• Naemi

Gastric Bypass (GBP)

Sanda skrev 2011-02-24 09:55:17 följande:
    Sitter och funderar på om jag vågar gå till vv igen, bodde i Dalsland förut och den läkaren ville inte ge mig någon remiss. Nu bor jag i Alingsås och funderar på att försöka igen.

Jag är 30 år, väger 118 kg till mina 169, BMI 41.3.
    Jag har ryggproblem, risk för diabetes(2 graviditetsdiabetes och farfar och två farbröder med diabetes) och det senaste är sömnapne, tror jag iallafall. Är jag täppt i näsan vaknar jag på nätterna av att jag inte andas.
    Jag är färdigutbildad förskolelärare till januari och jag vill kunna klara av mitt yrke.
    Jag har varit kraftig överviktig i 10 år. Ska jag våga söka igen?
    Sjävklart ska du kräva det du har rätt till. Vissa läkare verkar ovilliga att hjälpa oss tjocka och tar oss inte på allvar, men du har rätt till en remiss då du uppfyller BMI-kravet. BMI-kravet kan skilja sig lite landstingen emellan, men det verkar soom att de flesta anser att BMI 40 kvalificerar för utredning / operation.

Så; kräv det du har rätt till och gå till läkaren väl förberedd och godta inget annat än att han / hon skriver en remiss till rätt instans. Jag hade med mig fakta om det mesta jag fick tag på, och visade att jag faktiskt var me rinsatt i detta än vad läkaen jag träffade var. Och jag fick känslan av att han egentligen inte ville skriva en remiss, men jag vägrade att acceptera ett nej.

Lycka till.
  • Naemi

Anne B M - är det någon som har hört hur det har gått för henne, och som kan dela med sig? Vill inte snoka, utan är orolig. Känner henne dock inte.

• Naemi
    Anne B M skrev 2011-03-18 20:01:18 följande:
    Hej!

Kul att ni undrar hur jag mår. Jag har ett blödande magsår, sökte mig till Södersjukhuset, som konstaterade det, efter att Ersta inte ville hjälpa mig . Jag fick en slang i näsan ner till magsäcken, för att avlasta magen från alla kräkningar, fick magsårsmedicin intravenöst. Dom ska även kolla upp min galla, då jag har ont även där. Södersjukhuset tyckte att det var sååå konstigt att Ersta inte kollat min galla, det är typ det första man ska göra med GBP-opererade som har ont bak i ryggen. Vidare så får dom in många patienter från Ersta med komplikationer.
    Hej!
    Jag har frågat om dig, eftersom jag har följt dig här och nu undrat hur det har gått.
    Du verkar ha fått en hel del hjälp i alla fall, så hur mår du nu? Kan du äta?
  • Naemi
    PruttPottan skrev 2011-03-19 07:37:12 följande:
    Hjälp är väl det sista hon fått.. Då hade hon ju varit frisk nu :/
    Det står väl klart och tydligt i hennes inlägg att hon fått hjälp på Södersjukhuset; att de tagit henne på allvar. Sedan är det väl ganska självklart att hon inte kommer bli frisk på ett kick.
  • Naemi

Äntligen! Sista etappen avklarad innan det är dags för själva operationen. I dag fick jag till slut träffa läkaren som skulle kolla hjärta och lungor, och jag är tydligen en "frisk tjej", så NU, efter ca nio månaders väntan, får jag äntligen ställa mig i operationskön. Förhoppningsvis hinner jag bli opererad innan sommaruppehållet.

Någon här som opererats i Hudiksvall?

• Naemi

Oj! Efter ett års väntan har jag fått tid för operation i Hudiksvall; den 18:e maj.
    Jag är väl påläst, och har psykiskt laddat för detta sedan ca tre år tillbaka, men fick ändå en smärre chock när sköterskan ringde och erbjöd mig tiden.
    I morgon ska jag börja med Modifast, så jag ska alltså flyta i tre veckor.

Men jag undrar: Är det bara jag som har dödångest?

Och till er som redan har opererat er: Hur kändes det att vakna upp? Jag är orolig att man ska vakna upp och att man ska ha fruktansvärt ont i magen och att hela kroppen ska vara i choclk nästan, och att det är svårt att ens våga svälja saliven. Hur kändes det egentligen?

• Naemi

Tre veckors flyt - hur mycket har ni gått ner på det?

• Naemi

Ni som har genomgått en period med "flyt" - har ni fuskat någonting, och i så fall hur ofta och med vad?

• Naemi

Jag ska opereras den 18:e maj, och tänkte höra med er som redan blivit opererade - har ni några bra tips om saker och ting som man bör tänka på? Kanske det underlättar rent praktiskt, eller någon bra sak att ha med sig till sjukhuset som man själv inte tänkt på, eller något annat som ni kan komma på.
    Alla tips mottages tacksamt!

• Naemi
    Anne B M skrev 2011-05-07 13:07:42 följande:
    Det skiljer 96,4 kilo mellan bilderna, och ungefär 1 år.
    Herregud Anne, vilken skillnad....
    Hur mår du nu då? Och var det värt det, tycker du nu?
Svar på tråden Gastric Bypass (GBP)