• DreamBear

Vi som blivit gravida via IVF Bf Oktober 2011 !

Tanken att man snart har sitt eget mirakel i sin famn är svindlande. Helt ofattbart! Jag känner en stor nervositet. Rädd att någon ska komma och rycka undan mattan för mina fötter så här på slutspurten. Kanske inte så konstigt med tanke på den kamp man genomgått för att nå hit?

Idag bäddade jag dock spjälsängen. Så nu står den klar i väntan på bebis. BB-väskan är packad sedan länge. Jag köpte lite extra kläder och även saker att fylla en necessär med som jag la i och sedan (om jag kommer ihåg och hinner) kastar jag med lite mer kläder men de använder jag dagligen.   

Jag vet inte varför men jag har en känsla att jag kommer att föda tidigt. Har haft den känslan hela vägen att bebis kommer före BF. Men bara för det kommer jag säkert att gå över tiden istället Huvudsaken är att bebis mår bra och att inget hemskt händer. Sedan får bebis komma när h*n vill! 

• DreamBear

Har varit hos barnmorskan igen på koll. Gillar inte alls henne Hon är vimsig och känns inte alls så bra som hon gjorde i början.

Hon kände på bebis och huvudet ligger nedåt men är fortfarande rörligt, men hon trodde inte att bebis skulle ändra läge utan att den var på väg nedåt. Hon lyssnade på hjärtljuden som först låg på 170 (bebis var troligen irriterad efter att hon klämt) men gick sedan ned till 146. Hon sa att detta var ett friskhetstecken. Att bebisen reagerar på stimuli.

Fick en bunt med papper som jag skulle fått för länge sedan, men som hon glömt bort att dela ut. Suck! Hon tog inga prover alls på mig utan vid nästa besök skulle hon sticka mig i fingret för sista gången sa hon. Då kommer jag att vara i vecka 38. Jag får alltså gå till henne varannan vecka.

Hur ofta går ni till era barnmorskor nu på slutet? Jag trodde man skulle få gå varje vecka sista veckorna.

Frågade henne om mina höga puls (ligger på över 100 för det mesta) och att jag är svullen i fingrar och fötter. Fick bara svaret att jag är ju gravid och till detta hör krämpor. Ingen förklaring. Inget stöd.

Jobbigt att behöva lita på någon som man inte alls litar på         

• DreamBear
    strössel skrev 2011-09-07 11:50:33 följande:
    Nån som varit på föräldrautbildning ? Gav det nånting tycker ni ?
    Vi har gått vår föräldrarutbildning och den gav oss inte ett skvatt tyvärr. Dels höll barnmorskan i den och hon är varken socialt begåvad eller speciellt planerande så den information vi fick kunde vi lika gärna varit utan. Sedan hamna vi i en grupp med 4 andra par och inget av dessa kändes som några vi kommer att umgås med. Så för oss var det bortkastad tid att gå denna, men jag har hört många som sett dessa som givande.
  • DreamBear

Strössel: Här är min jättepackningslista Vi har 1 1/2 timmes enkelresa till BB så vi har inte möjlighet att åka hem och hämta något, så vi har packat rejält.

Till mamman har vi packat:
    Mjuka, oömma kläder till mig (mestadels svarta, mindre risk att ev. blod syns igenom)
    Amningsininlägg   
    Bindor (har köpt Always nattbindor)
    Necessär fylld med allt man behöver när man sover borta
    Tofflor
    Amningsnattlinne
    Amningsbh (3 st)
    Strumpor och trosor
    Morgonrock
    Handduk (stor och liten)   
    Kamera + laddare
    Mobil + laddare
    Mjukt toapapper (har hört att sjukhusets toapapper är hemskt efter en förlossning)
    Våtservetter för intimhygien
    Anteckningsbok + penna (man kanske vill föra lite minnesanteckningar)
    Klocka (mobil får inte användas på förlossningen och det fanns ingen klocka på väggen)
    Parkeringspengar
    Korsordstidning (nått att roa sig med om förlossningen tar tid)
    Ätbart; dricka, banan och godis (kommer att läggas i när vi åker om vi kommer ihåg) 

Till pappan har vi packat:
    Necessär med allt han kan tänkas behöva
    Ombyte
    Handduk

Till bebis har vi packat:
    Nalle
    Filt
    Overall + mössa för hemgång
    Bodys
    Byxor
    Mössa
    Strumpor           
    Vi har både med kläder i stl 50 och i stl 56

Som sagt, det är en STOR väska  

• DreamBear
    Shibby 78 skrev 2011-09-09 01:13:30 följande:
    Hur ska ni göra med avnavlingen? Man kan ju skriva i förlossningsbrevet om man vill ha sen avnavling. Någon som satt sig in i detta ämne? 
    Just avnavlingen har vi inte ens diskuterat. Har inte satt mig in i detta och vet inte alls hur personalen där vi ska föda anser om saken.
  • DreamBear

De senaste dagarna har jag känt av mensvärk mer och mer. Det kommer och går. Och imorse när jag klivit upp och stod och bädda sängen kände jag hur det rann till mellan benen. Panik!! In på toa och något hade runnit. Men jag vet inte vad. La dit ett papper för att se och det blir svaga prickar, men inga mängder. Men när jag torkar mig kommer det mycket flytningar på pappret. Så jag hoppas det är flytningar och inte fostervatten. 

Typiskt  så händer detta en fredag. Då min barnmorska inte jobbar. Så det enda alternativet är att ringa förlossningen som säkert säger att vi ska komma in på koll. Enda sättet att avgöra. Så jag avvaktar. Känns inte så roligt att sitta i bilen i tre timmar för att de ska konstantera att det är flytningar. Håller lite extra koll därnere och vilar lite extra idag istället.

• DreamBear
    majsanna skrev 2011-09-09 08:27:54 följande:
    Nu börjar vi om på ny kula. Plussade idag!!

Det är nära för er alla nu! Hoppas att allt går bra för er. 
    Var precis in på din blogg och såg den underbara bilden. Blev så glad :) Stort grattis!!!
  • DreamBear

Strössel: berätta gärna vad de svara om du ringer. Man blir ju lite fundersam när man känner saker man inte känt tidigare.,

• DreamBear

Jag tycker detta med föräldrapenningen är en djungel. Och än har jag inte riktigt vågat mig in i den Ska ta tag i det tillsammans någon dag.

Ligger däckad i en rejäl förkylning just nu. Så jag hoppas verkligen inte bebis kommer nu. Det skulle verkligen bli urjobbigt att genomgå en förlossning med snuva

Inatt vakna jag och blev rädd. Mådde skit. Hade hög puls, kände hur den skena. Ligger dagligen kring 100 slag/min i puls och det är jobbigt. Barnmorskan sa att hög puls var normalt, men jag känner mig tveksam. Ska ringa henne igen imorgon. Får se vad hon säger.      

• DreamBear

Prata precis med barnmorskan ang in höga puls. Har kring 100 i vilopuls. Hon tyckte det lät lite mycket så hon hänvisa mig vidare till hälsocentralen. Sitter och väntar på att de ska ringa upp nu. Hoppas få en läkartid under veckan och kolla upp detta. Känns obehagligt att ha denna höga puls hela tiden. Är ju förkyld nu, men den höga pulsen har varit med ett tag nu. Äter medicin för sköldkörtelrubbning, och misstänker att detta ska kollas innan läkartiden. Huvudsaken är att något sker. Vill veta att allt är bra, trots allt.

Svar på tråden Vi som blivit gravida via IVF Bf Oktober 2011 !