• DreamBear

Vi som blivit gravida via IVF Bf Oktober 2011 !

Hur äter era barn? 

Elin blir ju 6 månader denna vecka och det är dags att byta ut SEMP 1 till SEMP 2.

Just nu ser en matdag ut ungefär såhär:
    Ersättning 5-6 gånger om dagen, då hon tar mellan 150-220 ml.
    Ligger just nu på 850 ml-950 ml på ett dygn sammanlagt.
    Sedan får hon gröt (smakportion) vid lunch.
    Och potatispure när vi äter middag.
    Potatispuren är basen, sedan tillför vi något till detta.
    Nu har det varit morot ett tag, ska bli palsternacka efter detta.

Jag gör puren själv, fryser in i iskubslådor.
    Sedan tar jag upp 3-4 bitar som hon äter till middag.
    Värmer/tinar det i vattenbad för att behålla näringen.  

Hur äter era små?              

• DreamBear

Vad kul att se era sötnosar och höra hur ni har det

Elin är snart 7 månader (om 9 dagar) och har fått två små tänder i nederkäken. Full fart hela dagarna. Rullar fram som en raket, har inte börjat krypa men jag har sett tendenser till det så det är nog på g.
    Hon äter välling till frukost, sedan får hon ersättning som mellanmål. Lunchen består av gröt och lite pure. Sedan blir det ersättning som mellanmål, och sedan middag. Middag består mestadels av hemlagad pure av olika slag, men även burkmat. Vi varierar. Sedan blir det 1-2 mål till med ersättning innan hon läggs för natten vid 20-tiden.

Hon säger både pa-pa och ma-ma numera, och detta får ens hjärta att smälta vareviga gång.   

• DreamBear
    besony skrev 2012-05-09 12:06:38 följande:
    Vi tror vi kommer att sänka botten på spjälsängen snart, som han rör sig. När har ni sänkt botten? Han tittar alltid på mig varje morgon från sin säng men väcker inte mig förrän han pratar eller gör höga ljud så att babyvakten reagerar som jag vaknar av. Om nu han inte somnat om förstås. :)
    Vi sänkte ned den för längesedan. Nojiga som vi är Men än kan hon inte sätta sig upp, men jag sover tryggare.
  • DreamBear

Hejsan vänner
    Är ni alla föräldralediga? Eller har någon börjat jobba?
    Kommer ni att vara hemma sålänge ni kan eller kommer pappan att vara hemma också?
    När kommer ni att börja jobba?
    Har ni bestämt när era små ska börja på förskola? 

Jag har sådan ångest inför hösten. Jag ska börja jobba då som det ser ut nu.
    Pappa kommer att vara hemma heltid med Elin istället.
    Han vill det, och även om jag älskar att vara hemma med henne kan jag ju inte neka honom
    till detta. 

Innan jag blev gravid studera jag, under hela graviditeten studera jag. '
    Har inte jobbat sedan början av 2007. Så det blir liksom en himla omställning detta för mig.
    Och jag har som sagt en himla ångest. Tårarna kommer när jag tänker på att lämna Elin och inte
    få vara med henne under dagarna. Usch.

Jag vet ju att denna dagen kommer vilket som en dag, men det känns bara såååå tungt.
    Tycker de flesta man läser om längtar tillbaka till jobbet, men jag vill inte men måste.
    Unnar självklart pappan att vara hemma också, han älskar ju henne lika mycket som jag.
    Men det är liksom jobbigt nu.

Elin kommer att börja på förskola i mars 2013, planen är att hon får vara på förskolan
    fram till sommarstängningen (de stänger hennes förskola och slår ihop sig med flera andra och denna drivs då av vikarierar när ord. personal har semester). Under denna tid tar någon av oss ut föräldradagar och är hemma med henne.   

• DreamBear

Jag skulle helst vilja att Elin får vara hemma sålänge som möjligt. Men tyvärr tillåter inte vår ekonomi detta. Jag är ju egentligen arbetslös, har himla låg fp och sambon tjänar också dåligt. Så vi hankar oss fram med nöd och näppe. Men nu ser det ut som jag har ett jobb till hösten, dubbla känslor.

• DreamBear

Instämmer med övriga talare Att få läsa att du är gravid Majsanna var verkligen så himla underbart. Håller verkligen tummar och tår för er! Nu är det er tur att gå hela vägen utan några problem.

• DreamBear

Hej hopp!
    Hur har ni det alla? 

Här är det verkligen full fart. Lilla Elin har just lärt sig skrika, och herre jösses vilka ljud. Det gör ont i öronen.
    Hennes humör har inte varit på topp den sista tiden, misstänker att det är fler tänder på g. Dessutom är hon extremt mammig. Jag kan inte lämna rummet utan att hon börjar grina rejält. Vilket är jättejobbigt. Jag hoppas detta går över snart. Skönt att mannen har semester snart.   

• DreamBear

Hej tjejer!
    Hur har ni det? Hur mår era mirakel?

Här är det verkligen full fart hela dagarna. Elin kan numera dra sig upp och har börjat gå längs möblerna. Kan inte sätta sig än dock. Fick åka på akuten en dag då hon slog läppen i bordskanten och det började blöda. Men det slutade lagom till läkaren kom in i rummet. Ska till tandläkaren nästa vecka och kolla om tänderna tog skada och dokumentera det hela ifall det blir något tok längre fall.
    Hon har fått tre tänder i underkäken, men inte en enda i överkäken. Babblar hela dagarna och är full av energi. Vilket känns på kvällarna då lilla jag somnar ovaggad :)   

• DreamBear

besony: Elin har också en lära gå vagn men har inte alls kopplat att hon måste hålla i sig. Honställer sig upp och tar tag i handtaget, men sedan släpper hon och blir arg. Hon tror visst vagnen ska göra jobbet

• DreamBear

Tänk att våra små mirakel fyller 1 år nu :) Helt ofattbart!!

Elin går längs möbler utan problem och har stått någon sekund utan att hålla i sig. Men hon envisas med att gå på tå vilket försvårar det hela :) Vet var huvud, öra och mun sitter. Frågar man efter dessa kroppsdelar kan hon peka ut dem på sig själv. Pratar inget förutom mamma och pappa, och så en massa joller som man inte förstår såklart  

Börjar på förskola i februari :(men innan dess ska vi fira ett år och jul :)

Svar på tråden Vi som blivit gravida via IVF Bf Oktober 2011 !