• t0va

"anonyma" vagnmissbrukare

stor grön drake skrev 2011-11-11 14:11:46 följande:
    jag hittade 2st emmaljunga lufthjul på secondhand butiken, och bara -måste- pröva om de passade på nitron, men de fastnade inte. Dumma emmaljunga som gör olika hjulsystem...
    ja det är korkat faktiskt, även om "medelsvennson"-kunden är rädd för att få punka och inte vill ha lufthjul så är det ju smart om man kan ha utbytbara delar. Bara som nu med kronanvagnen att duohjulen passar på sulkyn. 

Om det hade funnits på emmaljunga så kanske man skulle kunna haft en "stor" vagn och sen en sulky och växla hjul emellan. Tog en promenad nu efter hämtningen på förskolan och vi gick en bit i montainbikespåret de har här, uppförsbacke med stenar på 5-10cm och en massa rötter, var mer eller mindre bara att gå, vagnen tog sig över det mesta. Det kanske inte är så ofta folk går i den terrängen men att kunna byta hjul och få en vagn som funkar på stranden eller ut till semesterstugan är kanon.

Nu ska jag se om jag kan hitta några reflexer att sätta på, såg en bild där de hade tagit reflexer till cykel och satt fast fram, den vita som brukar sitta på styret. Kanske tom. kan sätta fast en cykellampa fram för kvällspromenader ;)  
  • t0va
    Uliise skrev 2011-11-11 19:50:59 följande:
    Åh jag vill också ha duovagnshjulen till min sulky!

Bild bild bild :D
    Nu finns bilderna i bildtråden, jag älskar de stora hjulen, de små ser så fåniga ut 
  • t0va
    Uliise skrev 2011-11-12 09:21:06 följande:
    t0va: Ja när man ser dina bilder ser orginalhjulen pluttiga ut! Vilken himla tur du hade som fick dem med sulkyn, har aldrig sett nån som sålt sulkyn tillsammans med de hjulen.
    nej inte jag heller, men vi fick med en massa saker. Det var deras sista vagn så regnskydd, dyna, hjulskydd osv. fick vi med utan kostnad. så 2000kr för allt tycker jag är ett riktigt bra pris, är lite sugen på att se hur ekonomin ser ut i vår och köpa en ny, men terränghjulen behåller jag då. 

Tänkte testa med de stora hjulen nu ett tag och sen ta på de mindre och se om det känns någon skillnad, jag tror faktiskt det gör enhel del.

Fast jag förstår mig inte på folk som säljer vagnar utan att tvätta och smörja innan, ena hjulaxeln var kruttorr så det var svårt att få av den. Jag älskar att det är riktiga hjulaxlar som sitter i hjulet och inte i chassit. Vi åker enhel del bil och packar fullt, då fastnar alltid axlarna i alla prylar och vi måste packa ur en massa saker för att få ur vagnen. Är samma axlar till kronans vagn som till rullstolar så att man kan ta loss axlarna är så smart. Tar mycket mindre plats. Fattar inte varför inte fler kör så, men det kräver ju lite mer service och är dyrare. 
  • t0va

Insåg nu när vi skulle gå ut vad det är som har gnisslat lite på vagnen. En mutter hade lossnat på chassit och skruven var påväg ur. Men som tur är så kör kronan med standardprylar så i verktygslådan hade vi en mutter som passade. Åh vad jag gillar tillverkare som har delar man kan hitta reserv i vanliga affärer. 

Nu provar sonen att sova i vagnen, är inte jättegott om plats när fotstödet är uppfällt men fäller vi ner ett hack så är det mer plats, han har ett par ca kvar vid huvudet så vi kan nog ha vagnen ett tag till.  

• t0va
    stor grön drake skrev 2011-11-13 08:29:28 följande:
    är det bilventil? är ju standard på barnvagnar numera, sånna pumpar kan köpas på vilken mack/cykel/sortbutik som helst. tror vår kostade 30kr...
    japp, men det är så trångt vid ventilen den står inte ut utan pekar rakt upp så man måste ha en med ett litet munstycke eller med mjuk spets. Jag stannade på en mack påväg hem när vi hade köpt vagnen för att pumpa. Testade sen när jag kom hem men det gick inte med våra pumpar. 

Men här finns en som borde fungera www.clasohlson.se/Product/Product.aspx tänkte åka och köpa vajerlås och sätta på vagnen, kan se om pumpen kan passa också. 
  • t0va
    Uliise skrev 2011-11-13 10:02:50 följande:
    Ja den absolut största nackdelen med kronan sulky är det korta fotstödet!
    mmm... jag förstår inte varför man inte förlänger med 5cm, och även ryggen. Har mailat och fråga ifall det är något de funderat på. Ryggen funkar ju ändå men nu på vintern med stora kängor så blir det ju lite till vid fötterna. 
  • t0va
    stor grön drake skrev 2011-11-13 10:59:23 följande:
    det var ju dumt. iof var inte edgen lätt att pumpa mellan ekrarna, men det gick. och nu kör vi opumpat för pumpen gick sönder och jag glömmer hela tiden köpa ny
    ha, ha... ja så kan man ju också göra, fast jag måste nog ha en pump på vagnen, jag får allergiska utslag när jag ser folk med lufthjul där man inte har luft i. Samma med cyklar, varför ens försöka ta sig fram. Eller alla äldre som har rullstolar där det inte finns luft i så gnälls det om att det är svårt att knuffa. 

Förra våren kliade det i fingrarna, jag var så sugen på att sätta mig på gården här utanför med pumpen och pumpa ungarnas cyklar.

Vinterhjulen tror jag det går att pumpa med vanlig pump men de små sulkyhjulen är trångt, var lite krångligt att bara köra med slangen till bilpumpen.  
  • t0va
    imsel skrev 2011-11-13 15:01:00 följande:
    köpte en sån för några veckor sen men den passar inte..
    och att det ska finnas överallt?
    jag har letat på mackar och claes o, men hittar inte en enda..  
    Skruvade du fast delen på slangen på ventilen? Jag köpte en idag eftersom det passade och man får skruva fast änden på slangen på ventilen och se till så det är hårt åtdraget då gick det finfint att få i luft. Jag provade på de små standardhjulen för att se om det gick och det var inga problem. 

Har du kvar pumpen så testa igen.  
  • t0va

Såhär ser min ventil ut. 

Den silvriga saken skruvar man fast i ventilen, först pyser lite luft ut men man skruvar tills det tar stopp och sen är det bara att pumpa och skruva av fort när man är färdig :) 
  • t0va
    imsel skrev 2011-11-13 21:10:42 följande:
    Jag skulle prova det, men det är för trångt för att jag ska kunna skruva dit den. Åh så irriterande.. Går säkert om jag lyckas böja ventilen på hjulet, men jag hade så dåligt tålamod när jag höll på så jag gav upp Flört
    men då vet jag att det funkar när jag väl får punka iaf. TackGlad 
    men om du sticker in slangen genom några ekrar längre upp på hjulet så du kommer rakt emot ventilen funkar inte det? Jag lyckades på det lilla hjulet där ventilen var rakt upp och inte sne som den är på den här bilden. 

Fast jag har skruvat på enhel del sådana tidigare när jag pumpat rullstolsdäck så det kanske behövs lite träning också. Du får sätta dig en kväll och prova om och om igen så du får in snitsen ;)  
  • t0va
    imsel skrev 2011-11-13 23:25:25 följande:
    Nä för ventilen pekar rakt mot mittengrejen på hjulet Obestämd
    måste testa imorgon, minns inte om den jag pumpade var sned. Det är riktigt trångt i alla fall, man borde ha någon som är vriden. 

Men kronans pump ser väl likadan ut med en snabel eller är den lättare att få fast?  
  • t0va
    Paddil skrev 2012-01-18 16:57:22 följande:
    Hej missbrukare! Är det någon som vet vilka åkpåsar som passar bra i Kronan Sulky? Och vilka sittdynor? Hur är det med footsack? Jag vet att Kronan inte har såna, men kanske någon har bra idé om någon annan lösning? Köpte min sulky begagnad i våras och är sjukt nöjd. 12" däck följde med så de sitter på för jämnan, bor lite på landet. Jag bara älskar denna vagn! Sonen, 3 år, åker fortfarande en del och sover gärna i den
    Jag kör med en egensydd som har ficka att hänga över ryggstödet, tror de som har en sån passar bäst i den vagnen. Sen har jag tagit bort axelremmarna så jag kan inte sätta fast påsen med dem. Kanske blir det bättre om man använder selen.
  • t0va
    moto skrev 2013-03-17 12:45:17 följande:
    Några tips till mig? Det var länge sedan jag hade barnvagn nu och jag hade några st under tiden vagn behövdes. Vi funderar på syskon och jag som älskar vagnar är redan igång och funderar på vagn! :) jag hatar(!) vagnar med 4 fasta hjul, gillar inte Kronan och EL tex! Vill gärna kunna fästa ett babyskydd på chassit och gärna att sittdelen går att ha mot sig. Tycker om Bugaboo, kanske mest Buffalo då eftersom de små små hjulepå donkey verkar svåra. Men den verkar man inte kunna ha så länge? Till 2-årsåldern eller? Joolz är snygg men varukorg!? Brio smile kanske? Hjälp!
    donkey och buffalo har stora hjul, donkeyns framhjul är luftfyllda, buffalons är punkteringsfria.

Tror du menar cameleon den har små framhjul.

Smile är kort, jag testade med min 2.5åring och den var liten, donkey har han plats kvar i. Buffeln är lite kortare i ryggen.

Ska vagnen lyftas in och ur bil och vart ska den köras, bara i stan, i skogsterräng, grus osv?
  • t0va
    moto skrev 2013-03-17 15:17:07 följande:
    Menade att jag inte gillar 4 fasta hjul OCH vagnar som Kronan och EL, designen mer tycker de känns så klumpiga, sen vet jag att de har chassit med svängbara hjul ;) men de tilltalar mig inte. Och ja jag menade såklart CAM inte donkey, behöver inte syskonvagn. Ja den ska lyftas i och ur bilen och det är i huvudsak på asfalt sen är det klart att när man är ute och går så kan man ju hamna både i skogen och grusvägar :)
    många kör donkey som singelvagn och har en extra varukorg på sidan, då är den 60cm bred så inte bredare än många andra singelvagnar.

Har inte provkört buffalo än men det verkar vara lite delade åsikter om den främst ang. köregenskaperna att den är stum och lite trögkörd. Har du någon butik i närheten så är det bra att provköra så den inte känns för trög.

Jag har kört brio Go nu, tycker den är ok men lite överstyrd, årsmodell 13 har terränghjul att sätta på till vintern, den har funkat ok att gå i lite terräng, bättre än EL nitro.

Men jag vet faktiskt inte riktigt vad jag skulle välja om jag skulle köpa idag. Provade kronan duo s och den var svårsvängd tyckte jag med 15kg barn i.

Är du ute efter ergonomisk eller vanlig sits eller spelar det ingen roll?
  • t0va
    stor grön drake skrev 2013-05-11 08:21:38 följande:
    En ergonomisk sittdel har en fast position hela tiden, och sedan lutar man hela alltihop för att ändra läge, i en traditionell sittdel ändrar man bara ryggstödet.
    men på endel ergonomsiska sittdelar kan man ändra fotstödets vinkel, men vinkeln mellan rumpdelen och ryggdelen är fast.
Svar på tråden "anonyma" vagnmissbrukare