• besony

Vi som blivit gravida via IVF Bf Oktober 2011 !

strössel skrev 2011-08-29 11:36:23 följande:
    Har ni lagt in om föräldrapenning än ? Känner mig stressad över det, vet inte riktigt för hur länge jag ska lägga in och hur många dagar i månaden jag ska ta. Och att man måste lägga in om det en månad innan man får sin bebis. Men det är väl bara att sätta sig ner nån dag i veckan och börja räkna Flört och hoppas det blir rätt.
    Jag har skickat in moderskapsintyget och alla mina inkomstuppgifter från mina jobb osv till FK. Väntar nu på svar... Annars så har jag fixat e-leg så jag kunnat logga in på FK och kika lite på hur man planerar föräldraledighet. Problemet är bara att jag inte vet hur mycket SGI jag har, då jag väntar på svar än. Önskar kunna vara hemma åtminstone till nästa höst!

Och vi har också tänkt dela på föräldradagarna, hur vi gör vet vi inte, men det kräver ju att båda två ska sätta sig och räkna ut sådant. Men här är det bara jag som har energi till detta... Jag väntar också med andra ord in sambon! Så få se hur det blir... I vilket fall som helst blir det nog bra till slut, fast det här är en djungel! Obestämd
  • besony
    strössel skrev 2011-08-29 12:14:28 följande:
    Kenai: Jag har graviditetspenning nu i två månader sen har jag 4 veckors semester till den 8 november så jag kommer ta ut föräldrapenning från och med den 9 november och då har bebisen redan kommit har BF den 21 oktober. Kunde göra så tack vare att jag har varit sjukskriven och har inte tagit ut nån semester. Jag tror att jag kommer ta ut 23 eller 25 dagar i månaden men har inte bestämt mig än. Hur mycket skatt kommer dom dra för er ? För mig drar dom 31 % skatt.

Beso: Vem berättar hur mycket SGi man har ? Jag vill vara hemma tills bebisen har fyllt 1 år och sen får min man vara hemma i några månader.
    Ja.. Det är just det, jag tror att FK beräknar ens SGI. Läste någonstans också att de har 30 dagars handläggningstid.

Om jag inget hört något ett tag framöver, kommer jag kolla med dem igen för att se hur det ligger till... Kan bara hoppas att det tar fart snart.. Jag har tänkt ta ut föräldrapenning från och med den dag bebisen föds. Ska kolla upp det där med för det går inte veta exakt när bebben ska komma ut.

Fick du alltså ett brev där de sade om hur mycket man får om dagen och om skattprocenten osv? Sådant där har jag inte fått veta än.
  • besony
    strössel skrev 2011-08-29 12:31:01 följande:
    Beso: Jag har varit på fk sida och räknat lite på hur mycket kommer man få ut som föräldraledig, det med skatten ringde jag och frågade och då sa den jag pratade med att dom kommer dra 31 % skatt från mig. Och i och med att jag har varit sjukskriven så vet jag redan min årsinkomst. Och har även fått ett brev av FK där min chef skrev in min årsinkomst som jag har skickat in inför föräldrapenningen.
    Kanske lite lättare med en och samma arbetsgivare, antar jag. Jag är arbetslös och har 3 olika arbetsgivare med mina 3 timanställningar och jag skickade även in de 2 tidigare anställningar jag haft innan mina nuvarande 3 jobb, en på heltid och en på timmar. FK fick en rejält tjock brev med diverse papper av mig. Flört Så totalt 5 olika anställningar måste FK nog räkna ihop osv.. Som sagt kommer jag kolla upp det om jag inget hört av dem snart.
  • besony

Spännande!
    Jag mår fortfarande bra, men känner mig mer tyngre nu och orkar inte lika mycket. Sover dock bra, fast jag vaknar kanske 2-3 ggr bara för att gå på toa eller vända mig i sängen. Som ni gör. Glad

Senaste grejen är att jag stör mig på att det ilar mellan benen, speciellt i muskeln kring urinröret. Obehagligt som tusan! Får det bara när jag är uppe och går.... Inte annars. Undrar vad det kan vara? Hmm..

Är också ganska hungrig ofta, men kan inte äta mycket. Magen känns sprickfärdig då!
    Bebben ligger med huvudet neråt, det har det varit länge. Hoppas att den stannar så tills det är dags. Flört

BB-väskan är under pågående packning, är inte helt och hållet klar med den, och den väskan ligger i badrummet nu. Den behöver egentligen bara packas med det sista som finns i badrummet, därav placeringen!

Sambons projekt med skötbordet och den är också snart klar Skönt!. Ska bara skruva fast några delar och sedan låta det målas. Det blir verkligen en rejäl skötbord över badkaret. Den är nästan som en vanlig träbord, med träbrädor för olika fack och skötbädden ligger i mitten på bordet.... Och så en stor hylla precis under för mer förvaring.

Den har vi planer på att använda i förrådet till alla byggverktyg och annat, när vi inte längre har blöjbarn. Bara ändra och ta bort brädorna så det blir ett vanligt bord igen med hylla under. Så har vi tänkt. Praktiskt och användbart. Solig

Annars så fattar jag fortfarande inte riktigt att just vi ska ha en bebis här hemma hos oss snart! Som vi har längtat, men ändå ofattbart.... Jag - en mamma!? Liksom, va.. Drömmer

• besony
    Strössel; Vi har valt att hoppa över föräldrautbildningen, det skulle vara 3 tillfällen. Det skulle hållas i ett bostadsområde som varken jag eller sambon brukar vara i och känner ingen där heller och det är där de har familjecenter för föräldralediga... Jag vet att dit kommer jag aldrig till sedan. Inte heller sambon. Vi åker nog hellre till andra föräldraträffar som brukar finnas inne i stan.

Samtidigt finns det hur mycket information man kan läsa till sig ändå och fråga andra föräldrar som man kanske träffar på ett eller annat sätt ändå. Och så diskukterar jag en del med BM också. Det räcker för oss.

Kenai; Jag går varann vecka till MVC nu, nästa gång blir det 15 sept för mig. Då är jag i vecka 36. Det är ändå mer tätare nu med besöken.
  • besony

BB-väskan är under pågående packning....

Till mig
    inneskor + tofflor
    mjukisbyxa
    linne
    tröja
    strumpor
    necessär

Till bebisen
    bomullsfilt
    2 hjälmmössor
    2 par strumpor
    några klädesplagg för ombyten både i strl 50 & 56
    ytteroverall + mössa & vantar (om det vore så himla kallt alltså)

Övrigt
    Spel. Valde UNO för den är liten och lätt att packa med sig.
    Bärsjal av trikå (som jag vann på Tradera)

Det som saknas bara är väl hårborste till mig, lite underkläder (som jag använder fortfarande), mina mediciner och förstås ev matlåda till sambon och lite godsaker som jag kan få energi av! Amningsgrejer ska jag fixa lite av innan (som inlägg så läckande inte ska synas osv) men efteråt får det bli shopping av amnings--BH när jag vet storleken.

Just därför ligger BB-väskan i badrummet, för att lättare packa med det sista. Samtidigt så kommer jag inspektera väskan några gånger tills jag är nöjd med packningen. VI bor dessutom bara ca 15 minuter till sjukhuset med bil, så det blir nog inga problem att hämta något om det behövs.

Vi behöver inte heller ta med blöjor, bindor och handdukar, så det spar ju plats i väskan. Den informationen finns angivet på sjukhusets hemsida och även den informationen har jag fått från BM också.

Så det blir nog bra det här. Glad

• besony

Någon som börjat skriva födelseplan/förlossningsbrev? Glad Jag har redan skrivit och sedan putsat ner till en A4 sida. Känns rätt bra. Ska diskutera detta med BM nästa gång jag ska till MVC. 

• besony
    majsanna skrev 2011-09-09 08:27:54 följande:
    Nu börjar vi om på ny kula. Plussade idag!!

Det är nära för er alla nu! Hoppas att allt går bra för er. 
    Underbart! Grattis! Ska hålla tummarna för att allt ska gå bra den här gången! Kramar
  • besony
    Shibby; Jag tror och känner på mig att en sen avnavling vore bra. Barnet får då det blod h*n ska ha.
    Fast självklart om något går snett och man måste avnavla tidigt, så är det okej. Det hela beror på själva situationen... Men vi önskar sen avnavling i alla fall.
  • besony

Jag känner nada... Det enda jag kan känna av är lite ilningar i ljumsken om jag går fort.. jag misstänker att det kan vara bebisen som ev. har huvudet lite längre ner än tidigare. Men vi får se när jag är på MVC igen, då ska jag fråga om det här och få det kollat. Glad

Här hemma är vi snart klara med skötbord och klädbyrån. De ska målas vita. Solig Sedan blir det lite ommöblering så vaggan ska in i vårt sovrum. Man riktigt längtar tills det är dags!

Svar på tråden Vi som blivit gravida via IVF Bf Oktober 2011 !