men det är tre månader (som mest) mellan varje möte och till slut operationen.

Svar på tråden Gastric Bypass (GBP)